Skip to content

נתניהו לשר החוץ האיטלקי: "להגדיר קו אדום ברור לאיראן"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא המדינה, שמעון פרס, נפגשו עם שר החוץ האיטלקי, ג'וליו טרצי. בעוד ראש הממשלה מדגיש את הקו האדום שיש להציב מול איראן, פרס הדגיש בשיחתו עם טרצי: "אני מאמין כי הקואליציה הבינלאומית רצינית ואיתנה וכי אם לא ישנו האיראנים את דרכם, האופציה הצבאית מבחינתם, עומדת באוויר, אמינה , חזקה וברורה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו חוזר על קריאתו לקהיליה הבינלאומית, להגדיר קו אדום ברור לאיראן.

נתניהו נפגש בצהריים בלשכתו עם שר החוץ של איטליה ג'וליו טרצי. בפתח פגישתם אמר נתניהו: "אנחנו עומדים היום בפני אתגרים גדולים, וייתכן שהאתגר הגדול ביותר שעומד בפני הקהילה הבינלאומית הוא שאיפתה של איראן להשגת נשק גרעיני. אני חושב שהקהילה הבינלאומית חייבת להגדיר קו אדום ברור לאיראן, שאותו היא לא תוכל לעבור בחתירתה לנשק גרעיני. כמו כן, הסנקציות הכלכליות הקשות שמופעלות צריכות להיות חזקות עוד יותר.

"להגדיר קו אדום ברור לאיראן, שאותו היא לא תוכל לעבור". בנימין נתניהו וג'וליו טרצי. (צילום: משה מילנר, לע"מ)
"להגדיר קו אדום ברור לאיראן, שאותו היא לא תוכל לעבור". בנימין נתניהו וג'וליו טרצי. (צילום: משה מילנר, לע"מ)

"אנו מעריכים את המאמצים שעשיתם ושגורמים אחרים עושים באירופה", אמר נתניהו. "יש מאמץ אחד נוסף, שאני חושב שאירופה יכולה לעשות כדי לקדם את הביטחון והשלום, והוא להכריז על חזבאללה, שלוחתו של איראן, כארגון טרור – כי הוא אכן כזה. זה ארגון הטרור הגדול בעולם, ואירופה יכולה לתרום הרבה בהכרזה כזו״.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, נפגש עם שר החוץ טרצי. בפגישה דנו השניים בסוגיה האיראנית, במצב בסוריה, בסוגיית השלום עם הפלסטינים ובחיזוק היחסים בין המדינות. במהלך הצהרות משותפות אמר הנשיא פרס: "יחסי ישראל איטליה הם טובים ועמוקים וכנשיא המדינה אני מבקש להביע את הערכתי והערכת העם כולו על  עמידתכם האיתנה בנושא איראן".

"הקואליציה הבינלאומית רצינית ואיתנה". שמעון פרס לג'וליו טרצי. (תצלום:מארק ניימן, לע"מ)
"הקואליציה הבינלאומית רצינית ואיתנה". שמעון פרס לג'וליו טרצי. (תצלום:מארק ניימן, לע"מ)

הנשיא התייחס לוועידה שהתקיימה באיראן ואמר: "ועידת המדינות הבלתי מזדהות באיראן היתה ועידה של צביעות. בכסות של ועידת שלום וידידות מקדמת איראן פיתוח נשק גרעיני להשמדה המונית, מזלזלת בעולם ומממנת טרור ורצח חפים מפשע. אנו יודעים היטב, כי נחתמו הסכמים מדעיים טכנולוגים עם צפון קוריאה, אשר מהווה ספק של נשק בלתי קונוונציונלי לאיראן.  פניה האמתיות של איראן נחשפו –  איראן שואפת לשלוט במזה"ת בהגמוניה של טרור ודת והיא שולחת זרועות ובסיסים קדמיים בדמותם של  חמאס וחיזבאללה.  הם מעורבים בסוריה ובעיראק ושאיפתם היא לטלטל את המזרח התיכון ולגרום לחוסר יציבות. אני מאמין כי מנהיגי העולם החופשי, ארה"ב ומדינות אירופה, לא יכולים לקבל מצב זה. זהו מצב רציני ביותר שאינו נוגע ליחסים אישיים. זהו העידן היחיד בהיסטוריה בת ימינו, מאז היטלר, בו ראש מדינה מתבטא בגלוי כי הוא מעוניין להשמיד עם, להשמיד מדינה אחרת. זה מנוגד בתוקף לאמנת האו"ם".

הנשיא המשיך: "ארצות הברית והקואליציה הבינלאומית מפעילות סנקציות כלכליות  קשות על איראן ואני מאמין כי הקואליציה הבינלאומית רצינית ואיתנה וכי אם לא ישנו האיראנים את דרכם, האופציה הצבאית מבחינתם, עומדת באוויר, אמינה , חזקה וברורה".

על המצב בסוריה אמר הנשיא: "המצב בסוריה הוא בעיה הומאנית קשה, אי אפשר לעמוד מנגד רצח ילדים, גופות ילדים, הליקופטרים וטנקים  המפציצים ריכוזי אוכלוסיה, זה נושא בוער ביותר. יש לבודד את כוחות הרוע במזרח התיכון ויש קשר ברור בין איראן לסוריה."

שר החוץ, ג'וליו טרצי, אמר: "איטליה שותפה  פעילה למאמץ למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ואנו שותפים פעילים בהפעלת הסנקציות הכלכליות. אין ספק לגבי הוועידה באיראן שהיא  מעורר דאגה, איראן צריכה להיות מבודדת". עוד אמר השר: "חשוב לנו לקדם יציבות ושלום במזה"ת, ישראל בעיננו היא סמל לדמוקרטיה מצליחה המגנה על זכויות האדם וכבוד האדם".

שר החוץ האיטלקי התייחס גם לסוגיית המשא ומתן עם הפלסטינים  והדגיש כי ישראל צריכה לבצע צעדים ברורים לחזרה לשולחן המו"מ: "אנו חייבים יציבות וערבות לביטחון ישראל, אנו רוצים בחיזוק דיאלוג בין ישראל לפלסטינים ושואפים לראות צעדים מעשיים בכיוון. זהו לא רק אינטרס שלנו זה בראש ובראשונה אינטרס ביטחוני לישראל,  ביטחון מדינת ישראל חשוב לאיטליה מאוד".

גם יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, נפגש עם שר החוץ האיטלקי. בשיחה עמו התייחס ריבלין גם להסרת הסעיף במצע הדמוקרטים המצהיר על ירושלים כבירת ישראל. "אני פחות מודאג מיחסי ישראל-ארה"ב בנושא האיראני, ויותר מודאג מנסיגת הנשיא אובמה מהעיקרון שירושלים היא בירת ישראל", אמר יו"ר הכנסת. "יש לכך משמעות מרחיקת לכת, והדבר משקף חוסר הבנה מוחלט מצד ממשל אובמה באשר לשורשי הסכסוך ובנעשה במזרח התיכון. בעיניי, זוהי בושה שהמפלגה הדמוקרטית התנערה מהמחוייבות לעיקרון של ירושלים כבירת ישראל.  כל מי שחושב שחלוקת ירושלים תביא לשלום במזרח התיכון טועה טעות חמורה. חלוקת ריבונות בירושלים היא מתכון להמשך הסכסוך ולאי יציבות באזור."

יו"ר הכנסת ריבלין גם טען כי השמועות כאילו הנושא האיראני מביא למשבר בין ארצות הברית לישראל מגמתיות ואינן נכונות. "התפיסה האסטרטגית של ישראל וארה"ב היא זהה וחד משמעית. רוחות המלחמה המנשבות כאן, אינן באות מירושלים אלא מאיראן", אמר. "אופן ההתנהלות של ראש הממשלה נתניהו בעניין זה, לא נועד לנגח את ארצות הברית או ליצור פרובוקציה מולה, אלא נובע מדאגה עמוקה לקיומה של ישראל ומניתוח היסטורי מפוכח. חובה להמשיך ולעורר את מדינות העולם באשר לאיום האיראני, כי רובץ גם לפתחן".

שר החוץ האיטלקי אמר לריבלין כי איטליה מחוייבת לבטחון ישראל. "היחסים הביטחוניים בין ישראל לאירופה בלתי ניתנים לעירעור. צריך ליצור חזית אחידה, כולל רוסיה, סין והודו, כנגד האיום האיראני. האיראנים צריכים לחוש על עורם את הסנקציות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן