Skip to content

הסתיימה פרשת הפליטים – שלושה הוכנסו והיתר שבו למצרים

אחרי שבוע של שהייה בין הגדרות בגבול מצרים ישראל, הסתיימה פרשת הקבוצה האריתיראית. 18 חזרו למצרים ושלושה, בהם ילד ושתי נשים, הורשו להיכנס לישראל. נתניהו: "אנחנו נחושים לעצור את ההסתננות לישראל". ארגון רופאים לזכויות אדם: "מדובר בהסדר ציני שמסכן את שלומם ובטחונם של שאר הפליטים. כלל הפליטים זכאים להגנה מישראל, לא רק נשים וילדים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר שבוע של שהייה בין הגדרות של ישראל ומצרים, בשמש הקופחת, ולאחר שהיום נמנעה כניסת נציגי רופאים לזכויות אדם לאיזור שהוכרז שטח צבאי סגור, נמצא פתרון  ל-21 מבקשי המקלט המדיני בישראל. נציגי משרד הביטחון וגורמים ממשרד ראש הממשלה, ביחד עם גורמי ביטחון מצריים, הגיעו להסכם עם קבוצת הפליטים. על פי ההסכם,  שלושה מבקשי מקלט, שתי נשים וילד, יכנסו לישראל ויזכו לסיוע, בעוד 18 הגברים שנותרו יורשו לחזור למצרים בהסכמת קהיר. הגברים יוחזרו באוטובוס לקהיר ומשם גורלם לא ידוע. 

הפליטים בין הגבולות (צילום: אתר רופאים לזכויות אדם)
הפליטים בין הגבולות (צילום: אתר רופאים לזכויות אדם)

בית המשפט העליון דן הבוקר בעתירה נגד שר הביטחון, אהוד ברק ושר הפנים, אלי ישי, בה נדרשו לפרט מדוע ימנעו כניסת מבקשי המקלט לישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב שחשוב שהמסר יעבור וכולם יבינו שאין כניסה לישראל למסתננים למיניהם. "אנחנו נחושים לעצור את שטף ההסתננות שהיה פה. הקמנו גדר למטרה הזאת והיא כבר הורידה ב-90 אחוז את מספר המסתננים. אנחנו נגביר את הצעדים נגד מעסיקי המסתננים הבלתי חוקיים ונמשיך במאמץ בתהליך השבת המסתננים לארצות מוצאם".

בשעות אחר הצהרים, קבע בית המשפט העליון דיון נוסף, לאחר שדן משעות הבוקר בעתירה של ארגוני הסיוע ופסק כי עליו לקיים דיון נוסף בטרם יקבל החלטה בנושא. הפרקליטות טענה היום, כי מדינות רבות בעולם הקימו מכשולים וגדרות למנוע הסתננות אנשים לתוכן ואין שום מניעה שישראל לא תנהג כך. עוד טענה הפרקליטות, כי בהתאם לאמנת הפליטים של האו"ם, על חברי הקבוצה הזו היה לפנות קודם למצרים לבקשת סיוע מקלט מדיני וכי הם אינם סוברנים לברור לעצמם מדינה.  

מארגון רופאים לזכויות אדם, ששלח הבוקר שיירה של רופאים שדרשו לבדוק את מבקשי המקלט ששהו במשך שבוע בגבול מצרים, נמסר כי: "מדובר בהסדר ציני המסכן את שלומם ובטחונם של שאר הפליטים. כלל הפליטים זכאים להגנה וישראל, לא רק נשים וילדים, וישראל צריכה למלא את חובתה זו. במרפאה הפתוחה שלנו זיהינו בשנים האחרונות מאות קורבנות שעברו בסיני עינויים ואונס, לא יתכן שמדינת ישראל מחזירהאותם לידי המענים או לידי השלטונות המצריים אשר יורים בפליטים המנסים לחצות את הגבול ואף מגרשים פליטים בחזרה אל מדינות מוצאם, שם נשקפת סכנה לחייהם.

"ממשלת ישראל לא תוכל להעמיד פני תם ולהעניק מחוות הומניטריות חלקיות. יש למדינה אחריות, יש אמנות בינלאומיות עליהן היא חתומה, יש את עקרון איסור ההחזרה וישראל מחויבת לעמוד בסטנדרטים הללו כלפי כלל הפליטים ולאפשר לכל מי שמגיע לכאן בדיקה הוגנת והגנה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "ההחלטה להחזיר למצרים את 18 הגברים האריתראים, היא הפקרה צינית שלהם, העלולה להוביל להתרת דמם. מסירתם לידי המצרים עומדת בניגוד להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל באמנת הפליטים. אין במחווה כלפי שתי הנשים והנער, שקבלו אישור הומניטארי להיכנס לישראל, כדי לטשטש את ההחלטה המופקרת של מדינת ישראל, שהתאפשרה בגלל ההשתהות של ביהמ"ש העליון לקבל החלטות, כשגורלם של מבקשי מקלט עומדים על כף המאזניים".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן