Skip to content

מה חנוך לוין היה אומר

שחקנים, זמרים ויוצרים יופיעו בסוף השבוע במופע חד-פעמי, שיוקדש ליצירותיו של המחזאי והבמאי חנוך לוין מאת יעל חן ביום שישי בצהריים, 13 בינואר, יוכלו כל אוהבי חנוך לוין להתענג על מופע חד פעמי,  "זה קורה כשזה קורה", שיעלה במדיטק חולון. המופע יכלול מבחר מיצירותיו של לוין, ישלב מוזיקה, תיאטרון ושירה, ויארח את השחקנים והזמרים ליליאן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שחקנים, זמרים ויוצרים יופיעו בסוף השבוע במופע חד-פעמי, שיוקדש ליצירותיו של המחזאי והבמאי חנוך לוין

מאת יעל חן

ביום שישי בצהריים, 13 בינואר, יוכלו כל אוהבי חנוך לוין להתענג על מופע חד פעמי,  "זה קורה כשזה קורה", שיעלה במדיטק חולון.

המופע יכלול מבחר מיצירותיו של לוין, ישלב מוזיקה, תיאטרון ושירה, ויארח את השחקנים והזמרים ליליאן ברטו (בת זוגו לשעבר של חנוך לוין), דרור קרן, אפרת בן צור, יהלי סובול, קרני פוסטל, ערן צור ואסף רוט. הם יקראו, ישירו ויבצעו קטעים מיצירותיו של לוין, לצד עיבודים מוזיקליים מקוריים לשיריו, שחלקם הולחנו באופן מיוחד למופע זה.

ערן צור, "חייל של שוקולד". צילום: אורית פניני

ליליאן ברטו ודרור קרן יבצעו את הקטעים "בת דודה מפריז" ו"שוב לא יהיה לי רגע"; יהלי סובול יבצע את "הבלדה על אדון כמעט וגברת כבר", "העץ הוא גבוה" ו"העט של בנצי" ("בנצי מת"); אפרת בן צור תשיר את "שחמט"; קרני פוסטל תבצע את "אני חיה לי מיום ליום" ואת "את ואני והמלחמה הבאה"; ערן צור ישיר יחד עם ליליאן ברטו ודרור קרן את "חייל של שוקולד" ואת "אני בדרכי למוסד הסגור"; ואסף רוט יבצע את "אני לא יכול לשיר" ואת "ציפור מכנסי השבת שלי" . כן יבוצעו קטעים ממחזותיו של לוין.

עצב ותקווה. לוין

חנוך לוין, שנפטר בסוף 1999, נחשב למחזאי הבולט והמשפיע ביותר בישראל ואחד הבמאים המקוריים שעבדו בתיאטרון הישראלי. לוין כתב כ-50 מחזות, ביניהם "מלכת האמבטיה", "חפץ", "סוחרי גומי", "יעקבי וליידנטל", "אורזי מזוודות", "יסורי איוב", "יקיש ופופצ'ה" "הילד חולם".

לאחר מותו הועלה מחזהו "הרטיטי את ליבי", שזכה להצלחה רבה. לוין פרסם גם סיפורים קצרים, שירים, מערכונים ואף תסריטים לקולנוע.

יצירותיו של לוין עוסקות, בעיקר, בעליבותו של הקיום האנושי ובחוסר המשמעות של החיים. לוין הרבה לעסוק במוות, תוך ראייה חדה וצינית של המציאות, ויצירת תמונות אנושיות ופוליטיות הממחישות את הגיחוך והפתטי. עם זאת, במקרים רבים דאג לרפד את העצב בתקווה ובאהבת האדם.

השחקנית לילאן ברטו היתה בת זוגו של חנוך לוין בשבע השנים האחרונות לחייו: "אני שמחה שהוא לא נשכח מהלב הישראלי. בעיני זה טבעי שהוא לא יישכח, הוא היה יוצר גאוני. גם בשנים האחרונות לחייו הוא לא הפסיק ליצור ולכתוב". 

ביום שישי בחרת דווקא לשיר ולא לשחק.

"כל אמן בחר לעצמו את החומרים. אני ממש לא זמרת, אבל אוהבת לשיר, וכשיש לי הזדמנות, במיוחד כשמדובר בשיר של חנוך, אני שמחה לשיר".

לדעתך, כל האמנים שיופיע אוהבים את היצירות של חנוך?

"אני מאמינה שכן. לדעתי, קשה לא לאהוב אותו…".

איזו יצירה שלו את הכי אוהבת?

"קשה לי להגיד, הוא כתב כל כך הרבה מערכונים, שיריםו מחזות. אצלי האהבה משתנה – בכל פעם אני מגלה שאני אוהבת משהו אחר שהוא כתב".

האירוע יתקיים במסגרת הסדרה "תן למילים לעשות בך", שבה הועלו מופעים אשר הוקדשו ליצירותיהם של מאיר ויזלטיר, יורם קניוק, ארנסט המינגווי, אפרים קישון, השירה הערבית המודרנית ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן