Skip to content

אובמה במסר מרגיע: ארה"ב איתנה במחויבויותיה לישראל

בחצי הדקה שהקדיש לישראל אמר הנשיא האמריקני בנאומו בוועידה הדמוקרטית, כי על איראן להבין שהיא עומדת "מול עולם מאוחד נגד שאיפתה הגרעינית". הנשיא הדגיש כי הדרך לכלכלה יציבה ובריאה היא קשה ואין פתרונות קלים אבל "לא נבחרתי כדי לומר לכם מה שרציתם לשמוע"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא הלילה (שישי) את הנאום המסכם בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית. הנשיא התמקד כצפוי בסוגיה הכלכלית ובשאיפתו לשיקום הכלכלה האמריקנית.

חצי דקה מנאומו, בן החצי שעה, הוקדשו לסוגיית ישראל בשלוש נקודות: שלום, ביטחון ויציבות. הוא אמר שעל איראן להבין כי "המחויבות שלנו לביטחון ישראל תישאר איתנה, ונמשיך להיאבק נגד תכנית הגרעין של אירן ולהילחם בדיקטטורים. המשטר בטהרן חייב להכיר בעובדה שהעולם מאוחד נגד השאיפות הגרעיניות שלו. השינוי ההיסטורי הסוחף את העולם הערבי חייב להיות מוגדר, לא באגרוף ברזל של דיקטטור או של קיצונים שונאים, אלא על ידי התקוות והשאיפות של אנשים רגילים, השואפים לאותן הזכויות שאנחנו חוגגים היום".

נאום אובמה בוועידה
בחרתם בי כדי שתוכלו לשמוע את האמת. נאום אובמה בוועידה

אובמה אמר עוד, כי בשנים הקרובות יתקבלו בוושינגטון החלטות קרדינאליות  שעניינן משרות, כלכלה, מסים וגירעון, אנרגיה וחינוך וגם מלחמה ושלום. הוא הוסיף כי תמיד יאמר את האמת ולא יחשוש לומר אותה גם כשאינה נעימה לאוזן. "מעולם לא העמדתי פנים שזה נכון, אך גם לא בחרתם בי כדי שאגיד לכם את מה שאוזניכם רוצות לשמוע, בחרתם בי כדי שתוכלו לשמוע את האמת, והאמת היא שצריך יותר מכמה שנים כדי להתגבר על אותם אתגרים, שנערמו במשך עשרות שנים".

מישל אובמה. הפעם כאוהדת בשורות הראשונות
מישל אובמה. הפעם כאוהדת בשורות הראשונות

אובמה תקף את המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, ואת מועמדו לסגנות הנשיאות, פול ראיין, בנקודה הרגישה שלהם וכינה אותם "טירונים במדיניות חוץ": "יריבי וחבריו חדשים במדיניות חוץ, מכל מה שאנו רואים ושומעים, הם רוצים להחזיר אותנו לעידן של דיבורים גבוהה גבוהה וגישושים באפלה, שעלו לאמריקה ביוקר כה רב." הנשיא ביקר קשות את מדיניות הרפובליקנים, ותיאר את יריביו כ"שמחים לדבר על כל מה שהם סבורים שלקוי באמריקה, בלי להציע דרכים לשיפור המצב. זאת משום שמה שיש להם להציע הוא אותה תרופה שהיתה להם בשלושים השנים האחרונות," הוא אמר. "עודף תקציבי? בואו ננסה לקצץ במיסים. גירעון גבוה מדי? ננסה קיצוץ אחר. הצטננות בדרך? נקצץ במיסים כפליים, נבטל תקנות אחדות, ונא להתקשר בבוקר!"

הוא הסביר כי ממשלו ייצר הזדמנויות חדשות וכי "התכנית הזו תבנה את הכלכלה שלנו סביב בסיס חזק יותר. את כל זה נוכל לעשות בארבע השנים הבאות, וזו הסיבה שאני מבקש מכם לבחור בי לכהונה שנייה". 

הנשיא הדגיש את ההבדלים שבין יעדיו ובין מדיניות הרפובליקנים, וחזר על המוטיב המרכזי מבחירות 2008: תקווה. האומה האמריקנית, לפי אובמה, צריכה כעת לאמץ ערכים של אחריות שיתופית, ולהיות מוכנה לצאת לדרך של ניסוי וטעייה. "אלה הם ניסיונות עיקשים ונועזים, מהסוג שעשה פרנקלין רוזוולט בתקופת המשבר היחיד שהיה קשה יותר מהמשבר הנוכחי".

אובמה מלהיב את הקהל: "רק אתם יכולים להניע אותנו קדימה"
אובמה מלהיב את הקהל: "רק אתם יכולים להניע אותנו קדימה"

אבל נאומו לא היה כולו פסימי. הנשיא המכהן הבטיח להביא ליצירת משרות חדשות וטען כי אמריקה צועדת בדרך קשה, "אך זו דרך שתוביל אותנו למקום טוב יותר, וזה העתיד שאני מבקש מכם לבחור בו. יהיה עליכם להתגבש סביב כמה יעדים. כמו התעשייה, האנרגיה, החינוך, הביטחון לאומי וצמצום הגירעון, מלחמה ושלום – החלטות שתהיה להן השפעה עצומה על חיינו ועל חיי ילדינו בעשורים הבאים," הוא אמר.

אך הוא נמנע מלהזכיר את חוק ביטוח הבריאות שלו, הישג מפתח שממשיך להרגיז אמריקנים רבים, וכמעט שלא נגע בתמריצי הכלכלה שהנהיג בחודשי שלטונו הראשונים.

דוברים במחנה יריבו, מיט רומני, הגיבו: "הלילה הציג הנשיא אובמה את הברירה בבחירות הקרבות, והציע עוד מאותם קווי מדיניות שכשלו בארבע השנים האחרונות. הוא הבטיח הבטחות חדשות, אלא שהוא לא עמד בהבטחות שהבטיח לפני ארבע שנים."

אובמה דיבר גם על מדיניות האנרגיה שינקוט, ואמר שאמריקה הקצתה "שטחים חדשים אדירים לחיפושי נפט וגז…. ונמשיך להקצות עוד. אבל שלא כיריבי, אני לא אניח לחברות הנפט לקבוע את תוכנית האנרגיה של ארצנו, או לסכן את חופינו, או לגבות ממשלמי המיסים צדקה תאגידית נוספת (היינו, הקלות מס) בסך ארבעה מיליארד דולרים."

בסיום נאומו הלהיב אובמה את הקהל כשאמר להם שקולותיהם סייעו לממש את השינויים שהתחוללו בתקופת נשיאותו. "רק אתם יכולים להניע אותנו קדימה," הוא אמר. "אני מודע לכך שהזמנים השתנו מאז דיברתי לראשונה בפני ועידה זאת. הזמנים השתנו – וכך גם אני. איני עוד מועמד. אני הנשיא."

מחמת תנאי מזג האוויר אובמה לא נשא את נאומו באצטדיון פתוח בשרלוט, צפון קרוליינה, אלא בתוך מרכז הכנסים שבו התכנסה הוועידה.

על פי משאלי דעת הקהל שנערכו עד לפתיחת הועידה הדמוקרטית, ניכר שוויון סטטיסטי בתמיכה בין שני המועמדים.

סוחף את באי הוועידה. קלינטון בנאום תמיכה באובמה
סוחף את באי הוועידה. קלינטון בנאום תמיכה באובמה

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, נשא דברים לפני אובמה וסחף כהרגלו את באי הוועידה. ג'ו ביידן, סגן הנשיא, שנאם אחרי קלינטון ולפני אובמה, אמר על הנשיא ש"יש לו עמוד שדרה מפלדה." הוא התייחס לביטחון האומה והתייצבות הכלכלה במהלך הכהונה. משפט המפתח היה: "היום אוסמה בן לאדן מת, אך ג'נראל מוטורס חיה". 

לפני שניהם עלתה לבמה שורת נואמים מוכרים שהלהיבה את הקהל והעמידה אותו על רגליו, בהם השחקנית סקרלט ג'והנסון שדיברה אל הצעירים, והשחקנית אווה לנגוריה, שמביאה לקלפי את ההיספנים. דיברו גם בתו של הנשיא ג'ון קנדי, קרוליין קנדי, והסנאטור ג'ון קרי.

מי שריגשה את הקהל וגרמה לרבים להזיל דמעות היתה חברת הקונגרס היהודיה, גבריאל גיפורדס, שנורתה בראשה על ידי מתנקש לפני כשנתיים וניצלה בנס ממוות. גיפורדס נשבעה אמונים לדגל האמריקני לאחר שעלתה בקושי אל הבמה. היא עדיין לא מסוגלת לנאום, אך המחווה שעשתה זיכתה אותה בהרבה מחיאות כפיים מהקהל שהשיב לה אהבה.

מביאה את ההיספנים. אווה לנגוריה
מביאה את ההיספנים. אווה לנגוריה

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן