Skip to content

בצלם: לפתוח מיד בחקירת ההריגה של אם ובתה בעופרת יצוקה

לטענת בצלם: "למעשה חקירת ההרג של שתי הנשים מעולם לא מוצתה ועל מצ"ח לפענחו, ובכפוף לממצאים, להביא את האחראים לדין". צה"ל: "מבחינתנו החייל בא על עונשו והנושא מוצה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון בצלם תובע לפתוח מחדש את חקירת מותן של שתי נשים, אם ובתה, רייה ומאג'דה אבו חג'אג', שנהרגו בעת מבצע עופרת יצוקה בעזה. על פי כתב האישום המתוקן נגד ס. חייל גבעתי (23), הושמט הבוקר סעיף ההריגה ובמקומו הסתפקה התביעה הצבאית בסעיף קל בהרבה: שימוש בלתי חוקי בנשק.  גזר הדין שניתן היום על ידי בית המשפט הצבאי ביפו, בהתאם לעסקת הטיעון, הוא 45 ימי מחבוש. ארגון בצלם תובע, עקב כך, מהמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), לפתוח מיד בחקירה לגילוי האשמים בהריגה.

לטענת הארגון, "למעשה חקירת ההרג של שתי הנשים מעולם לא מוצתה ועל מצ"ח לפענחו, ובכפוף לממצאים, להביא את האחראים לדין". הארגון מוסיף, שיש "להבהיר כי בניגוד למה שהתפרסם בתקשורת, כתב האישום שהוגש נגד החייל לא התייחס לשתי הנשים אלא להריגת אלמוני ("דמות", כלשון כתב האישום)". עוד טוענים בארגון, כי  "ההסבר שניתן בהודעת דובר צה"ל מיולי 2010 היה, שמכיוון שנמצאו סתירות בין גרסאות העדים הפלסטינים לאירוע לבין גרסאות החיילים ביחס לתאריך האירוע ומכיוון שלא ניתן היה לקשור ברמה הנדרשת בפלילים בין שתי הגרסאות, הוחלט כי כתב האישום יוגש בגין הריגת אלמוני ולא בגין הריגת רייה ומאג'דה אבו חג'אג'. על פי עדויות הפלסטינים, השתיים נהרגו ב-4.1.09 ואילו החיילים התייחסו בעדותם לאירוע מה-5.1.0".

ואכן, בית המשפט הצבאי  ביפו קיבל הבוקר את הסדר הטיעון שנערך בין סנגוריו של החייל, עו"ד עודד סבוראי ועו"ד מאיר קלינגר, לבין הפרקליטות הצבאית, בו הומר סעיף האישום מהריגה לשימוש לא חוקי בנשק. עו"ד סבוראי אמר בתום הדיון, כי "מדובר בחייל שיצא להילחם בשם כולנו וחזר עם כתב אישום חמור על הריגה". הוא הוסיף, כי  "לא היה בסיס להגשת כתב אישום על הריגה, ואכן, בית הדין, שנחשף לראיות, המליץ לפרקליטות לרדת מכתב אישום על הריגה".

נציגת התביעה הצבאית, סרן בלה גחט, הודתה בדיון בבית הדין ביפו, כי "היה קושי ראייתי ממשי להוכיח קשר נסיבתי בין האירוע למקרה מוות של אדם. עמדו מולנו גם הפערים שעלו מממצאי חומרי החקירה לבין הפערים שעלו מהתחקיר שערך צה"ל".

מדובר צה"ל נמסר, כי אין בכוונת צה"ל לפתוח מחדש בחקירה היות שמבחינת צה"ל החייל בא על עונשו ובזאת הסתיים העניין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן