Skip to content

הנפקת מנצ'סטר יונייטד נכשלה, גייסה פחות מן הצפוי

קבוצת הכדורגל האנגלית קיוותה לגייס קרוב למיליארד דולר בוול סטריט, אבל נאלצה להסתפק בפחות מרבע מהסכום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנצ'סטר יונייטד, קבוצת הכדורגל האנגלית אשר זכתה ב-19 אליפויות, גייסה 233.3 מיליון דולר בהנפקה בארצות הברית, כששווי המניות הביאו לנתונים נמוכים מן הצפי בשוק.

סמליל קבוצת מנצ'סטר יונייטד
סמליל קבוצת מנצ'סטר יונייטד

הקבוצה בת ה-135 שנה, בבעלות משפחת גלייזר משנת 2005, הנפיקה 16.7 מיליון מניות בשווי של 14 דולר למניה. הקבוצה מתחילה להיסחר היום בבורסת ניו-יורק תחת הסימול MANU.

לאחר ההנפקה, שווי הקבוצה מוערך כיום ב- 2.9 מיליארד דולר, כמיליארד דולר מעל ערך הקבוצה ריאל מדריד, פורסם בחדשות בלומברג ובחדשות פורבס. עם זאת, החברה ציפתה להערכת שווי של 3.3 מיליארד דולר.

התחרות הגוברת בין שתי הקבוצות אחר אוהדים, רכש פרסומי של תאגידי ענק וכן חוב עצום בהוצאות תפעול, הביא לגירעון גדול המשפיע גם על הרווחים. לטענת אנליסטים, שווי המניות היה צריך להיות בכלל 10 דולר למניה.

אנליסט משיקגו טען ש"החברה ביקשה ממשקיעים לשלם מחיר גבוה משוויה ולקחה סיכונים רבים מדי. זה עשוי לעבוד, אבל כרגע הסיכון יותר מדי גדול".

משפחת גלייזר משאירה אצלה 99% מהשליטה על הקבוצה, בהתאם לתשקיף טרום-ההנפקה. המשפחה מכרה חצי מן המניות שיועדו, איתם תכננה לצמצם את הגירעון שנוצר.

קבוצות ספורט נוספות הונפקו בבורסה בעבר, כך למשל קבוצת הכדורגל ריאל מדריד, קבוצת הבייסבול הניו-יורק יאנקיז, קבוצת יונייטד הבריטית, קבוצת פארקן מדנמרק וכן קבוצת יובנטוס מאיטליה.

מנצ'סטר יונייטד בחרה בהנפקה דווקא בארצות הברית, לאחר שזיהתה כי בבורסת סינגפור תצליח לגייס רק 1 מיליארד דולר. יתכן ומועדון הכדורגל היה מטיב לגייס בסופו של דבר באסיה מאשר בארצות הברית. מנתחי שוק טוענים, כי הסיבה לאי ההצלחה הייתה "כי ארצות הברית אינה מדינה האוהדת כדורגל כמו בקולוניות לשעבר של בריטניה, כגון סינגפור או הונג קונג… אכן, הם היו צריכים להנפיק במזרח אסיה".

משפחת בלייזר היא גם הבעלים של קבוצת הפוטבול של טאמפה בפלורידה, מספר גדול מרכזי קניות בארצות הברית ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן