Skip to content

אקוודור דחתה את דרישת בלארוס להסגיר לידיה את באראנקוב

חוקר המכס הבלארוסי, שנעצר בשל הפרת תנאי אשרת השהייה שלו, טוען כי חשף רשתח של מבריחי נפט שבה מעורבים מקורבים וקרובי משפחה של הנשיא לוקאשנקו. הבלארוסים: הוא ניסה לסחוט אנשי עסקים וברח מהמדינה כשמעשיו נחשפו. בית המשפט בקיטו הורה לשחררו לאלתר ממעצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אקוודור מסתמנת כמקום מקלטם החדש של פעילים הרואים בעצמם לוחמים נגד השחיתות ובעד זכויות האדם. שופט בית המשפט העליון בקיטו, קרלוס ראמירז, פסק כי מעמד הפליט הפוליטי שהוענק לחוקר המכס מבלארוס אלכסנדר באראנקוב מוצדק, דחה את הבקשה שהגישה ממשלת בלארוס להסגירו לידיה והורה על שחרורו המיידי ממעצר.

זוהי פסיקתו השנייה של ראמירז בנושא באראנקוב, לאחר שכבר באוקטובר שעבר דחה בקשה דומה, בנימוק שהחומר הראייתי שהוצג בפניו אינו מספק.

סיפורו של באראנקוב החל למשוך תשומת לב בינלאומית לאחר שאקוודור העניקה מקלט מדיני למייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', השוהה בבריטניה ונאשם בעבירות מין בשוודיה. אסאנג', החושש שהסגרתו לשוודיה תביא להסגרה נוספת שלו לארצות הברית, בה הוא מבוקש על פרסום סודות צבא ומדינה שלטענת האמריקאים הביאו לפגיעה בחיי אדם, נמלט לשגרירות אקוודור וזוכה כעת להגנת ממשלתה.

באראנקוב בן ה-30  נעצר בשנת 2010, לאחר ששהה במדינה 55 יום מעבר לתקופה שהותרה לו אשרה שבידיו. הוא סיפר כי נמלט מבלארוס לאחר שחשף רשת שביצעה הברחות נפט למדינה ושחלק מהמעורבים בה היו בכירים בממשלה, לרבות קרובי משפחה של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקאשנקו. הוא הסביר לחוקריו כי אם יוסגר לבלארוס, קיים סיכוי גבוה כי ימצא שם את מותו. בבלארוס נהוג כיום משטר כמעט דיקטטורי ולוקאשנקו, שמוחרם על ידי רבות ממדינות אירופה בשל הפרות זכויות האדם הרבות, מכונה בפי רבים, "הדיקטטור האחרון של אירופה".

שירות הביטחון הבלארוסי, שמוסיף להתקרא ק.ג.ב גם לאחר פירוק ברית המועצות, טוען כי באראנקוב ניצל את מעמדו כבעל תפקיד במכס הבלארוסי כדי לסחוט שוחד מאנשי עסקים, כשאיים עליהם שיפתח נגדם בהליכים פליליים אם לא ישתפו עמו פעולה. לדברי הארגון, אדם נוסף שהיה שותף למזימת הסחיטה של באראנקוב כבר נעצר ונכלא. באראנקוב, שטוען כי מדובר בהאשמות שווא שנועדו לכסות על ההאשמות שהוא מייחס למקורבי לוקאשנקו בשחיתות, אמר כי הוריו, שעדיין מתגוררים במינסק, קיבלו איומים על חייהם. לדבריו, נאמר להוריו שבנם יואשם בשחיתות – עבירה שהעונש עליה בבלארוס הוא מוות. שלטונות בלארוס מכחישים ולדבריהם הוא יואשם בעבירות מעילה ומירמה.

חברתו האקווטוריאנית של באראנקוב מיהרה מבית המשפט לתא כלאו כדי לבשר לו על פסיקת בית המשפט העליון. "אני מאושר, חיי ניצלו", אמר באראנקוב בשיחת טלפון מתאו. הוא צפוי להשתחרר היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן