Skip to content

איך לסייע לילדים לחזור לשגרת הגן ובית הספר?

ככל שהילדים גדולים יותר, כך קשה יותר החזרה לשיגרה עבורם, לאחר שטעמו את טעם החופש והעצמאות. לקטנים ממש מדובר בכניסה אל הלא נודע. כדאי להכין אותם מראש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האור בקצה המנהרה מגיע, הורים המתרוצצים בין פארק מים, לונה פארק, סרטי ילדים ומתקני ג'ימבורי מגיעים בקרוב מאוד לסוף המירוץ. בעוד מספר ימים מסתיים לו החופש הגדול, שמדי שנה משאיר תחושה אצל הההורים "שהשנה החופש היה יותר גדול וארוך מבשנים שעברו". הילדים, לעומת זאת, מתלוננים "שעוד לא הספיקו לבלות ולנוח וכבר לקחו להם את ההנאה". גם אלו וגם אלו עומדים לחזור לשגרת שנת הלימודים והגן ואפשר להתארגן לכך מבעוד מועד.

ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי ומרצה באוניברסיטת בר-אילן מעניקה מספר טיפים להורים, כיצד לעזור לילדים לחזור לשיגרת הגן ובית הספר:

ככל שהילדים גדולים יותר, כך קשה יותר החזרה לשיגרה עבורם, שכן במהלך החופש הגדול הם ישנים עד שעה מאוד מאוחרת, מבלים בערב ורוב ההורים לא נוטים לשמור על מסגרת, כך שלאחר שטעמו את טעם החופש והעצמאות, להם הכי קשה לחזור למסגרת הלימודית ולהתחיל שנת לימודים נוספת. לכן הימים הראשונים יהיו יחסית קשים ומתסכלים – במיוחד לגביהם, אני ממליצה לעודד אותם בחשיבה חיובית על החגים והחופשים שעוד יגיעו. השנה יגיעו החגים מוקדם ולכן שעות החופש והמנוחה נראות עבורם כמעט מעבר לפינה.

שבים לבית הספר (צילום: נאוה עינבר)
החגים מעבר לפינה. שבים לבית הספר (צילום: נאוה עינבר)

גם עבור ילדים צעירים יש לחזור לשעות השינה המקובלות בימי בית ספר. יש להתחיל בתהליך כשבוע לפני תחילת הלימודים. בשבוע זה, יהיה לרבים מהם קשה להרדם בלילה וקשה להתעורר בבוקר אולם דרך זו תאפשר להם להגיע לימי הלימודים רעננים ומרוכזים.

לילדים הקטנים, שזה יומם הראשון בגן, חשוב להקדיש מחשבה מספר ימים לפני פתיחת השנה. למשל, כיומיים לפני תחילת שנת הלימודים בקרו עם הילד בגן גם אם השער סגור. הראו לו את המרחב הקרוב לגן, את השער והשביל לגן והבטיחו לו שתחזרו לכאן מדי יום החל מהיום הראשון ללימודים. הכינו לילד שי להצלחתו ביום הראשון מבעוד מועד. ספרו לו על השי שיחכה לו בתום היום הראשון, והביאו עמכם את השי כאשר אתם מגיעים לאסוף אותו.

כשאתם מלווים את הילד לגן או לבית הספר, השתדלו להגיע מוקדם ככל האפשר, כאשר הגן או הכיתה עוד ריקים או עם מספר קטן של ילדים. כאשר ילדכם יכנס ויהיו שם מספר מועט של ילדים, תחושת הפחד תפחת באופן משמעותי. יתרה מכך, כל ילד נוסף שיכנס עשוי לעורר בילד תחושה שהוא כבר ותיק, ויכול לקבל את פני הילד שנכנס לשלום.

מספר ימים לפני תחילת שנת הלימודים יש להכין עם הילדים את הילקוט. לבדוק שהכל נמצא ולהשלים את החסר. לעבור על רשימת הספרים ולארגן אותם, להכין את הקלמר ולרשום על כל החפצים את שם הילד והכיתה. הפכו את ההכנה לבית הספר למהנה ומרגשת, הכינו לו שי קטן, רשמו פתק אוהב והחביאו בקלמר ליום הראשון. לילדים המתקשים בבחירת הסנדוויץ, הכינו עימם רשימה שבועית של הכריכים שהם אוהבים ותלו על המקרר. דבר שיחסוך המון לבטים ומריבות בבקרים לחוצים של בית הספר.

החליטו יחד על תפקידים עליהם אחראים הילדים בבוקר, לדוגמה, מי מוריד את הכלב, מי מארגן את התיקים ליד הדלת, מי מוריד את הכלים משולחן ארוחת הבוקר ועוד. הילדים מתרגשים, ההורים נושמים לרווחה והשגרה מתחילה. בהצלחה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן