Skip to content

מתיחות בין יפן לדרום קוריאה בגלל סכסוך על שליטה באיים

דרום קוריאה מחזיקה בדוקדו, שהשליטה עליו שנויה במחלוקת, תחנת משמר חופים קטנה המהווה סמל לריבונותה. משרד ההגנה היפני החליט להעלות שוב על סדר היום את התביעה לריבונות טוקיו באיים - ונאלץ לחרוק שן כשנשיא קוריאני, בצעד מתריס, הגיע לביקור רשמי באי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סלעי ליאנקורט, דוקדו או טאקשימה - הטריטוריה שבמחלוקת בלב ים יפן (מקור תמונה: ויקיפדיה).

ביקור מפתיע של נשיא דרום קוריאה, לי מיונג באק, באי השנוי במחלוקת דוקדו, הצית מחדש סכסוך ישן בין דרום קוריאה ליפן. הסכסוך נוגע לשליטה לא רק בדוקדו, אלא גם באיים נוספים המצויים בים יפן שמשתרע בין שתי המדינות. היפנים, שזעמו על הביקור, הורו לשגרירם בסיאול לשוב מייד לטוקיו.

היה זה ביקורו הראשון של לי באיים הגעשיים הללו מאז נבחר כנשיא. הוא החליט לקיים את הביקור למרות שטוקיו הזהירה כי תוצאתו תהיה החרפה של היחסים המתוחים ממילא בין שתי המדינות. לי סייר באי המרכזי, לחץ ידיים בחמימות עם אנשי משמר החופים הקוריאני, וכל זאת כדגל מדינתו מתנפנף לתפארה ברוח. הוא אף הצטלם במופגן ליד סלע שעליו נכתבו בגדול האותיות ROK (קיצור שמה הרשמי של קוריאה הדרומית). "דוקדו היא שטח שלנו ומקום ששווה חשים את חיינו על הף כדי להגן עליו", אמר לי לכתבים שנלוו אליו, "הבה נבטיח שנוכל להגן עליו עם כבוד".

[related-posts title="לקריאה נוספת של מאמרים קשורים:"]

דרום קוריאה מחזיקה מאז 1954 תחנה קטנה של משמר החופים שלה באי דוקדו, שביפנית ידוע יותר כטאקשימה. בעולם מוכרי האי כחלק מ"סלעי ליאנקורט".

ביקור מתריס. נשיא דרום קוריאה, לי מיונג באק (מקור תמונה: ויקיפדיה).

היפנים, כאמור, זעמו על הביקור. השגריר היפני בסיאול קיבל הוראה לשוב מיד לארצו, בצעד שהוא מחאה בוטה נגד הביקור. ראש הממשלה היפני, יושיהיקו נודה, הסתפק באמירה שהביקור "מצער מאוד". שר החוץ, קואיצ'ירו גמבה, היה בוטה יותר, כשהתקשר טלפונית לעמיתו הקוריאני והודיע לו שלביקור "תהיינה השלכות שליליות משמעותיות על תחושת בני עמנו". "אין לנו כל ברירה אלא לנקוט בצעדי תגובה מתאימים", אמר. ואכן, כמעט מייד ביטלו היפנים את השיחות הדו-צדדיות שהיו אמורות להתקיים בין שרי האוצר של המדינות.

ביקורו של לי התקיים זמן קצר לפני המשחק על מדלית הארד בכדורגל בין נבחרות הכדורגל של שתי המדינות, וימים אחדים טרם יום השנה לכניעת הכוחות היפניים בקוריאה במלחמת העולם השנייה, החל ב-15 באוגוסט – יום שסיים 35 שנות כיבוש יפני. קוריאנים רבים עדיין נושאים בקרבם משקע כבד של מרירות ועוינות בשל אותו כיבוש ברוטאלי. סכסוכים טריטוריאליים, כגון זה הקשור באי דוקדו, עדיין עומדים במרכזם של יחסי המדינות, על אף שבין שתי הכלכלות יש שיתוף פעולה הדוק וששתיהן חולקות חששות מהתעצמותה הגרעינית של צפון קוריאה המרכסיסטית. בשבוע שעבר, למשל, זימנו הקוריאנים דיפלומט יפני בכיר ומחו בפניו על התביעה המחודשת של יפן לריבונות באיים כפי שהתבטאה במסמך רשמי של משרד ההגנה בטוקיו. קודם לכן, במהלך יולי, היה זה תורה של טוקיו למחות כאשר נהג דרום קוריאני נגח במשאיתו את שער השגרירות היפנית בסיאול. בקוריאה עדיין זועמים על סירובה של יפן לפצות נשים קוריאניות קשישות שאולצו לשמש כשפחות מין במהלך שנות הכיבוש היפני. עד כדי כך הנושא הזה עומד במרכזו של סדר היום הקוריאני, שביוני גנז משרד ההגנה של דרום קוריאה תוכנית לשיתוף במידע צבאי עם יפן, לאחר שהרעיון נתקל במחאות קולניות.

מפלגתו השמרנית של לי מתמודדת עם הבחירות הקרובות לנשיאות, האמורות להתקיים בדצמבר. הוא עצמו אינו יכול להתמודד על כהונה נוספת, בגלל מגבלה חוקתית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן