Skip to content

מעצב עיטור הנשיא – יוסי מתתיהו, אמן יודאיקה

יוסי מתתיהו, בוגר בצלאל ואמן יודאיקה, נבחר לעצב את "עיטור הנשיא". את ההשראה הוא לוקח מהטבע, מאדריכלות וממשחקי ילדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יוסי מתתיהו, בן 40, הוא אמן יודאיקה עכשווית. באחרונה נבחר מתתיהו לעצב את אות נשיא המדינה, ופריט מעיצוביו נבחר לשכון באופן קבע במוזיאון ישראל, כחלק מאוסף היודאיקה במקום.

מתתיהו, יליד ירושלים, הוא בוגר בצלאל (1999) במגמת צורפות ועיצוב. מעת שסיים את לימודיו בחר באפיק זה של יודאיקה, והעיצובים שלו רחוקים מהדגמים הגלותיים המסורתיים.

יוסי מתתיהו - עיצב את עיטור הנשיא (צילמה: ציפי מנשה)
יוסי מתתיהו - עיצב את עיטור הנשיא (צילמה: ציפי מנשה)

הסטודיו של מתתיהו, כמו של הרבה אמנים בולטים, נמצא ברחוב המלך דוד בירושלים. ברחוב מצויים גם בתי המלון המלך דוד ומצודת דוד (הילטון לשעבר).

כבוד הנשיא ענוד בעיטור. צילום : ציפי מנשה
כבוד הנשיא ענוד בעיטור (צילמה: ציפי מנשה)

מתתיהו עובד בחדר קטן, ורוב יצירותיו נמכרות לתיירים מחו"ל ונמכרות גם באירופה וברחבי ארצות הברית.

שאלתי אותו מדוע עבר מצורפות ליודאיקה. "זה המשך טבעי, לדעתי, בין תכשיטים קטנים לתכשיטים  גדולים  ומפוארים. בשנה האחרונה בבצלאל התעסקתי  ביודאיקה ופיסול, זה הדליק אותי. יצרתי  צלחת מתקפלת לפסח. בעיני רוחי ראיתי דיסק, וחיברתי בין הצלחת שנפתחת ומתקפלת לקופסה קטנה בגודל דיסק".

הצלחת המדוברת  מוצגת  במוזיאון סקירבל, מחירה 5,000 דולר, וקיימות ממנה רק 20 יחידות.

לשאלתי אם הוא דתי משיב האמן: " אני איש שומר מסורת וקידוש בשבת.  אשתי היא דתית לאומית. שלושת הילדים שלנו מתחנכים וסופגים את המסורת היהודית וגם מכירים את העולם החילוני. הם לומדים בבתי ספר חילוניים". משפחת מתתיהו מתגוררת בכפר אורנים.

בין יצירותיו של יוסי מתתיהו קערה לנטילת ידיים ורימונים שמקשטים את ספרי התורה. את  ההשראה הוא לוקח מהטבע, מאדריכלות וממשחקי ילדים. לא מדובר ביצירה המונית – העבודות מכסף ממוספרות עד 36 כל אחת, .והעבודות מפליז  – עד 72 יחידות.

גביע קידוש עם כוסיות לאורחים בעיצוב יוסי מתתיהו (צילום: ציפי מנשה)
גביע קידוש עם כוסיות לאורחים בעיצוב יוסי מתתיהו (צילום: ציפי מנשה)

 אין ספק כי אחת הפסגות בקריירה העיצובית של מתיתיהו היא העובדה שנבחר לעצב את אות הנשיא.

עיטור הנשיא בעיצוב יוסי מתתיהו (צילמה: ציפי מנשה)
עיטור הנשיא בעיצוב יוסי מתתיהו (צילמה: ציפי מנשה)

"זו הזדמנות של פעם בחיים", הוא מחייך באושר. "אות הנשיא ישמש את כל הנשיאים מעתה והלאה", הוא מדגיש, "הקדשתי לזה הרבה ימים, שעות וגם כסף. היה חשוב לי להיבחר".

מתתיהו נבחר מקרב קבוצה של אמנים, שהיו חתומים על כתב סודיות ואף אחד לא ידע מיהם האמנים האחרים. "נפגשתי עם הנשיא. היו פגישות מרגשות, והוא הראה לי  את המדליות מכל העולם ועיצובים".

הנשיא התייעץ עם האוצר יגאל צלמונה  ממוזיאון ישראל  ועם סגל יועצים, אך הבחירה היתה שלו. המדליה עשויה עיגול חיצוני מצופה בזהב 24 קארט, וכתוב למעלה"עיטור נשיא מדינת  ישראל". מתחת נכתב "משכמו ומעלה". במרכז מנורה, גם היא מצופה בזהב. מהמרכז באמייל כחול משובצות שבע אבני אילת שמחברות בין צפון למערב.

כלי למים אחרונים בעיצוב מתתיהו, נרכש ע"י מוזיאון ירושלים (צילמה: ציפי מנשה)
כלי למים אחרונים בעיצוב מתתיהו, נרכש ע"י מוזיאון ירושלים (צילמה: ציפי מנשה)

"אני גם גאה בכך שמוזיאון ישראל בירושלים  רכש לאוסף תצוגה את מתקן המים אחרונים, שהוא הכלי שמובא לשולחן לפני ברכת המזון ונוטלים בו ידיים", אומר יוסי מתתיהו. העיצוב דומה לטיפת מים והוא מוצג כעת בחנות המוזיאון. מחירי העבודות נעים בין 3,000 ל-5,000 דולר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן