Skip to content

שיא עולמי: מסר בבקבוק התגלה בים אחרי 98 שנה

הבקבוק הושלך, יחד עם למעלה מאלף אחרים, כחלק ממחקר של זרמים תת-ימיים לחופי סקוטלנד. בצירוף מקרים מדהים, ספינת הדייג ששלתה אותו, היא גם זו שהעלתה מהים את הבקבוק שהחזיק את השיא הקודם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דייג סקוטי אלמוני נכנס אתמול לספר השיאים של גינס, כאשר שלה מהים בקבוק ובו פתק ששרד 98 שנה – פרק הזמן הארוך ביותר אי-פעם של "דואר" מסוג זה. לא זו בלבד, אלא שגם השיא הקודם, שעמד על 92 שנה ו-229 יום, נקבע על ידי הספינה שעליה הפליג אותו דייג עצמו.

"זהו צירוף מקרים מדהים", אמר האיש, אנדרו ליפר, המתגורר באחד מאיי שטלנד שמצפון לסקוטלנד.

הבקבוק שגילה ליפר הכיל גלויה ובה הבטחה של פרס בסך שישה פני למי שישלה אותו מהים. הבקבוק הושלך לים ביוני 1914 על ידי קפטן ס.ה. בראון מבית הספר לניווט של גלזגו, במסגרת מחקר מדעי שבו הושלכו לים 1,890 בקבוקים כאלה. הבקבוקים תוכננו כך שישקעו ויסייעו למפות את הזרמים התת-קרקעיים שיסחפו אותם ברחבי הים שלחופי סקוטלנד. רק 315 מהבקבוקים הללו נתגלו שוב.

ליפר, דייג בן 43, שמצא את הבקבוק מזרחית לחופי שטלנד, סיפר: "כשבדקנו את הרשתות, הבחנתי בצוואר בקבוק הבולט החוצה ומשכתי אותו במהירות לפני שייפול שוב אל הים. זה היה מרגש מאוד, ולא יכולתי להמתין עד שאפתח אותו". אחר כך הוסיף בחיוך: "זה כמו לזכות בלוטו פעמיים".

ליפר הוסיף שמי שלא היה מרוצה מתגליתו הוא חברו הטוב ומגלה הבקבוק הקודם ב-2006, מארק אנדרסון. "הוא לא היה מאושר מכך ששברתי את השיא שלו", אמר ליפר, "הוא מעולם לא הפסיק לדבר על כך – ועכשיו אני הוא האיש הגאה כל כך על שמצאתי את המסר בבקבוק שמחזיק את השיא העולמי".

דובר מטעם ספר השיאים של גינס אישר כי השיא שנקבע בגילוי הבקבוק בן 98 השנים הוכר על ידו. "זהו שיא מדהים, היסטורית ומדעית", אמר, "אנו מקווים כי גם בעתיד יוציאו משלחות את המסרים היקרים הללו מהים".

מזכיר הסביבה ריצ'רד לוכהד הוסיף: "לסקוטלנד יש מסורת ארוכה וגאה של מדע ימי, המשתרעת מהמחקר שביצעו חלוצי האוקיאנוס במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 ועד למחקרים הימיים החדשניים שמתקיימים במעבדות שלנו היום. הסיפור של בקבוקים מדעיים שנסחפים להיסחף מדעיים הוא מרתק ומחזיר אותנו לתקופה בה רק התחלנו להבין את מורכבות הים. זה מדהים שבקבוקים חזרו אחרי כמעט 98 שנים למעבדה הימית – ובמצב פנטסטי. אם בקבוקים רבים עדיין לא התגלו יש תמיד סיכוי שבשנים הקרובות שבקבוק סקוטי שנסחף בים ישבור שוב את השיא".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן