Skip to content

לאנס ארמסטרונג מפסיק את מאבקו בהאשמות שנטל סמים; יאבד את כל תאריו

אחד הספורטאים האהודים ביותר בכל הזמנים, האיש שניצח את הסרטן וזכה שוב ושוב באירוע הספורט הקשה בעולם, מאבד את כל עולמו הספורטיבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דרמה ספורטיבית כזו מתרחשת אחת לשנות דור: לאנס ארמסטרונג, רוכב האופניים הגדול ביותר בכל הזמנים ומי שזכה שבע פעמים במירוץ היוקרתי טור דה פראנס, הודיע כי הוא מפסיק את מאבקו נגד ההאשמות לפיהן נטל סמים ממריצים שסייעו לו בהשגת כל תאריו. בעקבות הצהרתו, הודיע הסוכנות האמריקנית למלחמה סמים, כי בכוונתה לשלול מארמסטרונג  את כל התארים בהם זכה, לדרוש ממנו את כל הפרסים הכספיים שקיבל בגין ניצחונותיו ואף את מדליית הארד האולימפית שלו – וכן למנוע ממנו השתתפות בתחרויות אופניים, לרבות אימון רוכבים, לכל ימי חייו.

לאנס ארמסטרונג, 2002 (צילום: Benutzer:Hase ויקימדיה)
"מספיק זה מספיק". לאנס ארמסטרונג בקבוצת הדואר האמריקני, 2002 (צילום: Benutzer:Hase ; ויקימדיה)

ארמסטרונג הודיע קודם לכן, כי לא ימשיך להתנגד להאשמות נגדו מצד הסוכנות, שלא זו בלבד אלא גם האשימה אותו בכך שהכניס את השימוש בחומרים אסורים לכל הקבוצות שבמסגרתן התחרה החל מ-1998. ארמסטרונג עצמו מוסיף להכחיש את ההאשמות ואף כינה את ההליך המתקיים נגדו "חד צדדי ולא הוגן". "מגיעה נקודה בחייו של כל אדם בה הוא מוכרח לומר 'מספיק זה מספיק'", אמר, "עבורי, הזמן הזה הוא עכשיו".

את החלטתו לחדול ממאבקו נגד הסוכנות למלחמה בסמים נימק אמרסטרונג בטענה, שהמאבק גבה מחיר כבד ממשפחתו ומעבודתו בקרן הסרטן שהקים.

הסם העיקרי שבלקיחתו נחשד ארמסטרונג הוא EPO, סם אסור בשימוש המעלה את רמת ההמטוקריט (ריכוז הכדוריות האדומות בדם) ובכך משפר במידה משמעותית את יכולתם של ספורטאים העוסקים בענפי ספורט סיבולתיים. ידוע כי ארמסטרונג נטל EPO כחלק מהטיפול הרפואי שעבר בעת מחלתו, אך מאחר שהשפעת הסם נוטה להתפוגג במהירות, מובן מאליו כי לא הייתה לו השפעה על ביצועיו שנים מאוחר יותר. כמו כן, בזמן הטור דה-פראנס בשנת 1999 נמצא קורטיקואיד בדמו, אך התאחדות האופניים הבינלאומית, ה-UCI קיבלה את טענתו כי המצאות החומר נובעת משימוש במשחה במרשם לטיפול בשפשופים וכאבים הנובעים מישיבה ממושכת על אוכף האופניים.

ההאשמות החריפות נגד ארמסטרונג החלו נשמעות כאשר נודע ברבים, כי לארמסטרונג קשר הדוק עם מאמן הספורט ד"ר מיקלה פרארי. נגד פרארי הוגשה בשנת 2001 תביעה לבית המשפט בבולוניה שבאיטליה, שהביאה להרשעתו של פרארי ב"תרמית ספורטיבית" וברשלנות פושעת ולהרשעת הרוקח מסימו גואנדליני שסיפק סמים אסורים לספורטאים לפי הוראותיו של פרארי. גואנדליני נדון לשנתיים מאסר בפועל. בחודש מאי 2006 זיכה בית הדין לערעורים את פרארי.

לפי עדותו של פליפה סימאוני, אחד משלושה רוכבים שהעידו נגד פרארי, הרופא לא רק סיפק את הסמים אלא גם מתכונים להימנעות מגילויים בדמו של הרוכב. כך, לדוגמה, טען סימאוני כי המאמן הורה לו ליטול אמנגל בבוקר הבדיקות ולהשתמש במוצר אחר בלילה שלפני כדי להוריד את רמות ההמטוקריט בדמו לרמות חוקיות.

גילוי הקשרים בין ארמסטרונג וקבוצת יו-אס-פוסטל לפרארי הובילו כמה מבקרים לטעון, כי עצם קיום הקשר מהווה עדות לכך שארמסטרונג נוטל סמים בלתי חוקיים. בין המבקרים בלט גרג למונד, רוכב אמריקני שזכה שלוש פעמים בטור דה-פרנס בשנות השמונים. ביקורת חריפה הושמעה גם בעיתונות הצרפתית, בין השאר בלה מונד ובעיתון הספורט "ל'אקיפ".

(מקור הצילום: אתר האינטרנט של ארמסטרונג)
(מקור הצילום: אתר האינטרנט של ארמסטרונג)

זמן קצר לפני הטור דה-פרנס של 2004 יצא ספר בשם "L.A. Confidentiel : Les secrets de Lance Armstrong" פרי עטם של דייוויד וולש, כתב ספורט מכובד ב"סאנדיי טיימס," ופייר באלאסטה, כתב לשעבר ב"ל'אקיפ." בספר הובאו עדויות, כולן נסיבתיות, לשימוש בסמים על ידי ארמסטרונג. עורכי דינו של ארמסטרונג ניסו למנוע את הוצאת הספר ולאחר שנכשלו, הגישו תביעת דיבה כנגד מחברי הספר והעיתון הצרפתי "ל'אקספרס" שפרסם קטעים מתוכו.

אחרי עדותו של סימאוני כינה אותו ארמסטרונג "שקרן כפייתי". סימאוני הודיע על כוונתו להגיש תביעה על הוצאת דיבה נגד ארמסטרונג והנקמה לא אחרה לבוא. שלושה ימים לפני סיום הטור דה-פראנס ב-2004, כאשר ארמסטרונג כבר הבטיח למעשה את ניצחונו, ניסה סימאוני להצטרף לחבורה של שישה רוכבים שהחלה לברוח מן הדבוקה ("פלוטון," קבוצת הרוכבים העיקרית). ארמסטרונג סירב לאפשר לחבורה לברוח כל עוד סימאוני בתוכה. בסופו של דבר, ויתר סימאוני והחבורה ברחה בלעדיו. לאחר המרוץ נימק ארמסטרונג את 'חיסול החשבונות' בטענה ש"סימאוני אינו רוכב שהדבוקה רוצה לראות בחבורת המובילים. כל מה שהוא רוצה זה להרוס את הרכיבה על אופניים, להרוס את הספורט שמשלם את משכורתו."

ב-23 באוגוסט 2005, פרסם העיתון הצרפתי "ל'אקיפ" תחקיר הטוען כי בדגימות שתן של ארמסטרונג, שנלקחו בזמן הטור דה פראנס של 1999, ואשר נבדקו שוב על ידי מעבדה צרפתית ב-2005, נתגלו עקבות של החומר EPO האסור בשימוש. ואולם, ב-31 במאי 2006 קבע עורך דין הולנדי, אשר ניהל חקירה בעניין מטעם איגוד האופניים הבינלאומי (ה-UCI) כי יש לנקות את ארמסטרונג מכל החשדות נגדו ואף מתח ביקורת על פעולות "הרשות העולמית למניעת שימוש בחומרים אסורים" (WADA), בראשות דיק פאונד, אשר יזמה את בדיקת הדגימות הישנות.

באפריל 2009 האשימה הסוכנות הצרפתית למלחמה בסמים (ALFD) את ארמסטרונג בכך שלא עמד בנהלי בדיקות הסמים. ארמסטרונג סירב להיות בהשגחה מלאה לפני בדיקת סמים שנערכה לו, שהתבררה כנקייה. ה-ALFD חשדה כי ארמסטרונג חיבל בבדיקת הסמים בזמן שבו לא היה בהשגחה. בעקבות מקרה זה, ארמסטרונג עלול היה להיות מושעה מהשתתפות בטור דה פראנס של 2009. ארמסטרונג שלח מכתבים לסוכנות הצרפתית והסביר את מעשהו בפני התקשורת, ועל כן החליטה הסוכנות שלא להעניש את ארמסטרונג ולאפשר לו להשתתף בטור דה פראנס.

רוכב האופניים פלויד לאנדיס, שהיה עמיתו של ארמסטרונג בקבוצת הדואר האמריקני והושעה מתחרויות עקב שימוש בחומרי אימרוץ, יצא במאי 2010 בהצהרה כי בקבוצת הדואר האמריקני התקיים אימרוץ שיטתי בקנה מידה נרחב וכי לאנס ארמסטרונג היה בין הרוכבים שהשתמשו בחומרי אימרוץ. על רקע הצהרתו של לאנדיס נפתחו מספר חקירות, על ידי גופים בינלאומיים. החקירה מטעם הממשל הפדרלי האמריקני שנפתחה בנושא, נסגרה ללא הגשת אישום לאחר כשנתיים, בפברואר 2012.‏ רוכב נוסף בקבוצתו של ארמסטרונג, טיילר המילטון, טען בתוכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות" כי ראה את ארמסטרונג מזריק חומרי אימרוץ, וכי השתמש בהם כבר כאשר זכה בטור הראשון שלו. לפי "60 דקות", החקירה שהתנהלה בארצות הברית, כדי להכריע אם להעמיד את ארמסטרונג ואחרים לדין בגלל שימוש בסמים, כפתה על המילטון לתת עדות, וכפתה גם על עמיתו לקבוצה, ג'ורג' הינקאפי, שהיה שותף לכל זכיותיו של ארמסטרונג בטור, להעיד כי ראו את ארמסטרונג משתמש בסמי אימרוץ, בסטרואידים ובהזרקת דם מוקפא. המילטון העיד עוד, כי ההדרכה במסגרת קבוצת הרוכבים של ארמסטרונג כללה הכשרה עקבית לשימוש בסמים באופן שאי אפשר יהיה לאתרם בבדיקות. המילטון העיד גם, כי ארמסטרונג נתפס משתמש בסמי אימרוץ ב"טור של שווייץ" (אחד המרוצים החשובים בהכנה ל"טור דה פרנס"), סיפר על כך להמילטון ואמר כי "יטפל בכך".

הסוכנות למלחמה בסמים טוענת, כי בידיה עשרה עדי ראייה המוכנים לאשר שארמסטרונג השתמש בעירויי דם אסורים, EPO, טסטוסטרון וחומרים אסורים נוספים בדרך לזכייה בטור דה פראנס. מספר חברים לקבוצה לשעבר קרובים לארמסטרונג, ביניהם גם ג'ורג' הינקאפי – אחד הרוכבים האמריקנים המכובדים ביותר – הביעו נכונות להעיד על כך. הסוכנות אף טענה כי ברשותה תוצאות בדיקות דם של ארמסטרונג מ-2009 ו-2010, שתאמו שימוש בסמים.

תיאורטית, לפחות, קיימת אפשרות שאיגוד הרכיבה הבינלאומי ידחה את ההשעייה ויערער עליה לבית הדין לערעורים. ואולם, העובדה שארמסטרונג מקבל על עצמו את הסנקציות מסירה כמעט כל אפשרות שערעור כזה אכן יתקבל.

3 Comments

  1. גל
    24 באוגוסט 2012 @ 13:27

    ברכות לרגל סיום המהלך המוצלח שהפך אתכם לYNET2. "רמאי הסמים הגדול של כל הזמנים"? משפט טמקאי מובחר.
    ככה נראית הסיבה שבישראל אף אחד לעולם לא יגיד שטעה, או ששיחק את המשחק שכולם משחקים, כי מי שמודה- יושמד ואין חזרה. יאבק אדם עד סוף חייו, ויכחיש, כי בישראל, אסור לבן אדם לוותר על המאבק.

    המאמר הזה מצדיק את כל ההתנהלות של קצב, את המשך ההכחשה שלו. כי ברגע שארמסטרונג רק הפסיק להאבק בהאשמות, אפילו לא הודה אלא רק הפסיק להאבק בהן, מייד הכתרתם אותו כ "רמאי הסמים הגדול של כל הזמנים".

    תזכירו לנו, מה היתה מטרת הקמת הקואופרטיב שלכם? זה נשמע כה נלעג פתאום.

    • עמית מנדלזון
      24 באוגוסט 2012 @ 14:30

      עוד אחד שקורא רק את הכותרות….

      • גל
        24 באוגוסט 2012 @ 15:51

        קראתי את הכתבה. זה מאד YNET, לכתוב משהו ארסי כל כך בכותרת, ואז בגוף הכתבה לכתוב ההיפך, מה שמאפשר לרחוץ בנקיון כפים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן