Skip to content

עטור מצחך זהב (ו)שחור- אופנת סתיו/חורף 2013

על הצועניות והמכשפות ועל הגותיקה והבארוק שמהווים השראה לאופנת סתיו/חורף 2012/13. לפי המציגים בשבוע האופנה במילאנו, היכונו ללבוש בדי סאטן וקטיפה שחורה מעוטרים רקמה זהובה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ליהודים בישראל ובעולם, חודש ספטמבר וחגי תשרי מסמלים התחדשות. לאחרים, חודש ספטמבר הוא חגיגת התחדשות בפני עצמה, המאופיינת ב"שבועות האופנה" המתקיימים במילאנו, פריז וניו-יורק בהם מציגים מעצבים שונים את האופנה לעונות הסתיו והחורף.

צפייה בתצוגות שבוע האופנה במילאנו – הסנונית הראשונה שבישרה את בואם של שבועות האופנה – גרמה תחושה לפיה כל המעצבים חולמים בלילות על דמויות שחורות, מפתות ומסתוריות שמגיחות היישר מתוך רומנים גותיים. הדגמים השולטים עשויים ברובם מבדי סאטן וקטיפה שחורים מעוטרים ברקמה זהובה.

ריקוד צועני
מותגי האופנה האיטלקיים "אטרו" (Etro) ו"פרגאמו" שאבו בוודאי את השראתם מעולם ה"בוהו שיק" ודמויות הצוענים. שניהם משתמשים בשילוב המנצח של העונות הקרובות – שחור וזהב – בגרסאות שונות. בתצוגה של "פראגמו" התבטא השילוב בבדים רכים ונשפכים השזורים בחוטי זהב ששיוו לדוגמניות מראה אוריינטלי. בית האופנה "אטרו" התמקד בבדים עשירים יותר כגון קטיפה בעלת הדפסים בגווני זהב והדוגמניות זכו למראה צועני במיוחד בזכות אביזרי הזהב הדרמטיים.

בדי זהב נשפכים בהשראה אוריינטלית. "פרגמו" תצוגת סתיו-חורף 2013.
בדי זהב נשפכים בהשראה אוריינטלית. "פרגמו": תצוגת סתיו-חורף 2013.
בדי קטיפה שחורים בהדפסי זהב. השראה צוענית: "אטרו" תצוגת סתיו-חורף 2013.
בדי קטיפה שחורים בהדפסי זהב. השראה צוענית: "אטרו"- תצוגת סתיו-חורף 2013.

אפילו זוג המעצבים ההולנדים "ויקטור אנד רולף", שבדרך כלל אינם נוטים להתרפק על השראות עבר וידועים בסגנונם העתידני והאוונגארדי, לא הצליחו להתעלם מהשילוב הנהנתי של זהב ושחור דרמטי. הפרשנות שלהם הייתה להציג חליפות סאטן שחורות וזהובות זו לצד זו.

פרשנות עתידנית לפאר עתיק-יומין. "ויקטור אנד רולף" תצוגת סתיו-חורף 2013.
פרשנות עתידנית לפאר עתיק-יומין. "ויקטור אנד רולף" תצוגת סתיו-חורף 2013.

גותיקה ובארוק
מי שעשו את השימוש התיאטרלי ביותר בעיטורי הזהב על בדים בצבעי עורב היו ללא ספק המעצבים של בית האופנה "דולצ'ה וגבאנה". בתצוגה של בית האופנה צעדו על המסלול דוגמניות במראה גותי ואפלולי במיוחד שדמו כמעט למכשפות מאגדות ילדים: הינומות ספרדיות, תכשיטי זהב למכביר ושמלות קטיפה ותחרה שחורות המעוטרות ברקמת חוטי זהב עשירה.

המכשפות הגותיות אצל "דולצ'ה וגבאנה". סתיו-חורף 2013.
המכשפות הגותיות אצל "דולצ'ה וגבאנה". סתיו-חורף 2013.

סגנון הרקמה של עיטורי הזהב בדגמים של דולצ'ה וגבאנה נקרא "ברוקאד" (Brocade). למרות שבמחוזותינו מוכרת הרקמה בכינויה המפוקפק "הגובלנים של סבתא", הרי שמקורה בסגנון האומנות והלבוש שנקרא "בארוק" (Baroque) – סגנון שהתאפיין באלמנטים של עושר ודרמה והפך פופולרי במאות ה-17 וה-18 באיטליה ובצרפת. דמויות המפתח של התקופה – מארי אנטואנט ו-וולפגנג אמדאוס מוצרט, לדוגמה – הרבו ללבוש רקמות חוטי זהב בדוגמאות מורכבות שונות על-מנת להפגין עושר ואהבת היופי. הפרשנות המודרנית של דולצ'ה וגבאנה לא מחווירה בהשוואה אליהם.

סגנון רקמות הזהב של תקופת ה"בארוק"
סגנון רקמות הזהב של תקופת ה"בארוק"

הייחוד האמיתי בתצוגה של בית האופנה האיטלקי היה עיטורי הראש הזהובים שקישטו את ראשי הדוגמניות, שנראו כאילו נלקחו הישר מציוריה של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו. קאלו היתה ידועה בעיטורי הראש האקסטרווגנטיים שקישטו את צמותיה לא פחות משהייתה ידועה בזכות ציוריה הסוריאליסטים מלאי המלנכוליה.

כשמארי אנטואנט פוגשת את פרידה קאלו. "דולצ'ה וגבאנה" סתיו-חורף 2013.
כשמארי אנטואנט פוגשת את פרידה קאלו. "דולצ'ה וגבאנה" סתיו-חורף 2013.

שבוע האופנה במילאנו היה אפוף במיסטיקה שחורה וקטיפתית שקושטה בהדפסים בהשראה צוענית ועיטורי זהב מתקופת הבארוק. שילובים אקזוטיים אלו, שהתמקדו כולם סביב הזהב והשחור, מנבאים חורף דרמטי וגותי במיוחד – אז התהדרו לכן בבדים אפלים, התאבזרו בתכשיטי זהב עשירים והיכונו לעונת המכשפות.

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן