Skip to content

קריטריונים חדשים יאפשרו לתקצב תלמידי ישיבות, למרות ביטול חוק טל

לטענת עמותות וארגונים שהגישו עתירה לבג"ץ, בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים, כיוון שאיבדו את מעמד דחיית השירות - מנסה משרד החינוך, באמצעות הקריטריונים החדשים שהוא מציע, לעקוף את בג"ץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד החינוך פרסם אתמול הצעה לקריטריונים חדשים שיאפשרו להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל. בארגונים שהגישו עתירה לבג"ץ, כדי למנוע את המשך ההקצבות לתלמידי הישיבות, טוענים כי משרד החינוך עשה זאת, כדי לנסות ולעקוף את בית המשפט הגבוה לצדק.

 שר החינוך, גדעון סער. (צילום: אתר הכנסת)
קריטריונים עוקפי בג"ץ. שר החינוך, גדעון סער. (צילום: אתר הכנסת)

את העתירה לבג"ץ הגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי), באמצעות פרקליטם עו"ד גלעד ברנע.

מגישי העתירה טוענים כי בכוונת משרד החינוך לאשר במחטף את הקריטריונים החדשים כבר בתחילת השבוע הבא, תוך הקצבת זמן מינימאלי בלבד להגשת התנגדויות. זאת, כדי שיוכל להעביר כבר בשבוע הבא את תקציב ספטמבר לישיבות.

הקריטריונים הקיימים להקצבות לישיבות מתירים להעביר כספים רק למי שיש לו פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות, על פי חוק טל. בעקבות ביטול חוק טל, פנו העותרים ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר החינוך גדעון סער בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים (מתוך כ-110 אלף בסך הכל). זאת, כיוון שאיבדו את מעמד דחיית השירות. סמנכ"ל חדו"ש, שחר אילן, מעריך את היקף ההקצבות לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקל לחודש.

על פי ההצעה המציגה את הקריטריונים החדשים, יוכלו לקבל הקצבות גם מי שקיבלו דחיית שירות בעבר. בכך תאפשר הממשלה את המשך ההקצבות לישיבות כרגיל, למרות ביטול חוק טל. בפועל, גם חוקיותה של הצעה זו מוטלת בספק גדול, כיוון שהיא מתירה להעביר כספים למי שאמור להתגייס ולא ללמוד בישיבה.

פרקליטם של העותרים, עו"ד גלעד ברנע, אמר בתגובה כי "המהלך של הממשלה מוכיח  את צדקת טענתם של העותרים, שמדובר בהקצבת כספים בלתי חוקית. ברנע ציין, שלמיטב הבנתו גם השינוי בקריטריונים אינו חוקי ומדובר במחטף שיש להצר על כך ששר החינוך והיועץ המשפטי שותפים לו".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה, ש"ברור שהממשלה מעוניינת יותר לרצות את המפלגות החרדיות ולהמשיך לשלם מאות מיליוני שקלים כתמיכה לתלמידי הישיבות מאשר לגייס אותם כמתחייב על פי החוק. הכל כשר, כולל עקיפת ההליך בבג"ץ באמצעות מחטף מפוקפק. ננקוט כל הליך משפטי אפשרי כדי לסכל את הכשרת שרץ ההקצבות".

בתקווה שאף אחד לא ישים לב. זהרה ברגר צור (צילום: דן בר דוב)
בתקווה שאף אחד לא ישים לב. זהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל (צילום: דן בר דוב

ח"כ לשעבר רוני בריזון אמר, ש"מתאים לפרצופה של הממשלה הזו לפעול כגנבים בלילה, להמציא תבחינים שכולם קומבינה, לקחת את כספי הציבור (מה שנותר אחרי הגזירות והמכות) ולתת אותם במתנה לישיבות החרדיות. ובשביל מי? בשביל אלה שממשיכים להשתמט וגם אחרי ביטול חוק טל ומסרבים להתגייס כחוק! ושר החינוך נותן יד לתועבה הזו. בושה".

מנכ"ל ישראל חופשית מיקי גיצין אמר בתגובה, ש"המציאות שיוצר משרד החינוך היא מעוותת לחלוטין: בסופו של דבר לא משנה מה קובע בג"ץ או החוק הישראלי. הדבר היחיד שנשאר יציב במציאות הפוליטית בישראל הוא התקציבים המועברים לישיבות".

זהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל אמרה בתגובה, ש"שוב ושוב מוכיחה הממשלה הזו, שאין שום משמעות לחוק, לצדק ולהגינות במדינת ישראל – העיקר ש"השותפים הטבעיים" יכתירו אותם גם בבחירות הבאות! לצורך כך הכול כשר, כולל בגידה בציבור הנושא בנטל וכתיבת קריטריונים חשאיים בתקווה שאף אחד לא ישים לב. לא ניתן לשותפים לקנוניה להעביר קריטריונים בזויים אלו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן