Skip to content

שערוריית הדובונים בבלארוס: לוקאשנקו פיטר את שר החוץ

תקרית שהחלה בהצנחה של דובוני מחאה שבדיים תוך הפרת ריבונותה של בלארוס, התגלגלה למשבר עם מדינות האיחוד אירופי. הצעד האחרון: פיטורי שר החוץ והחלפתו בראש מִנהל הנשיאות ומקורבו של הנשיא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צעדי דיכוי. הנשיא אלכסנדר לוקאשנקו (מקור תמונה: ויקיפדיה).

מנהיגה האוטוריטארי של בלארוס, אלכסנדר לוקאשנקו, פיטר את שר החוץ של ממשלתו, סרגיי מרטינוב. זאת, בעקבות חילופי שרים שהוא מבצע בממשלתו, מהלך הקשור למשבר דיפלומטי מול שבדיה שנגרם בשל… דובונים שהוצנחו ממטוס.

מלשכתו של לוקאשנקו לא נמסר הסבר רשמי להחלטה להחליף את מרטינוב בראש המינהל הנשיאותי, ולדימיר מאקיי. זה האחרון, דיפלומט לשעבר בן 54, משמש בתריסר השנים האחרונות כיועץ לנשיא. הוא עומד בראש מִנהל הנשיאות מאז 2008 – תפקיד שעוצמתו הרבה מבוססת על שליטתו המוחלטת של לוקאשנקו הן במדיניות הפנים והן ביחסי החוץ של המדינה בעלת עשרת מיליוני התושבים.

אלא שלעוצמה זו יש מגבלות. בשל הסנקציות המוטלות על משטרו של לוקאשנקו, נמנה מאקיי על רשימה מצומצמת של תריסר בכירים שנאסרה כניסתם לתחומי האיחוד האירופי, משום שהם נחשבים כמעורבים בדיכוי האלים של גל המחאה ששטף את בלארוס לאחר הבחירות ב-2010. לפיכך, לא ברור כיצד יוכל מאקיי לייצג את ארצו בכנסים אירופיים.

תקרית נוספת שהרגיזה את האיחוד האירופי התחוללה בחודש שעבר, כשבלארוס גירשה מתחומה את שגריר שבדיה במינסק. זאת, לאחר שב-4 ביולי הצניח מטוס קל ששיגר משרד הפרסום השבדי "סטודיו טוטאל", כמה מאות דובוני צעצוע עם כרטיסים שעליהם רשומות סיסמאות בעד דמוקרטיה, חופש ביטוי ומסרי מחאה נוספים. הדובונים הוצנחו מעל העיר הבלארוסית איוויאנטס, סמוך למינסק עצמה.

מארגני מפגן המחאה הזה ביקשו להצניח את הדובונים מעל משרדי הממשלה במינסק, אבל מחסור בדלק והעובדה שפקחי טיסה בלארוסיים יצרו קשר עם הטייסים והודיעו להם על ההפרה, גרמו להם לעשות שינוי בתוכנית המקורית. מכל מקום, פר קרומוול, מייסדו ובעליו של משרד הפרסום השבדי, שהה באיוויאנטס במהלך ההצנחה. לפי פרסומים שונים, הצניח המטוס לקרקע יותר מ-800 דובונים.

המטוס שביצע את ההצנחה המריא משטחה של ליטא השכנה, חצה את הגבול בין שתי המדינות ובכך פגע בריבונות הבלארוסית.

משקיפים במינסק מטילים ספק אם אכן חילופי הגברי בממשלת בלארוס, לרבות הדחת מרטינוב, ישפרו במשהו את היחסים עם המערב. פרשן חדשות החוץ רומאן יקובלבסקי קבע כי "מינויו של מאקיי לא יוכל סייע באופן משמעותי ליחסים עם אירופה, בשל היותו כלול ברשימת מנועי הכניסה האירופית". פרשנים אחרים הסבירו כי שליטתו המוחלטת של לוקאשנקו בפוליטיקה הפנימית של בלארוס השינויים הפנימיים בממשלה חשובים בעיקר עבור קבוצות הלחץ השונות המתחרות על קרבה אליו. "כל מי שמשרת בממשל של בלארוס אינו אלא פיון של לוקאשנקו", אמר על כך הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלאסקובסקי.

בלארוס עמדה דווקא על מסלול של שיפור יחסיה עם האיחוד האירופי, שעה שנערכו הבחירות לנשיאות ב-2010. ניצחונו של לוקאשנקו בבחירות אלה היה אמור להיות ודאי, בעיקר משום שמתנגדיו היו מפולגים בינם לבין עצמם. לוקאשנקו עצמו הבטיח שהבחירות תהיינה הוגנות וחופשיות. אלא שבמהלך ליל הבחירות פרצו מהומות אלימות, ובעקבותיהן נעצרו מאות מפגינים שמחו על התנהלותן. בעקבות המעצר הודיעו גרמניה ופולין על עיכוב סיוע של מליארדי דולרים שהובטחו לבלארוס באם הבחירות תיערכנה כיאות ובאופן דמוקרטי. שלטונות בלארוס הגיבו בדיכוי קשה של ארגוני זכויות האדם במדינה. מדינות אירופה מחו על הצעדים האלימים, ובתגובה הורה לוקאשנקו לכל שגרירי בלארוס במדינות האיחוד האירופי לשוב לארצם.

לאחר הצנחת הדובונים השבדיים שב לוקאשנקו והכחיש את ההאשמות בדבר הפרת זכויות האדם בארצו, ומקורות בממשלתו אף טענו כי לא נמצאו כל דובונים באתר ההצנחה. ואולם, הדבר לא מנע ממנו לפטר את מפקד משמר הגבול ואת מפקד חיל האוויר, בטענה שנכשלו במשימתם להגן על גבולות המדינה מחדירות בלתי צפויות. משטרת המדינה אף השליכה לכלא את הבלוגר שהעז לפרסם באתר האינטרנט שלו את התמונות שצילם משרד הפרסום השבדי ושבהן תיעדו אנשיו את ההצנחה. הבלוגר שוחרר מאוחר יותר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן