Skip to content

ברבעון השני של השנה חל גידול של כ-12 אחוז בעסקאות נדל"ן

ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים חלה עלייה של 19%. לראשונה מאז 2009 נרשמה עלייה במשך שני רבעונים ברכישת דירות להשקעה. באזור המרכז בולטת עלייה חדה ברכישת דירות יד שניה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברבעון השני של השנה נמשכה ההתאוששות בשוק הנדל"ן. מספר העסקאות רשם גידול של כ-9% בהשוואה לרבעון הקודם וגידול של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים (הכוונה לאוכלוסיית הרוכשים דירה לראשונה, אשר חלק הארי שלה הינו הזוגות הצעירים) חלה עליה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שיעור גידול גבוה באופן משמעותי בהשוואה לזה שנרשם בקרב משפרי הדיור והמשקיעים. כך נמסר בסקירת נדל"ן, שפירסם אגף כלכלה והכנסות המדינה במשרד האוצר.

עלייה חדה באיזור ירושלים

אזור ירושלים בולט בעלייה חדה במספר העסקאות, זאת בעיקר הודות לשיווק רחב היקף של דירות חדשות בבית שמש. מנגד, שיעור עלייה מתון במספר העסקאות נרשם באזור תל אביב, אשר התרכז כולו בדירות יד שנייה, בעיקר עקב גידול בפעילות המשקיעים.

לראשונה מאז 2009 נרשמה עלייה רצופה במשך שני רבעונים ברכישת דירות להשקעה. רמות השכר של המשקיעים ברבעון השני היו גבוהות מאשר אלו של המשקיעים ברבעונים הקודמים, אולם חרף עובדה זו שיעור המשקיעים בעלי יותר מדירה אחת להשקעה ירד משמעותית. ביטול החקיקה המחמירה בתנאי הפטור ממס שבח החל מ-2013 עשויה לתמרץ חזרתם של המשקיעים ה"כבדים" לשוק.

רכישות משקיעים

בשלושה אזורים: תל אביב, המרכז והשפלה, רמת המחירים של הדירות הנרכשות על ידי זוגות צעירים דומה לאלו הנרכשות על ידי משקיעים. עם זאת, רק באזור תל אביב משקל המשקיעים בסך העסקאות באזור גבוה ודומה ברמתו למשקל הזוגות הצעירים. מנגד, באזורי חיפה ובאר שבע, שבהן משקל המשקיעים ברכישות גבוה, הדירות הנרכשות על ידי משקיעים מתאפיינות במחירים נמוכים באופן משמעותי מאלו שרוכשים הזוגות הצעירים.

מחירי דירות חדשות יורדים

באזור המרכז בולטת עלייה חדה ברכישת דירות יד שנייה, ובמקביל ירידה ברכישת דירות חדשות. ייתכן שלפערי המחיר הגבוהים בין שני סוגי נכסים אלו באזור המרכז תורמים התחלופה הגבוהה ביניהם, זאת על רקע הקשחת תנאי המימון למשכנתאות.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת ברבעון השני, אם כי בשיעור מתון יחסית של 0.8%, בהשוואה לרבעון הקודם. באזור המרכז נרשמה ירידה בשיעור מינורי של 0.1% ומנגד באזור השרון ובאיזור השפלה הגיע שיעור הירידה ל-1.2%.

משקל תושבי החוץ בסך העסקאות ירד בשלושת הרבעונים האחרונים, משיעור של 4.8% ברבעון השלישי אשתקד לשיעור של 3.3% ברבעון השני השנה. כ-36% מהדירות שרכשו תושבי החוץ התרכז בירושלים, השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2002.

1 Comment

  1. אלון תומר
    23 בספטמבר 2012 @ 18:57

    כיום בירושלים יש בעיה קשה בביצוע השקעות נדלן, הבעיה העיקרית היא חוסר רצון במכירה לעסקנים, דבר שהוא צודק בהחלט אך די מקשה את עסקאות התיווך.
    ירושלמים רבים יעדיפו למכור בתים למשפחות שיגורו בהם מאשר לעסקנים שישאירו דירה ריקה ויקחו דירות במחיר הגון מאנשים המחפשים להתגורר בעיר.
    לכן רוב ההשקעות בירושלים כיום נעשות בדירות היוקרה ובדירות חדשות כהשקעות נדלן וכיוצא בזאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן