Skip to content

הרפובליקנים בניו המפשייר הולכים לקלפי; יתרון נוח לרומני בסקרים

פריימריז לרפובליקנים בניו הפשייר, מסתמן יתרון למועמד המתון מיט רומני. מאת אורי קציר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרפובליקנים בניו המפשייר יבחרו היום בבחירות המקדימות למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. המגמה הברורה בסקרי דעת הקהל מצביעה על יתרון נוח למועמד המתון מיט רומני, שניצח בשבוע שעבר בפריימריז של איווה בהפרש של שמונה קולות בלבד. ניו המפשייר אינה המדינה שנציגיה יכריעו את הבחירות המקדימות, אבל ההצבעה בה יכולה לסמן מגמה רפובליקנית כוללת.

מאת אורי קציר

רומני במסע בחירות בקונקורד, ניו המפשייר. מוביל בבטחה בסקרים

הבחירות באיווה היוו מהלומה קשה למיט רומני, מי שנחשב עד כה למועמד הכמעט בטוח של הרפובליקנים, זה שיתמודד בנובמבר על כהונת הנשיא מול ברק אובמה. ריק סנטורום סגר פער עצום בימי המירוץ האחרונים והיה רחוק תשעה קולות בלבד מסחיבת איווה מתחת לחוטמו של מושל מסצ'וסטס לשעבר. למעשה, הניצחון של רומני באיווה נחשב כמעט להשפלה מבחינתו.

בניו המפשייר מצבו של רומני טוב יותר. לפי סקר של חברת PPP שפורסם אתמול, 35% מהמצביעים מעדיפים אותו, על פני 18% בלבד שיצביעו עבור רון פול. במקום השלישי ג'ון הנטסמן עם 16%. הנטסמן, שכיהן עד לא מכבר כשגריר ארצות הברית בסין והתפטר מתפקידו כדי להתמודד בפריימריז, השתרך עד לא מכבר בתחתית הסקרים, ובבחירות באיווה קיבל 0.6% בלבד מן הקולות, נראה כעת כ"סוס השחור" התורן של הרפובליקנים. ניוט גינגריץ' זכה בסקר זה ל-12% בלבד מן הקולו, ריק סנטורום  – ההפתעה הגדולה מבחירות איווה – ל-11%, המועמד האלמוני באדי רומר ל-3% ומושל טקסאס ריק פרי – לאחוז אחד בלבד. סקר של אוניברסיטת סאפוק, שפורסם אף הוא אתמול, מצביע על מגמה דומה: רומני 33%, פול 20%, הנטסמן 13%, גינגריץ' 11%, סנטורון 10% ורומר ופרי 3% כל אחד. לעומת זאת, מצביע סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק על כך שמתמודד העיקרי שמתקרב לרומני (36%) הוא ניו גינגריץ/, עם 24% ואחריו סנטורום עם 16%, פול עם 10%, פרי עם 5% וג'ון הנטסמן עם 2% בלבד.

סוס שחור חדש. ג'ון הנטסמן

רומני נחשב כמועמד ברור לזכייה, משום שבניו המפשייר הוא מוכר יותר לבוחרים, לאחר ששימש כמושל מסצ'וסטס השכנה. ואולם, גם כאן חוזר על עצמו סיפור צמצום הפערים בימים האחרונים של המירוץ, בדומה למה שהתרחש באיווה. בסקר שנערך לפני מספר ימים היה יתרונו על פני המועמד הבא למעלה מעשרים אחוזים. ואולם, בניגוד לאיווה, כאן לא צופים המשקיפים שוויון תוצאות מוחלט.

לפי שיטת הפריימריז הרפובליקניים המועמד הזוכה במספר הקולות הגדול ביותר במדינה, זוכה לתמיכת כל נציגיה בוועידת המפלגה. איווה היא אחת החריגות בתחום זה, כך ש-28 הנציגים שלה אמורים להתחלק בין רומני לסנטורום, שהם שני המתמודדים שניצחו בכל מחוזות הבחירה במדינה. במידה ויזכה רומני גם בניו המפשייר, הוא יקבל תמיכה של 12 נוספים ממדינה זו. אגב, בשיטה הדמוקרטית, המועמד המנצח זוכה לקבל את תמיכתם של מספר הנציגים המשקפים את חלקו היחסי בסך כל קולות המצביעים בבחירות.

בעוד עשרה ימים יתקיימו הבחירות המקדימות של הרפובליקנים בדרום קרוליינה, ובסוף החודש – בפלורידה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן