Skip to content

מי שותה הכי הרבה בירה?

ביום רביעי תפתח בהיכל נוקיה בתל-אביב 'תערוכת הבירה של ישראל'. לקראת האירוע התוסס והמשכר, כתב מגפון – דני בר, מספר בסדרת כתבות: האם יש דבר כזה – תופעת בירה ישראלית?  מאת: דני בר לכתבה הראשונה בסדרה: משהו קורה בעולם הבירה הישראלי למרות הפריחה והחידושים הרבים של מותגים, טעמים, יצרנים ממגוון מדינות ומבשלי בירה ביתית ועוד, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום רביעי תפתח בהיכל נוקיה בתל-אביב 'תערוכת הבירה של ישראל'. לקראת האירוע התוסס והמשכר, כתב מגפון – דני בר, מספר בסדרת כתבות: האם יש דבר כזה – תופעת בירה ישראלית? 

מאת: דני בר

לכתבה הראשונה בסדרה: משהו קורה בעולם הבירה הישראלי

למרות הפריחה והחידושים הרבים של מותגים, טעמים, יצרנים ממגוון מדינות ומבשלי בירה ביתית ועוד, לא ניתן לאמור שצריכת הבירה עלתה משמעותית, וישראל נמצאת גם היום בתחתית רשימת שתייני הבירה בעולם.

פקק בכניסה לבר המקומי
פקק בכניסה לבר המקומי

אלופת העולם בצריכה לנפש היא… צ'כיה, ולא בכדי. בצ'כיה הומצאה שיטת הייצור הפופולארית בעולם – פילזנר. הכול התחיל ב-5 באוקטובר, 1842. ג'וזף קרול ייצר במבשלת  אורקל (Urquell) שבעיר פילזן שבצ'כיה, בירת לאגר צלולה ובהירה. סגנון הבירה שנקרא על שם העיר פילזן, כבש את העולם בסערה, והיום הסגנון מהווה מעל ל-90% מצריכת הבירה בעולם, תחת מותגים כמו באדוויזר, הייניקן, קרלסברג. גם גולדסטאר ומכבי – כולם היו בניו.

הצ'כי הממוצע לוגם כ-160 ליטרבירה בשנה, ואילו הישראלי הממוצע לוגם רק כעשירית מכך (תלוי את מי שואלים). אולם בצ'כיה יש גם תעשיית בירה מפוארת – עם 45 מבשלות שונות, ומאות מותגי בירה.

סגנית האלופה היא אירלנד, עם 130 ליטר לנפש (ולמרבה הפליאה, רוב הצריכה היא של מותגים אירופאיים, ולא בירה בסגנון אירי כמו גינס או מרפי). גרמניה עם 110 ליטר לנפש במקום השלישי (בגרמניה יש בכל עיר לפחות מבשלה אחת – בסך הכל 1,300 מבשלות בירה מייצרות לקהל הגרמני ולייצוא).

צרכניות הבירה בשאר מדינות המערב הן אוסטריה (108 ליטר עם 160 מבשלות), אוסטרליה (105 ליטר לנפש), בריטניה (99 ליטר ו-660 מבשלות), פולין (95 ליטר), דנמרק (90 ליטר ומותג עולמי – קרלסברג), בלגיה (81 ליטר עם 110 מבשלות), ארצות הברית (85 ליטר וכ-1,920 מבשלות, עם הבירה הנמכרת ביותר בעולם – באדוויזר), הולנד (77 ליטר לנפש ומותג עולמי מוכר – הייניקן) וצרפת (רק30 ליטר ו-70 מבשלות – כי שם שותים הרבה יין). ראויה  לציון טורקיה, מדינה מוסלמית, אולם מדינת תיירות מובהקת, עם 12 ליטר לנפש ו-9 מבשלות (אחת בבעלות "החברה המרכזית למשקאות" הישראלית).

תיירות היא אחד ממנועי הצמיחה של תעשיית הבירה בעולם, הן מבחינת החשיפה והן מבחינת הצריכה (לא תמצאו הרבה צ'כים ששותים כל יום כוס בירה, אולם התיירות הפורחת בצ'כיה היא בהחלט הסיבה להיות צ'כיה שיאנית העולם). בגרמניה יש ירידה מתונה וקבועה של  הצריכה לנפש מכמעט 130 ליטר לנפש בשנות ה-70 ל-110 ליטר כיום. אולם בשנת 2006, שנה בא הוצפה גרמניה בתיירי כדורגל לכבוד משחקי המונדיאל, צריכת הבירה עלתה באותה שנה ב-5% ובשנה שאחר כך חזרה לרדת.

.

פסטיבלים ואירועי בירה

אחת הסיבות לתשומת הלב ההולכת וגדלה לעולם המופלא של הבירה, הוא מגוון הטעמים וסוגי הבירה להם נחשף בשנים האחרונות הצרכן הישראלי, ואירועי בירה רבים הנערכים בארץ, ולא רק על-ידי 2 חברות הבירה הגדולות.

תערוכת הבירה - יום רביעי בהיכל נוקיה
תערוכת הבירה - יום רביעי בהיכל נוקיה

חברות "בירדי", "ביר מאסטר" ו"Beer & Beyond" לקחו על עצמם משימה של חינוך לשתייה נכונה ולחשיפה לתרבות הבירה בעולם, בפני הקהל הישראלי.

ניצנים ראשונים  לפופולאריות הגוברת של הבירה בקרב הצרכן הישראלי הו פסטיבלי בירה המוניים שנערכו בהאנגר 11 בנמל תל-אביב בדצמבר 2008  ובקיץ לאחר מכן (יוני 2009). בכל אחד מהפסטיבלים האלו, אזלו רוב הכרטיסים עוד במכירה המוקדמת והמתחמים בחוץ היו צפופים ודחוסים באלפי אנשים המחפשים טעמים וחוויות שתייה שונים ממה שהכירו עד כה בבית או בסופרמרקט. בכל אירוע השתתפו מיטב היבואנים ויצרנים של בירה בישראל.

ביוני 2011 נערך זו הפעם ה-12 פסטיבל בירה במעברות, בו השתתפו הן מבשלי בירה ביתיים והן מיקרו-מבשלות מחד, כמו גם 2 המבשלות הגדולות. יבואני בירה הציגו את הבירות המיוחדות שהם מייבאים לארץ על בסיס קבוע. פסטיבל זה הנערך פעמים בשנה הוא פסטיבל קטן יותר אבל מוכר בקרב כל מי שאוהב לטעום דברים מעניינים וגם היצרנים הגדולים לא חוששים להציג בו. במהלך 12 הפסטיבלים במעברות הציגו טמפו (סמואל אדמס, פאולנר ומרפיס) מב"י (לף, הוגרדן, סטלה ארטואה, גינס), נורמן פרימיום (דובל, מרדסו, לה-שוף) ועוד.

בחודש מרץ האחרון, התקיימה זו השנה השלישית תחרות "אתגר הסטאוט". התחרות נערכת בשיתוף המותג האירי גינס ו"בירדי" ובחסות השגריר האירי בישראל. זהו פסטיבל ותחרות בין מבשלי בירה ביתית בסגנון סטאוט – סגנון הבירה של גינס. הזוכה מקבל את הפרס מידי שגריר אירלנד בישראל.

.

האירוע של השבוע

ביום רביעי הקרוב תיערך תערוכת הבירה הגדולה בישראל בהיכל נוקיה בתל-אביב, Beers 2012, המופקת על-ידי סטודיו בן-עמי המקיים את תערוכת היין Sommelier הידועה והמקצועית מזה 9 שנים, ויש בכך אמירה על המקום שהולך ותופס עולם הבירה בישראל. הפסטיבל השבוע פתוח החל מהשעה 16:00 לקהל הרחב, מחיר כניסה – 50 שקל, שכוללים 5 קופוני טעימה + כוס זכוכית.

פסטיבל בירה אינה המצאה או פיתוח ישראלי – אירוע הבירה הגדול בעולם, הוא ה"אוקטובר פסט" שנערך כל שנה במינכן שבדרום גרמניה. במשך 17 ימי האוקטוברפסט פוקדים את האירוע מעל ל-7 מיליון מבקרים, כאשר רובם הם תיירים מגרמניה ומשאר מדינות אירופה והעולם. בחגיגות נוטלות חלק רק 8 מבשלות בירה גרמניות, שהן בעלות זיכיון היסטורי למכירה של בירה במתחם בו מוקמים אוהלי הענק. אחת מהן היא פאולנר המיובאת באופן סדיר על-ידי טמפו, אולם רוב המבשלות מייצרות בירה מיוחדת לתקופת האוקטוברפסט, והבירה נמזגת לכוסות של ליטר, אותם גומעים הנוכחים לקול תרועות התזמורות הבוואריות ובלוויית נקניקיה וכרוב חמוץ. בכל אוהל מתכנסים כ-10,000 אורחים לאורך שולחנות ארוכים וספסלים, שלקראת סוף היום כולם עומדים על השולחנות מבושמים ועליזים, שרים את שירי המבשלה באוהל שלה הם נמצאים.

פסטיבל בירה ידוע אחר הוא Great American Beer Festival שנערך כל שנה בדנוור, קולורדו שבארצות הברית. במשך 3 ימים מציגות מעל ל-400 מבשלות יותר מ-1,700 בירות שונות לקהל המבקרים הנהנה משתיית המשקה.

יום מיוחד לעולם הבירה, הוא יום "סנט פטריק" – ה-17 במרץ. בכל רחבי העולם נחגג החג הלאומי האירי, בלגימות בירה אירית, כולל בעשרות פאבים בישראל שם נלגמות בעיקר כוסות גינס ומרפיס.

בהמשך סדרת הכתבות על עולם הבירה של ישראל: סגנונות בירה.

התמונות באדיבות: George Stojkovic / FreeDigitalPhotos.net, סטודיו בן עמי

1 Comment

  1. דליה
    6 במרץ 2012 @ 11:07

    what about the beer styles etc ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן