Skip to content

התקשורת הקורסת: הפגנה נגד פיטורי אלפיים עובדים ממעריב

האיום המוחשי לפיטורי אלפיים עובדים ממעריב הוציא אמש לפתח מרכז עזריאלי מפגינים להצלת העיתון. סיסמת ההפגנה שיזם ארגון העיתונאים הייתה: "לא ניתן שיזרקו אלפיים עובדים הביתה". הפגנה זו התקיימה במקביל לישיבת דירקטוריון דיסקונט השקעות, שם יכריעו אם להזרים עוד כספים לעיתון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעדכון לאחר ההפגנה נמסר כי דירקטוריון דסק"ש לא סתם את הגולל על  המשך פעילות מעריב. ואמנם, הבוקר התכנס דירקטוריון דסק"ש, באיחור אלגנטי של חצי יממה, והחליט להמשיך בינתיים את הזרמת הכספים מן הבנקים למעריב. הסכום של חמישה עשר מיליון שקלים יוזרם למעריב תמורת ערבויות שיופקדו בבנקים כבטוחה כנגד הלוואותיהם. במקביל, הודיעה לבורסה הנהלת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, מו"ל מעריב, על המהלכים שתנקוט ובהם חיפוש משקיעים חיצוניים לעיתון, הנושא הפסדים שהאמירו ברבעון האחרון לסכום של 244 מיליון שקלים.

מבחינת עתיד העיתון והעובדים, המצב עדיין מעורער, בעיקר משום שכדי להציל את העיתון יהיה צריך לעשות יותר מגיוס כספים. מהלך שכבר דובר בו במעריב וככל הנראה ייצא לפועל יהיה מעבר לעיתון דיגיטלי וחיסול מהדורת הדפוס, שבשלב ראשון תראה אור רק בסופי שבוע.

ועד הפעולה הזמני של עובדי מעריב הודיע, כי "כולנו נוכל להמשיך לעבוד בביטחון עד אחרי החגים. תוספת הזמן הזו תאפשר המשך חיפוש פתרונות בני קיימא להתנהלות העיתון, כשאנחנו בוועד הפעולה נקפיד גם על כך שכל פתרון שיוצע לא יתעלם משמירה על זכויות העובדים".

משיחות עם עובדים במעריב עולה הרצון העז של רבים מהם להמשיך ולעבוד בעיתון. אחד העובדים אמר לנו בדאגה: "אני לא מאמין שיסגרו את מעריב. זה לא יכול להיות". עובד ותיק אחר הטיל את האשם במצב הקטסטרופלי שאליו נקלע העיתון, בעיקר על עופר נמרודי: "שלדון אדלסון רצה לקנות את העיתון. נמרודי התמקח איתו ועכשיו רואים את התוצאות, כשאנחנו עם רגל אחת בחוץ, כמה שנים לפני הפנסיה".

הפגנה נגד סגירת צינור החמצן של מעריב (צילום: רפי מיכאלי)

עובדים סיפרו ששכרם לא נפגע באחרונה, אך במערכת ירושלים הופסקה בראשית החודש התקשרות ארוכת שנים עם סוכנות הצילום פלאש 90, והעיתון התחיל לעבוד ישירות עם צלמים. אווירת הקיצוצים מורגשת בכל מיני דברים קטנים, אך העובדים המודעים למצבו הקשה של העיתון לא נכנסו, עד היום, לשלב של דאגה אמיתית לעתידם. "אנחנו ניזונים מעיקר מהפרסומים בתקשורת והידיעות על האווירה בדירקטוריון דסק"ש הכניסו אותנו למתח לא קטן" סיפרה עיתונאית במעריב.

תכנית הפיטורים ההמוניים ביום ראשון הקרוב נדחתה אם כן, אך היא רק נדחתה כמו גם הסכנה לסגירה מיידית של העיתון. העובדים ראו במהלך הפיטורים, בתקופת ערב ראש השנה, צעד של להיות או לחדול.

הפגנת עובדי מעריב (צילום: רפי מיכאלי)
הפגנת עובדי מעריב (צילום: רפי מיכאלי)

גורמים בוועד הפעולה של עובדי מעריב ובארגון העיתונאים הודיעו עוד ערב ישיבת דסק"ש, כי כל אורכה שתינתן להם תוכל לאפשר ליזום בהמשך תכנית הבראה לטווח ארוך, כאשר משמעות של החלטה נגד הזרמת הכספים היתה סגירת העיתון באופן מיידי.

נראה כי המתנגדים הבולטים להזרמת הכספים בדירקטוריון נכנעו ללחצים, בעיקר לנוכח המחאה הספונטנית שהתעוררה לקראת התכנסותם ולנוכח העיתוי הבעייתי של הוצאת אנשים למעגל האבטלה בעונת ערבי החגים. "משמעות צעד כזה," אמרו אתמול בוועד הפעולה, "תהיה סגירת העיתון ביום ראשון הקרוב, פיטורי 370 עיתונאים, ועוד למעלה מ-1,500 עובדים נוספים – וזאת ערב ראש השנה".

הוועד קרא לעיתונאים ולכלל הציבור להתייצב להפגנת חירום שהתקיימה מול ישיבת הדירקטוריון, בדרישה שיאשר פה אחד את התכנית להצלת מעריב. "יחד נקרא: לא לסגירת העיתון! לא לפיטורי העובדים". כרגע, כאמור, גזר הדין נדחה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן