Skip to content

"להצעיר את גיל הפרישה מצה"ל", ממליצה ועדה שמונתה ע"י משרד הביטחון

המאבק על תקציב הביטחון נמשך. באוצר דחו את מסקנות ועדת טישלר על הסף. "מוזר שמערכת הביטחון מקיימת, לדבריה, ועדה סודית לתקציב הביטחון ללא השתתפותם של נציגים מהאוצר וממשרד ראש הממשלה. לא ניתן להתייחס ברצינות לוועדה שהוקמה מטעם". במשרד הביטחון אומרים, כי בנושא הפנסיות "הצעת הוועדה נוקטת בגישה יצירתית" וכי בטווח הארוך מדובר בחיסכון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם היה נדמה למישהו כי המאבק בין משרדי הביטחון והאוצר, על רקע דרישות התקציב של מערכת הביטחון, נרגע – היום התעורר המאבק שוב. זאת, לאחר שבמשרד הביטחון הציגו היום עבודה של ועדה שקבעה, כי יש להוריד את גיל הפרישה של קצינים בקבע, כדי להצעיר את הצבא ולעודד כוחות איכותיים לשרת בו. באוצר דוחים את מסקנות הוועדה על הסף וטוענים שזו ועדה מטעם.

המדובר בוועדת טישלר, שהגישה היום את מסקנותיה והמלצותיה לשר הביטחון, אהוד ברק. הוועדה, שבראשה עמד פרופ' אשר טישלר, מונתה בספטמבר 2011 בידי מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני. המלצתה המרכזית של הוועדה היא, בעצם, להחזיר את הגלגל כשנתיים לאחור – אז נקבע כי יש להעלות את גיל הפרישה מצה"ל – מ-45 ל-50. לדעת הוועדה כלל לא ברור אם העלאת גיל הפרישה תחסוך כסף בתקציב הביטחון. לעומת זאת, העלאת גיל הפרישה עלולה לפגוע בעוצמת הצבא, משום שקציני קבע רבים יעדיפו לא להמשיך בשירותם מחשש שלא יוכלו להשתלב בעבודה חדשה, אם יפרשו בגיל מבוגר.

מסיבת עיתונאים של משרד הביטחון. (צילום: אלון בסון, משרד הביטחון)
על פי ועדת טישלר, חלה ירידה מתמדת בחלקו של תקציב הביטחון בתקציב המדינה. מסיבת עיתונאים של משרד הביטחון. (צילום: אלון בסון, משרד הביטחון)

עפ"י המלצות ועדת טישלר, אמור תקציב הביטחון לשנה הבאה לעמוד על 66 מיליארד שקלים ולגדול עד כדי 76 מיליארד שקלים בשנת 2017. זאת, בניגוד לכוונת האוצר להקצות לביטחון 50 מיליארד שקלים בלבד.

במשרד האוצר דחו את מסקנות ועדת טישלר על הסף. "מוזר שמערכת הביטחון מקיימת, לדבריה, 'ועדה סודית' לתקציב הביטחון ללא השתתפותם של נציגים ממשרד האוצר וממשרד ראש הממשלה", אמרו באוצר. "מכיוון שכך, לא ניתן להתייחס ברצינות לוועדה שהוקמה 'מטעם' ושמסקנותיה נתבקשו מראש".

במשרד הביטחון אומרים, לעומת זאת, כי בנושא הפנסיות, "הצעת הוועדה נוקטת בגישה יצירתית, הכוללת בתוכה את האינטרסים של התייעלות בתקציב הביטחון, תרומה לכלכלה הלאומית וליכולתו של איש הקבע להשתלב בקריירה שנייה". עוד מדגישים במשרד, כי הנושא יילמד לעומקו "כולל המקורות המימוניים הנדרשים לשנים הראשונות". לדעת משרד הביטחון, בטווח ארוך מדובר בחיסכון עפ"י מתווה הוועדה.

באשר לפרק התקציב אומרים במשרד הביטחון, כי הוועדה לא אימצה את עמדת המשרד בדבר שיטת ההצמדה למדד המחירים – ובכך החליטה על פיצוי חלקי בלבד, בגין השחיקה. לעומת זאת אימצה הוועדה את עמדת משרד הביטחון, כי לאורך השנים חלה ירידה מתמדת בחלקו של תקציב הביטחון בתקציב המדינה ובנתח תקציב הביטחון מהתוצר המקומי הגולמי. בוועדה מציינים, כי לאור תחזיות הצמיחה של המשק הישראלי בשילוב מסקנות הוועדה, המגמה הזו צפויה להישמר. "במשרד הביטחון מתכוונים להציג לגורמי הממשלה את מסקנות הוועדה, ומקווים כי המלצות ועדת המומחים ישימו קץ לוויכוחים השנתיים הקבועים עם האוצר בדבר תקציב מערכת הביטחון ובדבר אופן התקצוב של פרויקטים לאומיים המוטלים על מערכת הביטחון ואשר אינם קשורים למשימות ביטחוניות".

על מעבר צה"ל לנגב ופינוי הקרקעות במרכז המדינה אומר משרד הביטחון, כי רק הקרקעות שיפונו לטובת מעבר צה"ל לנגב במרכז הארץ שוות למדינת ישראל, על פי הוועדה, לפחות 46 מיליארד שקלים, בזמן שעלות המעבר מסתכמת בכ-20 מיליארד שקלים בלבד. "משרד הביטחון מחויב להמשיך בפינוי שטחי קרקע נוספים המצויים בידי מערכת הביטחון במרכזי ערים ומרכז הארץ", אומרים במשרד הביטחון.

במשרד הביטחון מדגישים, כי עבודת הוועדה, בה נטלו חלק אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם, התבצעה כאשר משרד הביטחון מעמיד לרשות הוועדה – בפתיחות ובשקיפות מלאים – את כל החומרים הרלוונטיים לעבודתה – ובהם דו"ח ועדת ברודט, ספרי התקציב של משרד הביטחון, דו"חות חברת מקינזי, תרחישי ייחוס, דו"ח ועדת טרכטנברג ועוד.

1 Comment

  1. בני בן יעקב מבאר שבע
    19 באוגוסט 2012 @ 23:47

    להלן תגובתי לוועדת(מטעם )טישלר .לגבי גיל פרישה אני סבור מי ששירת ביחידות לוחמות בתפקיד פיקודי או כזה שמצריך כושר גופני מסוים ,טוב שיפרוש מוקדם ויתחיל קרירה שניה אין לי בעייה עם זה הבעייה עם מנהלנים אפסנאים שאינם צריכים כושר גפני מדוע לא ישרתו על 67 ,הרי ממילא הם לאחר פרישתם מה הם עושים :עובדים באותו תחום .אז לשם מה לתת להם פנסיה מוקדמת .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן