Skip to content

דירוג מלונות בעוד תשעה חודשים?

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון ביום שלישי בתקנות שירותי תיירות לבתי מלון, שנועדו להסדיר את אמות המידה לדירוג המלונות בישראל. תחילתן של תקנות אלה יהיה תשעה חודשים מיום פרסומן, על מנת לאפשר למשרד התיירות להיערך להליך הדירוג. עם אישור התקנות, יחתום עליהן השר והמכרז לבחירת החברה שתבצע את הדירוג ייצא לדרך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ישרוטל ספורט קלאב באילת. דירוג אירופי-ים תיכוני. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)
ישרוטל ספורט קלאב באילת. דירוג אירופי-ים תיכוני. (צילום: באדיבות רשת ישרוטל)

לאחר כעשרים שנים שבהן פעלו המלונות בישראל ללא דירוג רשמי, החליט משרד התיירות לחזור לדירוג המלונות לטובת התיירים והישראלים כאחד. הצורך להחזיר את הדירוג למלונות שב ועלה במהלך כל השנים מאז שבוטל הדירוג בשנת 1992. גםהוועדה להוזלת מחירי הנופש בישראל, שהקים שר התיירות סטס מיסז'ניקוב בשנת 2011, חוזרת וממליצה על חידוש דירוג המלונות בישראל. דו"ח הוועדה עומד להתפרסם בימים אלו.

יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן. ידונו בתקנות לדירוג
יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן. ידונו בתקנות לדירוג

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, תדון מחרתיים (יום שלישי) בתקנות שהגיש משרד התיירות ונועדו להסדיר את אמות המידה לדירוג בתי המלון בישראל.

לפי הנוסח הסופי של התקנות, מלון המעוניין להיות מדורג, יגיש בקשה לממונה על בתי מלון במשרד התיירות. הבקשה תועבר ל"בודק" – חברה מקצועית בעלת ניסיון בדירוג בתי מלון על פי שיטת Hotelstars, שתיבחר במכרז על ידי המשרד. החברה תבדוק את המלון לפי אמות המידה ותמסור את תוצאות בדיקתה לממונה, וזה יקבע את דרגת המלון בהתאם לתוצאות הבדיקה.

תוקף דרגה יהיה לשלוש שנים. בתום התקופה, מלון שירצה להאריך את דירוגו יגיש בקשה לחידוש דרגה. למלון תיערך בדיקה חוזרת על ידי הבודק, ובהתאם לה תיקבע דרגתו החדשה. מלון שיהיה מעוניין לשנות את דרגתו במהלך תוקפה של דרגה בשל שיפוצים שבוצעו בו ושיפרו את רמתו או מסיבה אחרת, יוכל להגיש בקשה לשינוי דרגה.

משרד התיירות יממן באלפי שקלים כל בדיקת דירוג

מחיר עריכת הבדיקה בבית מלון לצורך דירוג עשוי להגיע לכמה אלפי שקלים. הסכום המדוייק ייוודע רק לאחר שיסתיים המכרז לבחירת החברה הבודקת, כאמור חברה בינלאומית.

הבדיקה הראשונית של בית מלון והבדיקה החוזרת כל שלוש שנים תשולם על ידי משרד התיירות, אולם מלון שיבקש לשנות את דרגתו או שיגיש השגה שתחייב בדיקה נוספת של המלון – ישתתף בהוצאות הבדיקה על ידי תשלום אגרה, כפי שתיקבע על ידי ועדת האגרות הבינמשרדית.

כיום חברים בהתאחדות המלונות 338 מלונות ובעבר הוקצב לנושא זה במשרד התיירות כשלושה מיליון שקלים.

דרגות בתי המלון ואמות המידה יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד, בעברית ובאנגלית. מלון שלא נקבעה לו דרגה יצוין כ"מלון לא מדורג".

הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל
הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל

התקנות קובעות כי בית מלון יפרסם את מחירי השירותים הניתנים בו כשהם כוללים את כל התשלומים כולל מס ערך מוסף.  אולם לגבי מחיר לתייר חוץ, המחיר יהיה לאחר הפחתת המיסים שהתייר פטור מהם, תוך ציון מפורש שמחיר זה הוא לתייר חוץ בלבד.

השיטה האירופית "הוכשרה" בישראל 

שיטת הדירוג החדשה שנבחרה על ידי משרד התיירות היא שיטת הדירוג בכוכבים של ארגון "Hotelstars" האירופי, מבית התאחדות המלונות האירופית, הכולל כיום 11 מדינות, ומספר מדינות נוספות נמצאות בתהליך הצטרפות אליו. השיטה מדרגת את בתי המלון בכוכב אחד עד חמישה כוכבים, עם אפשרות לקבל תוספת לדרגה כוכב/ים + (פלוס).

השיטה האירופית כוללת אמות מידה אובייקטיביות ומקצועיות, שלפיהן נקבעת דרגת המלון. אמות המידה לדירוג בתי מלון בישראל הותאמו לתנאי הארץ על ידי ועדה מטעם התאחדות המלונות בישראל שבדקה את הקריטריונים וערכה בהם מספר שינויים על מנת להתאימם לתנאי הארץ כמו מזג האוויר, כשרות, שבת, בטחון וכדומה. לאחר ההתאמה ישנן בדירוג הישראלי 270 אמות מידה.

ועדה מקצועית שכללה את ראשי ענף התיירות בארץ – מלונאים, סוכני נסיעות, מארגני תיירות נכנסת ומורי דרך – אישרה את הגרסה הסופית של הקריטריונים המותאמים לבתי המלון בישראל.

מספרי אמות המידה נשארו על פי המספרים בשיטה המקורית, כמה אמות מידה הוסרו, ואחרות הוספו. אמות מידה שצוינה לידן האות Mandatory) M), הן חובה שעל המלון לעמוד בה כדי לקבל את רמת הניקוד המצוינת לצדה. לצד כל אמת מידה צוין הניקוד שיזכה בו בית מלון אם היא מתקיימת בו. הניקוד נע בין 8 ל- 26 נקודות.

הקריטריונים המותאמים נשלחו לארגון Hotelstars, שנתן למשרד התיירות אישור להשתמש בהם וכן לציין כי מדובר בשיטת דרוג ישראלית המבוססת על עקרונות שיטת Hotelstars.

על פי ההסדר המוצע הדירוג יהיה רצוני (וולונטרי), ובתי המלון יוכלו להחליט אם ברצונם להצטרף לדירוג או להישאר לא מדורגים. כמו כן, כל מלון שירצה בכך יוכל להצטרף להליך הדירוג, בלא קשר לחברותו בהתאחדות המלונות.

[related-posts title="כתבות נוספות בנושא דירוג המלונות:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן