Skip to content

כתב אישום ראשון בגרמניה נגד מוהל יהודי

בוואריה אימצה את פסיקת בית המשפט בקלן והאשימה את הרב דוד גולדברג בפגיעה גופנית בתינוקות. הרב מתגונן: הארגון היהודי המרכזי במדינה אמר לי שאפשר להמשיך ולבצע ברית מילה, למרות הפסיקה. יונה מצגר יצא לגרמניה כדי לפעול להתרה מחדש של המילה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פגיעה גופנית בתינוק. ברית מילה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

הרב דוד גולדברג עשה היסטוריה. הוא הרב הראשון שהועמד לדין בגרמניה בהתבסס על פסיקת בית המשפט בקלן, האוסרת ביצוע ברית מילה בתינוקות. גולדברג נאשם בביצוע חבלה גופנית בתינוק, לאחר שמדינת בוואריה, בה מתבצע ההליך, אימצה את פסיקת בית המשפט בקלן מחודש מאי.

גולדברג (64), יליד ירושלים ותושב העיר באוף סאלה שבבוואריה, אמר כי טרם קיבל הודעה על הגשת כתב האישום מבית המשפט. הוא הוסיף כי יחליט על תגובתו לאחר שיקרא את המסמך. ואולם, העיתון היהודי גרמני "יודישה אלגמיינה צייטונג", פרסם כי דבר הגשת כתב האישום אושר על ידי השלטונות.

הרב גולדברג הוסיף אין לו מושג בגין איזה מעשה בדיוק הוא מועמד לדין, משום שלא ביצע לאחרונה ברית מילה בתחומי גרמניה, אלא רק בחו"ל – בבודפשט, בצ'כיה ובאיטליה. ואולם, הוסיף גולדברג בשיחה עם סוכנות הידיעות JTA, שום פסיקה חילונית לא תמנע ממנו להמשיך ולבצע ברית מילה גם בגרמניה עצמה. הוא אמר כי בכוונתו לפנות למועצה היהודית המרכזית בגרמניה ולהיוועץ בה בנוגע להמשך צעדיו. "לפני מספר שבועות הם אמרו לי, 'אתה יכול להמשיך'", סיפר.

גולדברג סיפר שכתבים מקומיים דיווחו לו כי התביעה הוגשה על ידי רופא במדינת הסן שניסח מכתב פתוח לקנצלרית אנגלה מרקל ובו תמיכה בחקיקה האוסרת את ביצוע ברית המילה. על המכתב חתמו 600 תומכים. ואולם, מרקל עצמה כבר הצהירה כי בכוונתה לפעול להעברת חקיקה שתאפשר ליהודים ולמוסלמים להמשיך לבצע את הריטואל הדתי הזה.

הפסיקה המקורית של בית המשפט במאי השנה נגעה למשפחה מוסלמית, שלבנה נגרמו סיבוכים רפואיים קשים לאחר ביצוע טקס מילה. בית המשפט קבע כי ביצוע המילה הלא-רפואית בתינוק הוא בגדר מעשה פלילי. על אף שהפסיקה ניתנה במישור המקומי, היא עוררה ביקורת קשה מצד יהודים ומוסלמים במדינה כולה. כל הזרמים הדתיים היהודיים גינו את הפסיקה. השבוע נסע גם הרב הראשי האשכנזי בישראל, יונה מצגר, לברלין, במטרה לפעול שם לביטול הפסיקה.

בינתיים, נראה כי היהודים מוסיפים לבצע טקסי ברית מילה בגרמניה, למרות הפסיקה. על אף שחלק מבתי החולים כבר הודיעו כי לא יבצעו עוד מילה רפואית, הטקסים מתקיימים בבתי כנסת ובבתים פרטיים.

ראש ארגון רבני אירופה, הרב הראשי של מוסקבה פנחס גולדשמידט, אמר על התביעה שהוגשה בהוף סאלה: "ההתפתחות האחרונה בגרמניה היא פגיעה חמורה נוספת בחופש הדת ומדגישה את הצורך הדחוף שממשלת גרמניה תזרז את התהליך שיבטיח כי זכויות היסוד של קהילות המיעוט תהיינה מוגנות".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן