Skip to content

זעם באקדמיה על ההכרה באוניברסיטה באריאל

גם באוניברסיטאות וגם בשמאל תקפו היום את החלטת הממשלה להכיר במרכז הלימודי באריאל כאוניברסיטה. בימין חגגו ובירכו. בג"ץ, בשבתו בעתירה שהוגשה על ידי ועד האוניברסיטאות, יצטרך להחליט האם החלטת הממשלה מהיום תקיפה אם לאו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלטת ממשלת ישראל היום להכיר במכללת אריאל כאוניברסיטה מעוררת כצפוי  זעם באוניברסיטאות ובשמאל. ועד האוניברסיטאות: "זוהי החלטה פוליטית שהייתה ידועה מראש ונתפרה במשך שנים. אין כל צורך באוניברסיטה נוספת בישראל. מדובר במהלך שבא לשרת אינטרסים קואליציוניים ופוליטיים, וסופו שימית אסון על ההשכלה הגבוהה בישראל".

 

המרכז האוניברסיטאי באריאל (צילום: אורי, ויקימדיה)
בג"ץ יצטרך להכריע. המרכז האוניברסיטאי באריאל (צילום: אורי, ויקימדיה)

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הזהירה היום שהחלטת הממשלה, ותמיכתו של ראש הממשלה במהלך, פוגעות באקדמיה הישראלית כולה, ומלכלכת אותה בכיבוש. ח"כ גלאון: "הממשלה הזו כבר הצליחה להביא לסימון מוצרים מהשטחים, ועכשיו היא עלולה לגרום לסימון סטודנטים".

"ממשלת נתניהו דורסת את המערכת האקדמית ואת השיקולים האקדמיים בדרכה לבסס את פרויקט ההתנחלויות. להקמת האוניברסיטה באריאל אין שום הצדקה עניינית. היא מנוגדת להוראות המשפט הבינלאומי ומהווה מסר קיצוני וסרבני לפלסטינים, לעולם הערבי ולעולם בכלל", הגיב ח"כ דוב חנין (חד"ש).

מימין בירך שר החינוך, גדעון סער, על ההחלטה  ואמר, כי "למרבה הצער האוניברסיטאות התנגדו גם בעבר להקמת אוניברסיטאות נוספות, כגון אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בר אילן, וכך גם התנגדו למהפכת המכללותבראייה רחבה, הן שגו אז והן שוגות היום".

בנימין נתניהו בירך גם הוא על ההחלטה ואמר כי מעבר לכך שציבור שלם צמא ללימודים באוניברסיטאות בישראל, מבחינתו זו שבירת מונופול של האוניברסיטאות בארץ, שלא אפשרו הקמת אוניברסיטה נוספת בשבע השנים האחרונות.

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו ושר החוץ: "החלטת הממשלה היום מאשרת את מה שכבר נקבע לפי דרישת ישראל ביתנו בהסכם הקואליציוני – שמכללת אריאל תהפוך לאוניברסיטה מן המניין". לדבריו, כל הניסיונות להכשיל את המהלך, מסיבות אידיאולוגיות או אחרות, לא יצליחו. "יש מקום להקמת אוניברסיטה נוספת ויש מקום להקים אותה באריאל".

גורמים בכירים באוניברסיטאות ציינו בכעס, כי "קבלת החלטה בממשלה, בזמן שבו תלוי ועומד בג"ץ בעניין זה, מהווה זלזול בבית המשפט העליון".  מדובר בעתירה שהגיש ועד האוניברסיטאות באמצע החודש אוגוסט נגד המועצה להשכלה גבוהה – יהודה ושומרון (מל"ג-יו"ש), מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון וממשלת ישראל, בפרט שר האוצר, שר החינוך ושר הביטחון. נטען בה, כי ההחלטה להכיר במרכז באריאל כאוניברסיטה "פגומה באופן חמור ונגועה בשיקולים זרים". עוד נטען באותה עתירה, כי קבלת החלטה, החלה באופן מובהק על כלל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, מהווה חריגה מסמכותה של מל"ג-יו"ש. 

לטענתם, "ההחלטה התקבלה על ידי מל"ג-יו"ש, שעניינה האיזור הספציפי בלבד, ושאין לה כלים (ואף אין לה יומרה) לשקול את כלל השיקולים הרלוונטיים למערכת המחקר וההשכלה הגבוהה במדינת ישראל".

יו"ר צוות התגובות של הליכוד, ח"כ אופיר אקוניס, בירך היום על האישור ואמר כי מדובר ב"מתנת החג הגדולה ביותר שיכלה לקבל ההתיישבות הישראלית בשומרון". לדבריו, "העיר אריאל יכולה להתגאות בכך שהאוניברסיטה השמינית בישראל הוקמה בה ועשרות אלפי סטודנטים, מכל קצות הקשת הפוליטית, יוכלו ללמוד בה ולסיים תואר אקדמי אוניברסיטאי".

בית המשפט העליון יצטרך איפה להוציא שוב תפוח אדמה לוהט שהונח לפתחו ולהחליט אם יש מקום לבטל את החלטת הממשלה מהיום.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן