Skip to content

למה הבנקים לא התלהבו מהייעוץ הפנסיוני?

נתונים חדשים שהתפרסמו מגלים כי הייעוץ הפנסיוני בבנקים נמצא בנסיגה • בדיקות "פוליסה" את בנק הפועלים אשתקד, גילתה כי הבנק אינו ערוך היטב למתן ייעוץ פנסיוני • מאז הפועלים סגר את האגף לייעוץ פנסיוני • הפועלים: מדובר בשינוי מבני בלבד, הבנק ימשיך לתת ייעוץ פנסיוני כבעבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "פוליסה"

נכון שהישראלים לא אוהבים לשלם על ייעוץ פנסיוני, אך לא בכך תולים את כישלון הבנקים בתחום. גישת הבנקים הייתה שגויה, והם חשבו כי עוצמתם האדירה תאפשר להם לקחת מסוכני הביטוח את הנתח השמן של הביטוח הפנסיוני. בסופו של דבר – בגלל היערכות לקויה של הבנקים – יצאו סוכני הביטוח כשידם על העליונה בגזרה זו.

לאחרונה התפרסמו נתונים המוכיחים כי מספר הלקוחות שמקבלים ייעוץ פנסיוני בבנקים נמצא בנפילה דרמטית מאז שנת 2009, בה קיבלו 80 אלף לקוחות ייעוץ פנסיוני בנקים, ועד לשנת 2011 – בה קיבלו רק 46 אלף לקוחות ייעוץ בנושא.

פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה התבטא בנושא ואמר כי רוב הציבור לא מבין שעל ייעוץ פנסיוני צריך לשלם. אולם, לא בכך יש לתלות את כישלון הרפורמה – בעיקר עקב העובדה שהמודל העסקי לפיו פעלו הבנקים לא כלל תשלום על הייעוץ, אלא התבסס על תגמול על ידי עמלת הפצה – שמשולמת על ידי הציבור בעקיפין (בדומה לתגמול של סוכני הביטוח).

בעקבות פרסומים שונים לאחרונה, המעידים על מחשבה מחודשת שעורכים הבנקים בנושא הייעוץ הפנסיוני, חזר "פוליסה" לתחקיר שערך בסוף השנה שעברה בנושא, שאת ממצאיו פרסם החל מנובמבר 2011 בסדרה בת 12 מאמרים – בהם נבחן יישום הייעוץ הפנסיוני בסניפים שונים של ששת הבנקים הגדולים.

בדיקה בשלושה סניפים של בנק הפועלים העלתה כי הבנק לא היה ערוך באמת למתן ייעוץ פנסיוני. בשני סניפים רגילים כלל לא היו יועצים פנסיונים, וגם לא הוצב שילוט או הייתה הכוונה כלשהי בנושא. פקידים בסניפים שנשאלו בנושא, הודו שהבנק אינו ערוך להעניק שירות שכזה. שתי בנקאיות אף הסבירו באדיבות רבה כי אין באפשרות הבנק לספק את השירות, ואחת מהן אף המליצה לפנות לסוכן ביטוח. סתירה התגלתה בהסבר שנתנה כל אחת מהן באשר לגיל שממנו ניתן להתחיל לקבל ייעוץ פנסיוני. אחת מהן נקבה בגיל 60, השנייה בגיל 65. בסניף הראשי של בנק הפועלים, בו נקבעה פגישה עם אורית קרויזר, יועצת פנסיונית מוסמכת, סוף סוף זכה כתב "פוליסה" לקבל ייעוץ. הוא התבקש לחתום על הסכם ייעוץ, אך לא קיבל עותק מההסכם. עוד נאמר לו כי השירות ניתן בחינם, אך הבנק גובה עמלת הפצה. קרויזר סרבה לנקוב בשיעור העמלה. היועצת הפנסיונית מיהרה לתקן את הרושם שנוצר כאילו הבנק משמש רשת שיווק לסוכני ביטוח ואמרה כי סוכני הביטוח אינם אובייקטיבים, ואילו הבנק – כן.

כחודש לאחר פגישת הייעוץ הראשונה עם קרויזר, נפגש כתבנו בשנית עם היועצת, וזו אמרה לו כי כיוון שמרבית החיסכון שנצבר הוא בקרן "מקפת" של "מגדל", איתה לבנק הפועלים אין הסכם הפצה, היא ממליצה לו להשאיר שם את הכסף. בפועל, בנק הפועלים לא הרוויח דבר מהייעוץ, והמלצתו היחידה הייתה להשאיר את המצב על כנו.

[related-posts title="כתבות נוספות של פוליסה"]

עד כאן ה"היסטוריה" של בנק הפועלים כפי שמשתקפת מהסדרה. מה קרה מאז? הפועלים סגר את חטיבת נכסי לקוחות, שהכילה בתוכה את האגף לייעוץ פנסיוני.

בנק הפועלים מסר בתגובה כי מדובר בשינוי מבני בלבד, וכי הבנק ימשיך לתת ייעוץ פנסיוני כבעבר.

המשך הסקירה בנושא ייעוץ פנסיוני בבנקים תפורסם בהמשך.

הכתבה פורסמה בעיתון "פוליסה", עיתון הביטוח, הפנסיה והפיננסים, ב-30 באוגוסט 2012  [email protected]
התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן