Skip to content

סעודיה לישראל: ניירט כל מטוס ישראלי בדרכו לאיראן

על פי פרסומים, הודיעה סעודיה לישראל כי תיירט כל מטוס ישראלי שיעבור בתחום מרחבה האווירי לכיוון איראן. שר הביטחון הכחיש כי מסר כזה התקבל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סעודיה העבירה לאחרונה מסר תקיף לישראל כי תיירט כל מטוס ישראלי שיחצה את מרחבה האווירי בדרכו לאיראן. כך מדווח הבוקר העיתונאי שמעון שפר בכלי התקשורת. לפי הפרסום, הועבר המסר הסעודי לישראל בשיחות שקיימו בכירי ממשל אובמה עם עמיתיהם בישראל. לטענתו גורמים בכירים בישראל רואים במסר הזה חלק מהלחץ האמריקני שמופעל על ישראל בניסיון לטרפד תקיפה ישראלית ללא תיאום עם האמריקנים על מתקני הגרעין באיראן.

על פי המפורסם בתקשורת הזרה, הערכת המומחים היא כי ישראל תעדיף מעבר ישיר לכיוון איראן שיחצה את מרחבי האוויר של ירדן ועיראק. עם זאת, קיימות חלופות של טיסה מעל טורקיה וסוריה או בנתיב עוקף שיאריך את הדרך והוא מעל הים האדום. יש לציין כי צבא סעודיה מצויד במטוסי קרב אמריקניים חדישים.

מכחיש שהתקבל המסר מסעודיה. אהוד ברק (צילום: ציפי מנשה)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הרבה להתבטא בכלי התקשורת  בדבר נכונות ישראל לתרחיש צבאי אם איראן לא תעצור את פעילות הגרעין שלה ואת ייצור העשרת המים הכבדים הנדרשים לייצור הפצצה האטומית. לאחרונה אף  פורסם ב"מגפון" כי לדעת מומחים, חלון ההזדמנויות לתהליך המדיני הולך ונסגר מבחינתו של נתניהו. המומחים טענו כי  לדעת ראש הממשלה על ישראל יהיה לתקוף במהלך החודשיים הקרובים. שר הביטחון אהוד ברק הצטרף למסר וצידד בתקיפה ישראלית.

עם זאת, בכירים במערכת הביטחון מתנגדים לתקיפה ישראלית עצמאית עקב קשיי המרחק ובעיקר עקב ההשלכות על ישראל כתוצאה מפעולה צבאית מזוינת. לפי הפרסומים, טענו המומחים כי מבחינת המרחק, יצטרכו מטוסי ישראל לעבור במרחבי אוויר עוינים הרבה לפני שיגיעו למטרותיהם באיראן. הסיכוי לדעתם שמטוסים אלו יתגלו והסיכוי לנפילתם ואף לנפילת טייסים בשבי הוא גדול, זאת בנוסף לסיבוכים אחרים.

בתוך כך נודע היום כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קיבל לידיו את דו"ח הערכת המודיעין הלאומית המעודכן בפרטי תוכנית הגרעין האיראנית. הדו"ח היה אמור להימסר לידיו כבר לפני כמה שבועות, אולם עקב מידע חדש שהגיע לידי כותביו, המסר שבו הוחרף ומסקנותיו, כך פורסם, דומות למסקנות המודיעין הישראלי הגורס כי איראן השיגה התקדמות מפתיעה בעלת משקל משמעותי בפיתוח מרכיבי תוכנית הגרעין שלה. עוד נודע כי הבית הלבן החליט שלא לפרסם לעת עתה את ממצאי הדו"ח הלאומי.

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס הבוקר (ה') בריאיון לרשת ב' לדיווח שסעודיה העבירה בשבועות האחרונים מסר תקיף לישראל לפיו הממלכה תיירט מטוסי קרב ישראליים שיחלפו בשטחה האווירי בדרכם לתקיפהבאיראן ואמר כי הוא לא קיבל מסר שכזה. ברק: "יכול להיות שיש עירנות סעודית, הם מדינה ריבונית. אנחנו לא צריכים להגיב או להתייחס לידיעה הזאת. עניין איראן הוא חשוב מכדי שידיעה מהסוג הזה תכריע בו לכאן או לכאן".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן