Skip to content

מהפכה בלימוד נהיגה על אופנועים

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו תכנית חדשה ללימוד נהיגה על רכב דו-גלגלי הכוללת 54 מטרות לימוד מעשיות ושיעורים בדרכים בינעירוניות, לילה ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו תכנית חדשה ללימוד נהיגה על רכב דו- גלגלי, שנועדה להעלות את רמת ההוראה של מורי הנהיגה ולשפר את מיומנות הנהיגה והבטיחות של רוכבי האופנועים בישראל.

התכנית שגובשה ביוזמת שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, כוללת בין השאר את העמקת מיומנות הרכיבה של תלמידי הרכב הדו- גלגלי, וכן את שינוי שיטת המבחנים הנהוגה כיום והסמכת מורים ללימוד נהיגה על רכב דו גלגלי.

התוכנית החדשה גובשה על ידי ועדה מקצועית שכללה נציגים של משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון מורי הנהיגה, נציגי ציבור וגורמים נוספים בענף הרכב הדו- גלגלי.

מדובר בין השאר בהנהגת:
• שיעורי חובה במגרש הדרכה מיוחד לרכב דו- גלגלי
• שיעורים בדרכים עירוניות ובינעירוניות
• רכיבה בתנאי דרך משתנים כמו לילה, גשם או ערפל
• מבחן מעשי חדש (טסט)
• הכשרה חדשה של מורי הנהיגה.

דו-גלגלי ( צילום דני בר )
דו-גלגלי (צילום: דני בר)

על פי התכנית, כרטיס התלמיד החדש יכלול 54 מטרות לימוד מעשיות, במקום 43 כיום. בין המטרות: תרגול פעולות הנדרשות במקרה של סכנה פתאומית, הסתכלות ממוקדת ומרחבית, מיקום בכביש, תפעול נכון של מערכת הבלימה, נסיעה במעגלי תנועה, תכנון מסלולים, תנוחת רכיבה נכונה וזיהוי סימנים המעידים על התפתחות מצב חירום.

התכנית כוללת כתיבת ספר הוראה למורי הנהיגה ובוחני הרישוי, ראשון מסוגו, המרכז את כל מטרות לימוד הנהיגה. הספר החדש ישמש ככלי עבודה מרכזי למורים ובוחנים. נקבעו עוד סטנדרטים חדשים של מגרשי התרגול ומגדירה תרגילי מיומנות חדשים לרוכבי הדו- גלגלי, בהתאם לתורת הרכיבה החדשה.

מנכ"ל משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים עוזי יצחקי ציין כי אגף הרישוי במשרדו יחל בקרוב בהכשרתם של מגרשי הדרכה חדשים, בכל רחבי הארץ, בהתאם לתוכנית שנקבעה. יצחקי הדגיש כי יישום התוכנית יאפשר להדק את הפיקוח והבקרה על הליכי הוצאת רישיון נהיגה לרכב דו- גלגלי.

עוד קובעת התוכנית השתלמויות מעשיות, במתווה החדש לכלל מורי הנהיגה לרכב דו- גלגלי ולבוחני הרישוי. במסגרת הפיילוט שבוצע בחודשים האחרונים נערכו עד כה השתלמויות מקצועיות לכ- 150 מורי נהיגה פעילים ובוחני רישוי.

שר התחבורה ישראל כץ ציין, כי התכנית החדשה תאפשר להטמיע תרבות רכיבה בטוחה יותר בקרב רוכבי האופנוע החדשים בישראל ובכך להוריד את מספר הנפגעים בקרב אוכלוסיה פגיעה זאת, "אני משוכנע כי שיתוף פעולה בין כל הגופים יביא להעלאת רמת הוראת הרכיבה בישראל ולהכשרת רוכבי אופנועים מיומנים יותר ובכך יתרום להגברת הבטיחות בכבישים", הוסיף כץ.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, אמר כי רוכבי האופנוע בישראל הם משתמשי דרך פגיעים, ששיעור היפגעותם בתאונות גבוה, בהשוואה לשיעורם היחסי באוכלוסיה, "אני מברך על פעילות הוועדה ומאמין כי יש לעשות ככל שניתן במטרה להעניק למורי הנהיגה כלים טובים להוראת הרכיבה, כדי שאלה יוכלו להכשיר טוב יותר את הרוכבים בישראל ובכך נוכל לצמצם את מספר הנפגעים בקרב רוכבי אופנוע." אמר מוסקוביץ.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה, כי בשנת 2011 רוכבי הרכב הדו- גלגלי היו מעורבים ב- 11% מהתאונות הקטלניות, בעוד שחלקם במצבת כלי הרכב בישראל עמד על 4% בלבד. עם זאת, מתחילת השנה ועד היום חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן