Skip to content

גינויים חריפים להצתה ולכתובות הנאצה במנזר השתקנים

כתובות נאצה ודלת כניסה שהועלתה באש הן פעולות טרור של "תג מחיר" המגיעות ככל הנראה בתגובה לפינוי מגרון. ברוך מרזל: "התרענו שהפינוי יצית זעם ותבערה". נתניהו: ״"מדובר במעשה נפשע שהאחראים לו צריכים להיענש בחומרה. חופש הדת וחופש הפולחן בישראל הם מהיסודות הבסיסיים ביותר במדינת ישראל״. צרפת הביעה זעזוע מההצתה במנזר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלמונים הציתו הלילה (ג') את דלת הכניסה ב"מנזר השתקנים" (מנזר לטרון) שבעמק האיילון. על קירות המבנה ריססו האלמונים כתובות נאצה ובהן: "ישוע הקוף", "ערבות הדדית", "רמת מגרון" ו"מעוז אסתר". משטרת מחוז ירושלים פתחה בחקירה. גם אנשי השב"כ הגיעו למקום. 

מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה, כי הוא שוחח עם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ׳ וקיבל עדכון על הפעולות שעושה המשטרה לאיתור מחללי המנזר בלטרון. ״מדובר במעשה נפשע שהאחראים לו צריכים להיענש בחומרה. חופש הדת וחופש הפולחן בישראל הם מהיסודות הבסיסיים ביותר במדינת ישראל״, אמר נתניהו.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, גינה את המעשה בחריפות רבה. "מה שעושה חבורה של מטורפים שנקרא 'תג מחיר', זה דבר בלתי-נסבל", אמר ליברמן. "האנשים האלה הם נזק נטו יותר מכל גורם אחר, אסור לנו להשלים עם זה, חייבים להוקיע אותם. הם מוציאים את דיבתה של מדינת ישראל, של עם ישראל ושל העם היהודי".

גם שר הביטחון, אהוד ברק, גינה בתוקף את פעולות ההשחתה במנזר השתקנים בלטרון. שר הביטחון ברק קרא לערב את השב"כ, לצד המשטרה והפרקליטות במאבק בטרור היהודי. "צריך להיאבק ביד ברזל ולשים קץ לתופעות חמורות אלה שמכתימות את מדינת ישראל", אמר ברק. "אנחנו מחויבים לעקור את התופעות הללו מהשורש".

השר משה (בוגי) יעלון: "השחתת המנזר בלטרון היא מעשה מתועב של טרוריסטים, אשר מטרתם היא לחרחר ריב ומדון. מדינת ישראל אינה יכולה לסבול מעשים מסוג זה ועלינו לטפל בהם בכל החומרה, כפי שמטפלים בטרור. מעשה מסוג זה אינו יהודי ואינו מייצג את המוסר היהודי ואת הערכים לאורם על מדינת ישראל להתקיים".

קונסול צרפת בישראל ביקר היום במקום והביע זעזוע מההצתה במנזר בלטרון. הקונסול צרפת הביע תקווה כי ייעצרו האחראים למעשה. לורן פאביוס, שר החוץ הצרפתי גינה את "מעשה הוונדליזם נגד מקום של שלום ועבודת האל" וקרא לישראל להעמיד לדין את האחראים.

החשד הראשוני במשטרה, כך נמסר, כי זוהי רק תגובה ראשונה לפינוי מגרון השבוע ופינוי רמת מגרון יום קודם לכן, וכן "אות אזהרה" לגבי התנחלות גבעת אסף, הבלתי חוקית, שעומדת גם היא בפני פינוי. לדברי שומר המנזר, הגיעו המציתים ככל הנראה ממטע זיתים סמוך, מקום שבו הגדר נמוכה ואפשר לדלג עליה בקלות.

אב המנזר, האב לואיס, סיפר כי היום בסמוך לארבע בבוקר הבחין השומר בעשן וניסה לפתוח את דלת המנזר ללא הצלחה: "נזיר אחר צעק שיש במנזר שריפה ולקח מטף לכבות את האש. אני ראיתי עשן ולהבות גדולות. כשיצאנו, רק אז גם הבחנו בכתובות האלה על בקיר".

פעיל הימין הקיצוני, ברוך מרזל, הגיב הבוקר למעשה הטרור: "התרענו והזהרנו שפינוי מגרון עלול להצית זעם ותבערה בקרב ציבור שלם, שמרגיש ממורמר, אני חושב שבג"ץ והממשלה צריכים ללמוד ולהימנע מצעדים שרק מגבירים את הקיטוב בקרב העם ומובילים לתגי מחיר".

האב לואיס מתאר תחושה קשה ביותר ואומר הבוקר, כי "אני יודע ומבין שיש מתח. אבל אני לא מבין למה אנחנו קשורים אליו, אנחנו בכלל נוצרים ואין לנו כל קשר לזה. אנחנו משתדלים לעשות הכול באהבה. המקרה הזה ממש מעציב אותנו, חבל שיש אנשים שלא מוכנים לחיות ולקבל אנשים שונים".

ניצב מני יצחקי, ממלא מקום מפקד ירושלים הגיע למנזר ואמר לתקשורת כי "אנחנו לוקחים את האירוע ברצינות ולתפיסתנו הוא חמור, לכן הגעתי לפה. נגיע למרססים והמציתים ולא נעבור על כך לסדר היום. נטפל בזה עם גורמי ביטחון אחריםאני רוצה לומר שאנחנו מצטערים שדבר כזה נעשה".

כזכור, רק שלשום מסרו גורמים במשטרה כי הם נערכים לפעולות פעילי ימין קיצוני כמו "תגי מחיר". אחת מדרכי הפעולה היא הפגיעה במקומות מקודשים לערבים, בפרט באיזור ירושלים שמסוקר ברגישות ובהרחבה על ידי התקשורת הערבית בפרט ובכלל.

שמו המלא של המנזר בלטרון הוא "מנזר גברתנו של שבעת המכאובים". במנזר מתגוררים כיום כעשרים נזירים, גברים בלבד, מגיל 21 ומעלה. המנזר זכה לכינוי "מנזר השתקנים" מאחר שהנזירים ממעטים בדיבור.

המנזר בלטרון (צילום: Bukoved, ויקימדיה)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן