Skip to content

ממשלת עיראק לכורדים: "אל תתנו לסגן הנשיא לעזוב את עיראק"

ממשלת עיראק תובעת משלטונות החבל הכורדי האוטונומי להסגיר את סגן נשיא עיראק שמצא מחסה באזור הכורדי כדי להביאו למשפט בבגדאד. הפרשה חושפת שוב את היחסים המורכבים בין בגדאד לחבל הכורדי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממשלת עיראק תובעת משלטונות החבל הכורדי האוטונומי להסגיר את סגן נשיא עיראק שמצא מחסה בשטחם, כדי להביאו למשפט בבגדאד. הפרשה חושפת שוב את היחסים המורכבים בין בגדאד לחבל הכורדי

מאת סלאמה אבו רביעה

פרשת צו המעצר שהוצא נגד סגן-נשיא עיראק טארק אל-האשמי ונגד כמה ממאבטחיו, באשמת מעורבות בטרור ותכנון פיגועים, מסרבת לגווע והיא ממשיכה להסעיר את עיראק, הנתונה במשבר פוליטי חריף. בית המשפט העליון העיראקי ביקש אתמול (ב') משלטונות כורדיסטאן העיראקית להסגיר לאלתר את אל-האשמי ולמנוע ממנו מלצאת מתחומה של עיראק. השלטון בחבל הכורדי החליט שהוא ידון בנושא בשל רגישותו הרבה לעיראק בתקופה זו.

סגן ראש ממשלת עיראק, טארק אל-האשמי (US State Department)
סגן ראש ממשלת עיראק, טארק אל-האשמי (US State Department)

סגן שר הפנים של כורדיסטאן העיראקית, פאיק תוופיק, הודיע אתמול (ב') שהרשויות הכורדיות לא תסגרנה את אל-האשמי לשלטונות העיראקים בבגדאד וכי הן מבקשות ארכה על-מנת לשקול את הנושא ברצינות. עד כה החשיבו הרשויות הכורדיות את באל-האשמי כאורח כבוד של נשיא עיראק, ג'לאל טאלבאני, ושל נשיא החבל הכורדי האוטונומי, מסעוד בארזאני.

משיכת החבל בין שלטונות החבל הכורדי האוטונומי לבין הממשלה המרכזית בבגדאד, בנושא אל-האשמי מעוררת מחדש את הדיון במעמדה המדיני הבלתי-מוסדר של כורדיסטאן העיראקית ובסמכויות הנתונות בידיה, וכן את מקומה ומעמדה במסגרת של המדינה העיראקית.

הסנאטור האמריקאי ג'ון מקיין התייחס למצב הרגיש שבו נמצאת עיראק וטען שהמדינה המשוסעת עלולה להתפצל לשלוש מדינות – סונית, שיעית וכורדית – ושהיא נתונה כרגע במצב של התפוררות פנימית. מקיין הביע את חששו לשלומם של האזרחים האמריקנים השוהים בעיראק ושמספרם מוערך בכ-15 אלף.

המצב הביטחוני בעיראק ממשיך להתדרדר וביום שני האחרון (9 בינואר) נהרגו כ-15 אזרחים עיראקים בפיגועים במקומות שונים ברחבי עיראק. האלימות המתחדשת היא ביטוי למשבר שבו נתונה עיראק מאז הפלת משטר סדאם חוסיין ב-2003, בין הסונים לבין השיעים ובין הערבים לבין הכורדים, משבר שהחריף עם עזיבת החיילים האמריקנים את המדינה בחודש שעבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן