Skip to content

ארבעה חודשי עבודות שירות לאורי בלאו

אורי בלאו, עיתונאי הארץ שהחזיק מסמכים סודיים שנמסרו לידיו על ידי ענת קם, ירצה ארבעה חודשי עבודות שרות. כך קבע היום השופט עידו דרויאן מבית משפט השלום בתל אביב. בלאו יעבוד במרכז הרפואי רעות בשכונת יד אליהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כזכור, קבע היועץ המשפטי לממשלה בסוף חודש מאי כי אורי בלאו יועמד לדין, בנימוק כי "בלאו החזיק, ביודעין ובאופן בלתי-מבוקר, מאות ואלפי מסמכים מבצעיים, לרבות כאלה המסווגים "סודיים" ו"סודיים ביותר", שנגנבו מפיקוד המרכז בצה"ל" .
גזר הדין של בלאו היום תואם את עסקת הטעון ופוטר אותו מעונש מאסר בפועל, אף כי ענת קם שגנבה את המסמכים מצה"ל ומסרה אותם לידי בלאו מרצה עונש מאסר בפועל של ארבע שנים. בלאו, כזכור, החזיר בתחילה חלק מהמסמכים שהיו בידיו, אך המשיך והחזיק בידיו עותקים מהם וכן מסמכים נוספים. הוא שהה מספר חודשים בלונדון וזכה לגיבוי מעיתון הארץ.

השופט דרויאן קבע היום כי "אמנם, כפי שציין הסניגור, פוטנציאל הנזק לא התממש. אולם, כאשר פוטנציאל הנזק הינו כה חמור, הרי לעובדה של אי-התממשותו יש לתת משמעות מוגבלת בלבד". השופט אף תמך בדבריו בעמדה המקלה כלפי עיתונאים, לפיה , לדבריו "התנהלות המדינה אף מאפשרת הסקתה הזהירה של מסקנה נוספת, שלא נאמרה במפורש, ולפיה ברגיל לא יועמד עיתונאי לדין אם יידרש למסור חומר סודי ומסוכן לבטחון המדינה שהגיע לידיו ואכן יעשה כן".

[related-posts]

"לא יכול להיות ספק בכך שאם מושווה בטחון המדינה אל מול חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, כערכים מוחלטים, יגבר הערך של בטחון המדינה, ולו מהסיבה הפשוטה, שללא קיום בטוח למדינה ולתושביה, גם לא יתקיימו עיתונות וציבור" אמר השופט שהביע, עם זאת, הערכה לחופש העיתונות ולחופש העברת המידע לציבור: "החומרים בהם עסק הנאשם, בצד היותם בעלי חשיבות בטחונית עליונה, הם גם בעלי חשיבות ציבורית עליונה לדיון בבעיות, מהמטרידות ביותר את הציבוריות הישראלית. דווקא החשיבות העצומה של מנגנוני הביטחון ואופני פעולתם היא המקנה בישראל דחיפות וחשיבות מיוחדת להיותם נושא פעיל לדיון ציבורי ופוליטי ער…ללא מידע של ממש, חשוף הציבור לפגיעתם ההרסנית של הדמגוגיה הפרועה, השקר הזדוני וההסתרה המכוונת". השופט שם את האצבע על הדילמה שניצבה בפניו כשהעמיד, זה מול זה, את חופש העיתונות ואת שמירת החוק כשאמר עוד:  "מחד גיסא, המדינה מעוניינת בקיומו של כוח ההרתעה שבהליך הפלילי, אך מנגד, חוששת היא מהעצמת-יתר של האפקט המצנן, עד כדי ניוון או סירוס של העיתונות החוקרת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן