Skip to content

משרד הבריאות בודק: סיבוך חריג של התרופה אופטלגין

התגלו שלושה מקרים בבית החולים "מאיר" עם סיבוך נדיר של ירידה בספירות כדוריות לבנות ומאפייני זיהום, שעלול להיות, במקרים נדירים, תוצאה של נטילת משכך החום והכאבים אופטלגין. בשלב זה מדובר בחשד לקשר לנטילת האופטלגין, והנושא נבדק על-ידי משרד הבריאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הבריאות דווח אתמול על צבר של שלושה מקרים בבית החולים "מאיר" עם סיבוך נדיר של ירידה בספירות כדוריות לבנות ומאפייני זיהום. מדובר בחולים שנטלו גם אופטלגין, שניים מתוכם מאותו יישוב.

קיימת סבירות שמדובר בסיבוך העלול לנבוע מנטילה של תרופת אופטלגין לשיכוך חום וכאב (סיבוך נדיר אך מוכר, אשר שכיחותו משתנה בין מחקרים שונים בספרות). משרד הבריאות ביצע בדיקה מהירה בין בתי החולים, כדי לבדוק האם הופיעו מקרים דומים בחודשים האחרונים.

חשד למקרה נוסף עלה בבית החולים סורוקה לפני כשלושה שבועות עם רקע דומה, מדובר באישה שטופלה ושוחררה לביתה.

חשד למקרה נוסף בבית החולים וולפסון התברר שאינו קשור לאופטלגין ונובע ממחלה זיהומית אחרת.

משרד הבריאות מבצע בדיקה אפידימיולוגית בתיאום עם בית החולים מאיר כדי לאפיין לעומק את שלושת המקרים, לבדוק האם קיים קשר ביניהם או קיימות סיבות אפשריות אחרות לצבר וכן תחקיר קליני מעמיק של החולים (אשר שניים מתוכם עדיין מאושפזים בבית החולים מאיר).

בשלב זה מדובר בחשד לקשר לנטילת האופטלגין, אשר נבדק על-ידי גורמי המקצוע. תרופת האופטלגין מותרת לשימוש בארץ ובשלב זה אין מקום לשינוי בהנחיות. המשרד יעדכן את הציבור בהמשך תהליך הבדיקה.

התרופה, בשמה המקצועי דיפירון (Dipyrone) או מטאמיזול (metamizol), המוכרת בישראל בשמה המסחרי אופטלגין, היא אחת התרופות הנפוצות ביותר בשימוש בישראל. לתרופה יש תופעת לוואי נדירה בשם אגרנולוציטוזיס. משנות ה-70 של המאה שעברה נאסר השימוש בדיפירון בארצות הברית ואחר כך במדינות נוספות כגון אוסטרליה, יפן וחלק ממדינות האיחוד האירופי. הסיכון באוכלוסיית העולם מוערך כיום בכ-0.2-2 מקרים למיליון ימי שימוש.

1 Comment

  1. אופטלגין
    24 במרץ 2013 @ 14:31

    משרד הבריאות: אין חשש באופטלגין – מתייחס לסיבוך של חולים בעקבות שימוש באופטלגין

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן