Skip to content

ביקורת בישראל: ממשלת הונגריה אינה בולמת את האנטישמיות

מנתונים שמצטברים במשרד החוץ מתברר, כי איראן מסייעת לארגונים אנטישמיים - ובהם מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה, שמנהיגה אף הציע כי אנשי משמרות המהפיכה האיראניים ישמשו כמשקיפים בבחירות לפרלמנט האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים מדיניים בישראל מביעים מורת רוח ומותחים ביקורת קשה על חוסר הנחישות, שבה מגיבה ממשלת הונגריה על תופעות של גילויים אנטישמיים ואנטי ישראליים שהתרבו לאחרונה בהונגריה.

סמלה של תנועת "יוביק" ההונגרית. שיתוף פעולה עם איראן.
סמלה של תנועת "יוביק" ההונגרית. שיתוף פעולה עם איראן.

האחרון בגילויים חמורים אלה התרחש לפני כשבועיים וחצי, במשחק ידידות בכדורגל בין נבחרות ישראל והונגריה. במהלכו של משחק זה נקראו לעבר שחקני נבחרת ישראל קריאות בנוסח "יהודים מלוכלכים", בוכנוולד" וקריאות אנטישמיות אחרות.

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, פרסם אומנם הודעת גינוי, אך עם זאת הבהיר כי  "הקריאות הללו אינן מנוגדות לחוק ההונגרי, ולכן רשויות האכיפה לא נקטו שום פעולה פיזית כנגד הקוראים".

"הגינוי של ממשלת הונגריה לאירוע במשחק הכדורגל הגיע רק כשבוע לאחר האירוע", אמרו ל"מגפון" גורמים מדיניים בירושלים. "זה היה צריך להיות גינוי מיידי ותקיף הרבה יותר. היינו מצפים מממשלת הונגריה שיינקטו מעשים נגד יוזמי ומבצעי המעשים האנטישמיים והיינו מצפים מממשלת הונגריה לאכיפה נחרצת ונחושה יותר של החוק".

קשרים עם איראן. וונה גאבור וכריסטינה מוראי, מנהיגי מפלגת יוביק(צילום: Kovács László, ויקימדיה)
קשרים עם איראן. וונה גאבור וכריסטינה מוראי, מנהיגי מפלגת יוביק הפשיסטית (צילום: Kovács László, ויקימדיה)

בהונגריה גברו תופעות האנטישמיות, בעיקר לאחר שמפלגת הימין הקיצוני "יוביק" ("להונגריה טובה יותר") קיבלה 17 אחוזים מהמושבים בפרלמנט ההונגרי. מפלגה זו, שהיא פשיסטית ואנטישמית, כשם שהיא נגועה גם בשנאת הצוענים, מקושרת גם עם איראן. במסמכים פנימיים במשרד החוץ, אף  מוזכרים בפירוש קשרי איראן עם המפלגה הימנית-קיצונית בהונגריה.

כך למשל נאמר, כי מפלגת "יוביק" (JOBBIK) ארגנה בבודפשט הפגנות תמיכה באיראן, נגד מאמצי ארה"ב לבודד אותה. עוד נאמר כי מפלגה זו גם מקבלת "תמיכה כספית משמעותית" מאיראן.

יותר מכך, דובר המפלגה מרטין ג'יונג'יושי אפילו השתתף בקבלת פנים ל"יום המהפכה האסלאמית" ב-9 בינואר 2012. אותו דובר התראיין כשבוע לפני כן ל"ג'ואיש כרוניקל", דיבר בבוטות נגד ישראל והיהודים ואף הכחיש את השואה.

באוקטובר 2011 משלחת איראנית בת 23 חברים ביקרה בכמה ערים בהונגריה, שבהם נבחרו ראשי ערים מטעם מפלגת הימין הקיצונית. מנהיג המפלגה וונה גאבור אף קרא לשלב את אנשי משמרות המהפכה האיראניים, כמשקיפים  בבחירות לפרלמנט האירופי, ביוני 2009.

הנהגת יוביק הקימה את "המשמר ההונגרי", מיליציה ימנית הרואה עצמה ממשיכה של צלב החץ
הנהגת יוביק הקימה את "המשמר ההונגרי", מיליציה ימנית הרואה עצמה ממשיכה של צלב החץ (צילום: ויקימדיה)

הונגריה אינה לבדה במפת העלייה בתופעות האנטישמיות של הימין הקיצוני. במשרד החוץ אומרים, כי לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה ישנו תהליך של קבלת לגיטימציה לתנועות הימין הקיצוני ואף לניאו נאצים. גדעון בכר, מנהל המחלקה למאבק באנטישמיות במשרד החוץ, מודאג במיוחד ממפלגת "השחר הזהוב" ביוון – שזכתה בשבעה אחוזים בפרלמנט היווני, בבחירות האחרונות.

"'השחר הזהוב' היא בפירוש מפלגה ניאו נאצית", אומר גדעון בכר. "מבחינה זו היא אף גרועה יותר ממפלגת "יוביק" ההונגרית, המוגדרת כניאו-פשיסטית". הפרדוקס של "השחר הזהוב" הוא שנאתה היוקדת לגרמניה של היום, שאותה היא מאשימה במצבה הקשה של יוון – לעומת הערצתה את גרמניה הנאצית. גם באוסטריה ובגרמניה מתחזקות מפלגות הימין הקיצוני ובגרמניה ניכרת תופעה זו בעיקר במה שהיו פעם חבלי הארץ של מזרח גרמניה.

במשרד החוץ מצביעים על תופעה שקושרת בין הניסיונות למנוע ברית מילה ושחיטה כשרה לבין גילויי אנטישמיות, בכמה ממדינות אירופה. לדברי גדעון בכר, המניעים לניסיונות להגביל את ברית המילה והשחיטה הכשרה אינם אנטישמיים, "אבל ביחד עם גילויי האנטישמיות מתחילים להיווצר סימני שאלה על עתיד החיים היהודיים באירופה – וישנם סימנים ראשונים להגירה של יהודים מאירופה, בעיקר לסין, לקנדה, לאוסטרליה ולארה"ב. רק מיעוט זניח מהם עולה לישראל".

במשרד החוץ מודאגים גם מהאנטישמיות שמקורה באוכלוסיה הערבית והמוסלמית באירופה. האנטישמיות מהסוג הזה בולטת בעיקר בצרפת, בבלגיה, בהולנד ובעיר מאלמו שבשוודיה. "צרפת הרשמית עושה מאמצים גדולים מאוד וראויים לשבח לבלום את תופעות האנטישמיות – אבל ברמה המקומית והמוניציפאלית יש מקום רב  לשיפור", אומר גדעון בכר.

על האנטישמיות בעולם הערבי והאיסלאמי אומר גדעון בכר, כי איראן היא המדינה היחידה בעולם שבה האנטישמיות והכחשת השואה היא מדיניות רשמית."באיראן זו אידיאולוגיה וגם תאולוגיה". לכן אין פלא שאיראן מממנת ומסייעת לתנועות ימין קיצוני ולארגוני שמאל קיצוני אנטישמיים. כך, למשל, בשנת 2010 הייתה עלייה בתקריות האנטישמיות בסנטיאגו בירת צ'ילה. בכמה מן התקריות הייתה מעורבות איראנית בולטת ובין השאר היה שיתוף פעולה איראני עם ארגון הימין הקיצוני "פאטריה נואבה סוסיאדד". פעילי תנועה זו ופעיל שיעי מקומי ביצעו התקפות אלימות נגד הקהילה היהודית המקומית.

איראן שומרת גם קשרים הדוקים עם ארגוני שמאל קיצוני באמריקה הלטינית ומממנת אותם. מנהיגי שמאל קיצוני מאמריקה הלטינית אף ביקרו בעיר הקדושה קום – שם כדי לקדם חרמות נגד ישראל בפורומים פרלמנטריים והפגנות נגד מוסדות יהודיים, בתקופת מבצע עופרת יצוקה.

ביום שלישי בשבוע הבא ייערך במשרד החוץ כנס הפורום הישראלי למאבק באנטישמיות, שם ידונו בכירי משרד החוץ ואנשי אקדמיה בהתפתחויות האחרונות בנושא האנטישמיות בעולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן