Skip to content

פרסום מיוחד של ארכיון המדינה: הטבח במינכן, צעד אחר צעד

"אם יש איזה מובן מוחשי מהי סכיזופרניה, הרי זה היה הלילה הזה", כך תיארה ראש הממשלה גולדה מאיר, את הלילה הנורא ההוא, שבו ישבה בחברת שרים ועוזריה הבכירים בביתה בירושלים ועקבה אחר הדיווחים על התפתחות מבצע החילוץ של בני הערובה הישראלים בשדה התעופה הצבאי פירסטנפלדברוק ליד מינכן. בתחילת הדרמה נדמה היה כי החילוץ הצליח. המשכו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבעים שנה לאחר טבח הספורטאים הישראליים באולימפיאדת מינכן מעלה היום ארכיון המדינה פרסום מיוחד שחושף שורה של מסמכים, על השתלשלות הדברים, מהרגע שבו נודע לראשונה על הפיגוע – שבסופו נרצחו 11 ספורטאי משלחת ישראל.

ארונות הספורטאים הישראליים בשדה התעופה לוד. 7 בספטמבר 1972. (צילום: דוד אלדן, לע''מ)
ארונות הספורטאים הישראליים בשדה התעופה לוד. 7 בספטמבר 1972. (צילום: דוד אלדן, לע''מ)

הפרסום המיוחד של ארכיון המדינה נקרא: "ממשלת ישראל אינה רואה את עצמה צד למשא ומתן עם המחבלים". ארבעים שנה לרצח הספורטאים הישראלים במינכן מתאר הפרסום את פעולות ממשלת ישראל במהלך האסון ואחריו.

כך, למשל, חושף הפרסום את הלילה בו עקבה ראש הממשלה גולדה מאיר, ביחד עם שרים אחרים, אחר מבצע החילוץ של הספורטאים החטופים – שהסתיים בטרגדיה. "אם יש איזה מובן מוחשי מהי סכיזופרניה, הרי זה היה הלילה הזה", כך תיארה  גולדה מאיר בישיבת הממשלה את אותו לילה נורא שהיה בין 5 ל-6 בספטמבר 1972.

הידיעה הראשונה שנמסרה על פיגוע הטרור במינכן
הידיעה הראשונה שנמסרה על פיגוע הטרור במינכן

בלילה ההוא  ישבה גולדה בחברת שרים ועוזריה הבכירים בביתה בירושלים. כולם עקבו במתח רב אחר הדיווחים על התפתחות מבצע החילוץ של בני הערובה הישראלים בשדה התעופה הצבאי פירסטנפלדברוק ליד מינכן, שתחילה נדמה כמוצלח והמשכו התברר ככישלון מחפיר שהסתיים במותם של תשעת בני הערובה הישראלים.

בפרסום המיוחד של ארכיון המדינה קובץ ובו 45 תעודות, המציגות את מעשי הממשלה במהלך הפרשה הזו מראשיתה ועד לסיום ספיחיה המאוחרים. התעודות לקוחות מאוספי ארכיון המדינה, וכמחציתן נחשפו במיוחד לצורך פרסום זה. בקובץ פרוטוקולים של ישיבות ממשלה, של התייעצויות שרים ושל ישיבות ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, דוחות וחילופי מברקים. בתעודות אחדות הושמטו קטעים שפרסומם לא הותר.

קישור ישיר לפרסום של ארכיון המדינה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן