Skip to content

פרס נובל לשלום, גירסת סין: ביל גייטס וקופי אנאן מועמדים לזכייה

ומועמדות נוספת, שנועדה לפגוע בטיבטים: הפאנצ'ן לאמה, יורשו מטעם סין של הדלאי לאמה, שנחשב כבובה של בייג'ינג ואינו מוכר כמעט על ידי אף טיבטי כסמכות דתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
גייאנקיין נורבו בן ה-22, הפאנצ'ן לאמה של טיבט. רוב הטיבטים סולדים ממינויו ואינם מכירים בו (מקור תמונה: ויקיפדיה).

מזכ"ל האום לשעבר קופי אנאן, ראש ממשלת תאילנד ומייסד מייקרוסופט ביל גייטס, הם בין שלושת המועמדים לקבל את "פרס השלום", המהווה אלטרנטיבה סינית לפרס נובל.

מארגני טקס חלוקת "פרס קונפוציוס" פרסמו היום את שמות המועמדים. כדי להבין טוב יותר את שיקוליהם של נותני הפרס, יש להזכיר שבשנה שעברה הוא הוענק לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשל מה שהוןגדר כהעלאת קרנה של ארצו באמצעות הדיכוי האלים של ההתקוממות המזויינת בצ'צ'ניה.

"מרכז המחקר לשלום בינלאומי", כפי שמתקרא הגוף המעניק את הפרס, פתח ביוזמה האלטרנטיבית ב-2010, כחלק מניסיון לאתגר את פרס נובל לשלום המקורי. באותה שנה הוענק הפרס באוסלו למתנגד המשטר הסיני, ליו שיאבו, שנדון לעונש מאסר של 11 שנה וכלוא עד היום בסין. הענקת הפרס לליו הרתיחה את השלטונות בבייג'ינג ואת הלאומנים הסיניים, שהאשימו את ועדת פרס נובל בחתירה תחת יסודות מערכת המשפט הסינית ובקשירת קשר להביא לביזויה של האומה הסינית. בתגובה, הוענק "פרס קונפוציוס" של אותה שנה לסגן נשיא טאיוואן, ליין צ'אן, על שבנה גשר של שלום בין סין היבשתית לטאיוואן".

המועמדים ל"פרס קונפוציוס" השנה הם, כאמור, קופי אנאן, ביל גייטס, וכן ראש ממשת תאילנד יינגלוק שינוואטרה, הפעיל החברתי הסיני ואנג דינגואו, פרופסור טאנג ייג'ייה מאוניברסיטת בייג'ינג, חוקר האורז הסיני יואן לונגפינג – וגם אדם נוסף שמועמדותו אינה אלא ניגוח מעליב של הטיבטים ותומכיהם. זהו הפאנצ'ן לאמה ה-11 של הבודהיסטים הטיבטים. הפאנצ'ן לאמה הוא הסמכות השנייה בחשיבותה בהיררכיה הדתית של הבודהיזם הטיסטי, אחרי הדלאי לאמה. כאשר פלשה סין לטיבט ב-1959 ואיימה ללכוד את הדלאי לאמה והוא נאלץ להימלט להודו, היא הכתירה במקומו את הפאנצ'ן לאמה כמנהיג הרוחני של טיבט. זו גם הסיבה הרוב המכריע של הטיבטים אינו מוכן להכיר בסמכותו הרוחנית.

מארגני הפרס הם פרופסורים ואקדמאים הטוענים כי הם פועלים בנפרד ובאופן עצמאי לחלוטין מממשלת סין.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן