Skip to content

פרנסואה הולנד: אחסל את רפורמת המיסוי של סרקוזי

אחרי שתיקה ארוכה, אולי המתנה לסקרים האחרונים, אולי תגובה לתהליכים הציבוריים המתרחשים בעקבות המשבר הפיננסי הפושה בגוש היורו. אבל בהחלט שתיקה שלא הוסיפה לו כבוד, יוצא פרנסואה הולנד בהכרזה שמפתיעה את גוש השמאל. מאת עמית מנדלזון פרנסואה הולנד, מועמד הסוציאליסטים לנשיאות צרפת והמוביל בסקרי דעת הקהל נכון לעכשיו, הפר סוף סוף את שתיקתו הארוכה והודיע על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי שתיקה ארוכה, אולי המתנה לסקרים האחרונים, אולי תגובה לתהליכים הציבוריים המתרחשים בעקבות המשבר הפיננסי הפושה בגוש היורו. אבל בהחלט שתיקה שלא הוסיפה לו כבוד, יוצא פרנסואה הולנד בהכרזה שמפתיעה את גוש השמאל.

מאת עמית מנדלזון

פרנסואה הולנד בביקור במרסי במסגרת מסע הבחירות. צלם: עמית מנדלזון

פרנסואה הולנד, מועמד הסוציאליסטים לנשיאות צרפת והמוביל בסקרי דעת הקהל נכון לעכשיו, הפר סוף סוף את שתיקתו הארוכה והודיע על כוונותיו בתחום הכלכלי. הולנד בחר במסלול התנגשות עם ארגוני השמאל. ויצא בהכרזה אם ייבחר, אין בכוונתו לפזר כספים למטרות סוציאליות בטרם ייצב את הכלכלה הצרפתית ואת המערכת הפיננסית. באותו מעמד, הודיע כי יחסל את רפורמות המיסוי של ממשלת סרקוזי. הולנד אמור להציג בסוף החודש את תכניתו הכלכלית המלאה.

במשך חודשים ארוכים שמר הולנד על שתיקה בכל הנוגע למצעו הכלכלי. מבחינתו, היה מדובר במהלך חכם. הוא ישב מהצד ונהנה לראות כיצד מסתבך נשיא המכהן, ניקולה סרקוזי, במשא ומתן מייגע עם הקנצלרית אנגלה מרקל לחילוצו של גוש היורו מהבוץ הפיננסי שאליו נקלע. ההתבטאות היחידה שיצאה מפיו בתקופה זו הייתה בעלת אופי גרמנופובי לחלוטין ("גרמניה משתלטת על אירופה בכלים פיננסיים"), מה שאילץ אותו לטוס לגרמניה ולישר את ההדורים עם הסוציאליסטים המקומיים. לא זו בלבד, אלא שעמדתו הנחושה של סרקוזי הביאה לעליה משמעותית בתמיכה, גם אחרי שיצא בתכנית מיסוי חדשה, פתלתלה ומורכבת. הרפורמה, שמטרתה להפחית את הגרעון המסחרי, כללה קיצוצים בהטבות הסוציאליות והעלאה של מס ערך מוסף לגבי חלק מהמוצרים והשירותים.

הולנד נקלע לבעיה. מצד אחד הוא נזקק נואשות לתמיכת ארגוני השמאל ומפלגות השמאל הרדיקלית לקראת הבחירות; מצד שני, הוא מודע לעובדה שדרישות השמאל להגדיל משמעותית את התשלומים הממשלתיים בתחום הרווחה הן כמעט בלתי אפשריות לביצוע במערכת כלכלית לא יציבה, כשסוכנויות הדירוג מאיימות להוריד את דירוג האשראי המושלם של צרפת (AAA). הולנד הבין שהיענות לדרישות אלו לא יועילו לו להיבחר בשנית.

פרנסואה הולנד בביקור במרסי. צילם: עמית מנדלזון

בזמן שמרין לה פן וניקולה סרקוזי נאבקו על הזכות להשתמש בדמותה של הקדושה הלאומית ז'אן ד'ארק למטרותיהם, עלה אתמול פרנסואה הולנד הסוציאליסט לקברו של פרנסואה מיטראן. הנשיא המנוח (שהיה גם הסוציאליסט האחרון בתפקיד זה) הוא האיש שהעביר את צרפת לשבוע עבודה של 35 שעות (אחד הקצרים בעולם) ולפרישה בגיל 60 בלבד (אחד הנמוכים בעולם המערבי). כיום נחשבים ההישגים הללו בעיני רבים לנטל כלכלי שצרפת מתקשה לעמוד בו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן