Skip to content

ועדת הכלכלה תקיים דיון מיוחד עם שר התחבורה ישראל כץ בהסכם השמים הפתוחים

כך אמר אתמול יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שאמה-הכהן בעת סיור שקיימה הוועדה באל על ובנתב"ג; יו"ר אל על עמיקם כהן: "ברגע שיפול הטיל האיראני הראשון, לא יהיו פה חברות תעופה זרות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה הכהן, סיירה אתמול (שלישי) בנמל התעופה בן גוריון ובאל על, על מנת לבחון, בין היתר, את ההיערכות ליישום החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. החוק, ביוזמת ח"כ אחמד טיבי, שנדון בוועדה, ייכנס לתוקף מחר, יום חמישי.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן ויוזם החוק לפיצוי על איחור בטיסות, ח"כ אחמד טיבי
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן ויוזם החוק לפיצוי על איחור בטיסות, ח"כ אחמד טיבי

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, ומנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אירחו את חברי הוועדה בנתב"ג. זכאי הציג בפני הוועדה את השלטים שהציבה רשות שדות התעופה ליידוע הנוסעים בדבר זכויותיהם. הוא התייחס לחוק החדש וציין כי בעקבותיו ירדו מספר הטיסות הפיקטיביות מ-40 טיסות בשנה שעברה לאחת השנה – עוד לפני שהחוק נכנס לתוקף.

בידוק ביטחוני שוויוני

חברי הוועדה ביקרו במגדל הפיקוח בנתב"ג וקיבלו סקירה על פרויקט הרחבת המסלולים וכן על הפרויקט לבידוק ביטחוני שוויוני. היו"ר שאמה-הכהן בירך על הפרויקט ואמר כי תודות לפיתוח טכנולוגי ושיתוף פעולה עם השב"כ, ולאחר השקעה של חצי מיליארד שקל, שאישרה בעבר הוועדה, יבוטל תהליך התשאול בשדה התעופה החל מתחילת השנה.

זכאי התייחס להרחבת המסלולים ואמר כי לקראת סוף שנת 2013 ותחילת 2014 מטוסים ינחתו וימריאו במקביל – לראשונה בהיסטוריה של המדינה. לדבריו, הדבר יאפשר להכפיל את תנועת המטוסים מ-24 מטוסים בשעה ל-48. כמו כן הוסיף כי רש"ת ניתקה את ההתקשרות עם הזכיין הספרדי למתן שירותי המרה, גלובל אקסציינג', ושהיא פועלת עתה להוצאת מכרז חדש.

"הסכם השמים הפתוחים במתכונת הנוכחית לא מאפשר לנו להתחרות"

לאחר הסיור בנתב"ג המשיכו חברי הוועדה לסיור באל על ולפגישה עם יו"ר החברה עמיקם כהן והמנכ"ל אליעזר שקדי, לדיון בנושא הסכם השמים הפתוחים. המנכ"ל שקדי ציין, כי בחברה למדו על החתימה על הסכם השמים הפתוחים מהעיתונות. הוא אמר לחברי הוועדה כי אל על לא זוכה לתחרות בתנאים שווים עם החברות הזרות וציין כי בעתות חירום חברות התעופה הזרות נטשו את ישראל. הוא הזכיר כי הוועדה דרשה שתוגש לה עבודה כלכלית לפני החתימה על ההסכם והדבר לא נעשה.

חברי ועדת הכלכלה בסיור בנתב"ג
חברי ועדת הכלכלה בסיור בנתב"ג

שקדי ציין כי ההחלטות הדרושות לפני החתימה על ההסכם הן: הצגת הניתוח הכלכלי בפני הוועדה, החזרת דירוג הבטיחות של ישראל לקטגוריה 1, שוויון תחרותי אמיתי, התאמת דיני התחרות בישראל לדין האירופי, כיסוי מלוא הוצאות הביטחון של אל על ויישום הדרגתי וזהיר של ההסכם.

"הסכם השמים הפתוחים במתכונת הנוכחית לא מאפשר לנו להתחרות", אמר שקדי. יו"ר אל על הוסיף, כי בטווח קצר אולי תהייה הוזלה במחירים, אך בטווח ארוך החברות הקטנות יקרסו והגדולות יעלו מחירים. הוא הוסיף כי המדינה צריכה להחליט אם אל על חשובה לה. "ברגע שייפול הטיל האיראני הראשון לא יהיו פה חברות תעופה זרות", אמר.

היו"ר שאמה-הכהן התייחס לקשיים של אל על ואמר כי החברה צריכה גם להתייעל מבחינת כוח האדם. המנכ"ל שקדי אמר בתגובה, כי ההתייעלות מתבצעת במקביל עם דרישות החברה.

ח"כ חסון: "אפשר וצריך לעצור את הדבר הזה"

ח"כ יואל חסון ציין, כי הוא חושש שהחתימה על ההסכם נעשה פשוט כי לאחר שהחלה עבודת המטה היה קשה לאנשים לחזור אחורה בגלל בעיית אגו. הוא הוסיף כי אינו מתנגד לרעיון, אך הביע חשש מתוצאות ההסכם. "אפשר וצריך לעצור את הדבר הזה", אמר ח"כ חסון והוסיף: "אי אפשר להתייחס לחברות התעופה כמו אל חברות הסלולר". ח"כ חנא סוייד העלה טענה כי מנגנוני הביטחון מעצימים דרישות רק כדי לשמור על קיומם ואמר כי הם מכבידים על אל על, שמפסידה לקוחות מהמגזר הערבי. ח"כ נחמן שי אמר כי צריך לבחון את הצעדים שימנעו קריסה של אל על.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי המרכיב המרכזי בפתרון הבעיה היא הממשלה. הוא ציין כי שר התחבורה ישראל כץ הביע נכונות להגיע לישיבת שתדון בנושא בוועדה בכנסת, והציע לזמן לדיון גם את כל הגורמים הנוגעים בדבר כדי לקבל את התמונה השלמה. בסיור השתתפו, יחד עם היו"ר שאמה-הכהן, חברי הכנסת נחמן שי, יואל חסון, אלכס מילר, רוברט טיבייב, אחמד טיבי, חנא סוייד וישראל אייכלר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן