Skip to content

המבורגר ממעבדה תוך 20 שנה?

פיתוח חדש: בקרוב, המבורגר שיוצר מתאי גזע באוניברסיטת מאסטריכט שבהולנד. על פי תחזית של ארגון הבריאות העולמי, לא רחוק היום בו עתודות השטח, המים ושאר המשאבים הנחוצים לגידול בעלי חיים בדרך המסורתית לא יספיקו להאכיל בבשר את כמות האנשים הצפויה לאכלס את כדור הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחרונה הצליח צוות מדענים מאוניברסיטת מאסטריכט שבהולנד, בראשות ד"ר מארק פוסט, לייצר המבורגר במעבדה. ההמבורגר גודל מתאי גזע של שריר פרה, שהואכלו באבות המזון. פיסת השריר אף זכתה, במהלך גדילתה תחת הפלורסנטים, ל"פעילות גופנית": מתיחה, שגרמה לה להוסיף לגדול ולהתחזק. כעת מתכננים המדענים לחבר יחד 3000 פיסות כאלה כדי ליצור מהן  המבורגר כבר באוקטובר הקרוב. אפשר יהיה להוסיף למוצר גם כמה פיסות שומן שגדל במעבדה, כך מסר ד"ר פוסט בראיון לרויטרס.

פוסט עצמו טרם העז לטעום את פרי מעבדתו, אך כתב רוסי שביקר בה טעם ולא ביקש עוד.

בשלב זה של הפיתוח צבעו של ההמבורגר החדשני הוא אפור בהיר, עקב העדר אספקת דם לרקמת השריר. עתה מתמקדים המדענים בשילוב טכנולוגיות מוכרות מתחום המזון, כדי לשפר את מראהו, את מרקמו ואת טעמו.

ההמבורגר החדשני עדיין לא נראה כך (צילום: ויקימדיה)
ההמבורגר החדשני עדיין לא נראה כך (צילום: ויקימדיה)

פיתוחו של המבורגר "מבחנה" אינו למטרת שעשוע של מדענים. הכוונה היא להלחם במחסור הגובר בבשר למאכל וכמו כן במשבר האקלים. על פי תחזית של ארגון הבריאות העולמי, לא רחוק היום בו עתודות השטח, המים ושאר המשאבים הנחוצים לגידול בעלי חיים בדרך המסורתית לא יספיקו להאכיל בבשר את כמות האנשים הצפויה לאכלס את כדור הארץ (בפרט בהתחשב בביקוש הגובר בסין ובהודו).

כבר היום, מוסר רויטרס,  מנצלים שטחי המרעה יותר ממחציתה של האדמה החקלאית בעולם. חוסר היעילות מתבטא גם בכך, שעל מנת לייצר 15 גרם בשר למאכל, יש צורך להאכיל את בעל החיים ב-100 גרם חלבון צמחי. בנוסף, דו"ח של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם קובע, כי הגידול בדרך המסורתית גורם לנזקים סביבתיים קשים.

הניסיונות הראשונים לגידול בשר במעבדה נעשו ע"י נאסא, במטרה להעשיר את תפריטיהם של אסטרונאוטים במסעותיהם הממושכים בחלל. בהמשך הכריז ארגון למען יחס מוסרי לבעלי חיים על פרס בגובה מיליון דולר לאדם הראשון שיצליח לייצר המבורגר מבחנה שיתאים לשיווק מסחרי, מה שהניע ניסיונות פיתוח ברחבי העולם. מארק פוסט עצמו יצא בהודעה לתקשורת, שעל פי תחזיתו, המבורגר מעבדה יגיע למדפי החנויות בתוך עשרים שנה. מן הסתם נראה קודם נקניקים ושניצלונים, ורק בעקבותיהם יגיעו הסטייקים.

~  ~  ~  ~  ~

מקורות ליידיעה:
http://www.businessinsider.com/dutch-scientist-is-cooking-up-a-groundbreaking-ground-beef-in-his-lab-2012-8

אתר המחלקה לפיסיולוגיה באוניברסיטת מאסטריכט
http://www.fys.unimaas.nl

רויטרס
http://www.reuters.com/article/2011/11/11/us-science-meat-f-idUSTRE7AA30020111111

ארגון הבריאות העולמי – צפי צריכת בשר
http://www.who.int/nutrition/topics/3_foodconsumption/en/index4.html

ארגון למען יחס מוסרי לבע"ח
www.peta.org

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן