Skip to content

נועם שליט: "לא אעשה שימוש בגלעד"

נועם שליט לאחר ההכרזה על כניסתו לפוליטיקה: "לא אעשה שימוש בגלעד. הוא אדם בוגר ומחליט את החלטותיו בעצמו". מאת צבי זינגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נועם שליט: "אני מבין את הביקורת, היא לא היתה בלתי צפויה, והיא אף לגיטימית. לאביבה היו הסתייגויות והתנגדויות, אך בסופו של דבר היא מסכימה, גם אם בשתיקה"

מאת צבי זינגר

"החברה הישראלית תרמה לנו בשעת צרה והתגייסה למען גלעד – והיום אני שואף לתרום לחברה חזרה, כפי יכולתי – ולכן אני מעמיד את עצמי לבחירה. אני לא ממש תופר חליפות, אבל השאיפה היא להגיע למקום של השפעה ציבורית ולשרת בבית המחוקקים הישראלי". כך הסביר הבוקר (ב'), נועם שליט את הסיבות להחלטתו לרוץ לכנסת במסגרת מפלגת העבודה. שליט – שקיים מסיבת עיתונאים בבית ברל, ביחד עם יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ' – הכחיש כי הצטרפותו היא תגובה להכרזתו של יאיר לפיד על כניסה לפוליטיקה.

נועם שליט וח"כ שלי יחימוביץ': "נועם לא עשה שופינג ולא חיפש שום אג'נדה". צילום, ציפי מנשה

"במקום לנוח על זרי הדפנה, של הישגי המאבק שלנו, בחרתי להיכנס לזירה המורכבת, הלא פשוטה ואפילו כפויית הטובה הזאת", אמר נועם שליט. הוא הדגיש, עם זאת, כי החלטתו להתמודד לכנסת במסגרת מפלגת העבודה, אינה גורעת מהכרת הטובה שלו כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על חלקו בשחרור בנו מן השבי. "אנחנו מודים לראש הממשלה נתניהו על ההחלטה האמיצה והלא-פשוטה, להשיב את גלעד הביתה", אמר. "הודינו לראש הממשלה במספר הזדמנויות לאחר שובו של גלעד, ואנחנו נזכור את חלקו של ראש הממשלה גם בעתיד. כמובן שתפיסות העולם של 'העבודה' ושל ראש הממשלה שונות במהותן".

שליט – שהצטרף למפלגת העבודה לאחר רצח רבין – סיפר כי תפיסת עולמו היא סוציאל דמוקרטית "שדוגלת בכלכלה חופשית, במדינה שלא מתנערת מאזרחיה". על תפיסת עולמו המדינית אמר כי הוא דוגל בשתי מדינות לשני עמים. "אין פתרון אחר לדעתי, בין אם אנחנו אוהבים את זה – או לא." הוא אמר כי ירצה לתרום בעיקר בתחום הכלכלי-חברתי.

"הציבור יחליט אם אני מתאים, או לא"

שליט סיפר שהתלבט לא מעט בטרם החליט להתמודד לכנסת, משום שצפה את הביקורת של חלק מהציבור למהלך. "אני מבין את הביקורת, היא לא היתה בלתי צפויה, והיא אף לגיטימית. הציבור יחליט אם אני מתאים, או לא", אמר. להתלבטותו תרמה רעייתו אביבה, אשר התנגדה למהלך. "לאביבה היו הסתייגויות והתנגדויות, אך בסופו של דבר היא מסכימה, גם אם בשתיקה".

שליט הבטיח כי לא יעשה שימוש בבנו גלעד, ובשאר בני המשפחה, במסגרת הקמפיין שלו לכנסת. "גלעד הוא אדם בוגר ומחליט את החלטותיו בעצמו". על מצבו של גלעד אמר: "הוא משתקם יפה, בסך הכל. הוא סיים את תהליך התשאולים והתחקורים על תקופת שביו והוא נמצא בתהליכים של טיפולים רפואיים. בקרוב הוא יגיע לוועדה רפואית שתקבע את הסטטוס הרפואי שלו. לאחר מכן, אני מניח שיתקרב לשחרורו מהצבא".

נועם שליט מסר עוד, כי תוכניותיו של גלעד כוללות לימודים אחרי שישתחרר. "הוא מסתכל קדימה ולמרות שהוא הפסיד חמישית מחייו בשבי, הוא חושב על עתידו כאדם צעיר".

נועם שליט: "לא אשתמש בגלעד". צילום - ציפי מנשה

יחימוביץ' הציגה במסיבת העיתונאים את שליט ופנתה אליו: "זה לא חדש בשבילך. אתה חבר מפלגה הרבה שנים – הרבה יותר ממני. נועם לא עשה שופינג ולא חיפש שום אג'נדה. האג'נדה שלו בהיבט המדיני-כלכלי-חברתי ותפישת שלטון החוק תואמת את ערכי המפלגה. הוא בשר מבשרנו ואני שמחה על הסכמתו", אמרה. היא סיפרה כי היא ושליט ניהלו שיחות בנושא בחודש האחרון, וכי היא זו שביקשה ממנו להצטרף כמועמד לכנסת. "זה לא היה עולה על דעתי אלמלא ידעתי שהוא חבר במפלגה מאז 1996. הוא איש תנועת העבודה ומחזיק בערכי התנועה".

ח"כ יואל חסון: התרגום הפוליטי של התמיכה מוקדם מדי

אבל לא הכל קיבלו את החלטתו של נועם שליט בברכה. אחד מהמתנגדים היה ח"כ יואל חסון מקדימה. "זה ניצול תמיכה טהורה ונטולת תנאים שקיבלו גלעד שליט ומשפחת שליט מהציבור הישראלי", טען ח"כ חסון. "התרגום הפוליטי של התמיכה הזו הוא מוקדם מדי, מביך מדי, ציני מדי ולחלוטין אינו במקום".

חריף במיוחד היה בתגובתו יועץ התקשורת עופר לפלר, ששיגר לשליט מכתב ובו גינה את החלטתו. "תרשה לי מר שליט לשאול מאיפה שאבת את החוצפה לצאת מביתך שבמצפה הילה ולהפוך לדמות ציבורית? בחמש שנים האחרונות היית תקוע לנו כמו עצם בגרון מבלי שתהיה לנו היכולת לבלוע אותך או להקיא אותך", כתב לפלר. "נסיבות חטיפת בנך ראויות להיבחן ולהילמד בקורסים צבאיים ובמורשת צה"ל אבל לא כאן המקום לעסוק בהם – מאחר ואת דעתי הצבאית והפיקודית אני נוהג לומר בפורומים מתאימים אחסוך זאת ממך כאן. כמפקד בצבא, וכמי שמכיר היטב את העשייה 'מאחורי הקלעים' שהביאו לשחרורו בנך, תרשה לי להציע לך תקופת צינון".

לפלר הציע עוד לשליט: "בעת הזו שווה שתעשה לביתך ולחיזוק בנך ותבחר בתקופת צינון הרחק מהעין הציבורית בטרם תבוא לומר לנו דעתך".

1 Comment

  1. חגי קמרט
    10 בינואר 2012 @ 14:55

    נועם שליט הוא קודם לכל אבא. אבא שבנו שנשלח על פי חוק לשרת את מדינתו ונפל בשבי. ועל פי המוסר היהודי הידוע והטעם הישראלי המיוחד המדינה מצאה לנכון לעשות כל שביכולתה כדי לשחרר את גלעד. נכון ,המחיר היה גבוה. אך מה לעשות זה היה בכורח הנסיבות והתהליכים.
    ואני שואל, כמה אבות בישראל ישנם שבנם נפל בשבי?
    מעטים.
    אך המעטים האלו יכולים להבין יותר מכל אחד אחר את כל שעבר על נועם שליט.
    נועם שליט עבד בגלוי כאב וכאחד העם. איש לא הבטיח לו דבר, אך רוב העם הלך אתו שכם בשכם. האיש הוכיח את מידותיו הנאצלות , את יכולת התנהלותו הטובה וההוגנת, בארץ ובעולם, את רגישותו ואת קשיחותו וכושר הלחימה שלו לעת הצורך. הוא עבר בכח הנסיבות את השיפשוף הציבורי פוליטי. ( בניגוד ,למשל, ללפיד שהוא בבחינת עולה חדש לעניין הפוליטיקה )
    קודם כאשר בנו נפל בשבי איש לא קינא בו בנועם שליט ,ועכשיו, כאשר הוא רוצה באמת ובתמים ( ואני מאמין לו בכל לב) להודות בדרכו שלו לעם על כל מה שעשה למענו ולתרום מעצמו לפוליטיקה הישראלית, קמים ומקנאים בו? ומקניטים אותו, או שולחים אותו חזרה למצפה הילה?
    אלו דברים שלא עולים כלל על השכל הישר ויותר מכך לא מתחברים למצפון. שהרי נועם שליט הוא לא איש של אינטרסים, וגם לא איש קטן של עסקנות ציבורית. לא מוניפולטור, ולא איש של " שמור לי ואשמור לך" הוא אדם , וכך אני מאמין , שבתום לב רוצה להודות בדרכו שלו ובהתאם לכישוריו לעם. ואני חושב שצעד שכזה ראוי להערכה ולא למחאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן