Skip to content

שגריר ארצות הברית בלוב נהרג במתקפת טילים

מותו של השגריר אושר על ידי דיווח של אמריקני המצוי עם הקונסוליה בקשרי עבודה. בקהיר נשרף דגל ארה"ב. המניע למהומות: סרט שאמור להיות מוקרן בארה"ב, הפוגע כביכול במוחמד. ארצות הברית הודיעה שהיא נוקטת צעדים להגן על אזרחיה ברחבי העולם מפני מפגינים מוסלמים. הוויכוח על התגובה האמריקנית לאירועים כבר מעורר שערורייה במערכת הבחירות בארה"ב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגריר ארצות הברית בלוב, כריסטופר סטיבנס, נהרג היום מפגיעת רקטה, במהלך התקפה מזויינת של גורמים אסלאמיים על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי. כך דיווחו הלילה (רביעי) גורמים ביטחוניים בלוב. לדבריהם, התקיפה אירעה במחאה על סרט פוגעני שהופק בארצות הברית, ואשר לטענת החמושים "פוגע בכבודו של הנביא מוחמד". הידיעה על מות השגריר אושרה על ידי קבלן אמריקני, העובד בשיתוף פעולה עם הנציגות בבנגאזי. הקבלן הוסיף ודיווח כי שלושה אנשים נוספים מצות השגרירות נהרגו אף הם בהפגזה, שניים מהם לוחמי מארינס. 

במקביל לכך התפתחו הפגנות מחאה של כאלפיים מפגינים סלפים מול שגרירות ארה"ב בקהיר. המפגינים טיפסו על קירות מבנה השגרירות, תלשו את הדגל האמריקני ושרפו אותו. הם גם הניפו דגל גדול, עליו נכתב בשחור "אין אלוהים מבלעדי אללה ומוחמד הוא נביאו". לא דווח על נפגעים בקהיר.

המון תוקף בשגרירות בבנגאזי (מקור: יו טיוב)
המון תוקף בשגרירות בבנגאזי (מקור: יו טיוב)

בבנגאזי צרו המפגינים על השגרירות ובמקום התפתחו מהומות קשות שבשיאן, כאמור, נהרגו השגריר האמריקני סטיבנב ושלושה עובדים נוספים בקונסוליה. רשת NBC דיווחה הלילה, כי לאחר שהחלו אנשי המיליציה החמושים בתקיפת המתחם, התפתחו קרבות ירי בין הצדדים. עדים למראות סיפרו, כי ראו בוזזים נכנסים למתחם ויוצאים ממנו עם שולחנות, כיסאות ומכונת כביסה.

רשת CNN מדווחת, שבעקבות סרט המוצג ברשת ונחשב פוגעני לאסלאם תקפו המונים זועמים את נציגויות ארה"ב בקהיר ובבנגאזי. כמה אנשים טיפסו על חומת השגרירות בקהיר ותלשו את דגל ארצות הברית. ולדברי עדי ראייה בבנגאזי, חברי קבוצה אסלאמית קיצונית, אנסאר אל-שריעה, מחו ליד הקונסוליה האמריקנית בעיר, התנגשו עם כוחות הביטחון בעיר וחסמו דרכים המוליכות לקונסוליה.

מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, הודיעה אתמול, שלישי, שפקיד מחלקת המדינה נהרג באלימות בבנגאזי. קלינטון גינתה את ההתקפה על מתקנים אמריקניים "במונחים החריפים ביותר," והוסיפה שבעקבות האירועים הממשל האמריקני "עובד עם מדינות שותפות ברחבי העולם להגן על אנשינו, משלחותינו ועל אזרחים אמריקניים ברחבי העולם."

הקונגרס הלאומי הלובי גינה גם הוא את ההתפרעות, ש"הובילה לפציעה ומוות מצערים של כמה בני אדם."

לא ברור אם שתי ההתקפות היו מתואמות, אמרה המומחית לביטחון לאומי, פראן טאונסנד. "פריצה כזאת של חומות שגרירות או קונסוליה היתה נחשבת חדשות מדהימות בכל יום… העובדה ששתיהן התרחשו ביום אחד וב-11 בספטמבר, יום שבו אמריקה מעלה את זכר קורבנותיה, מאלצת אותך לשאול את עצמך, מה מנסים פקידים אמריקניים להבין מכך והאם היה קשר בין שני האירועים."

שוטרים ואנשי כוחות הביטחון בקהיר יצרו שרשרת הגנה סביב שגרירות ארה"ב בניסיון למנוע מהמפגינים להתקדם, אך לא לפני שאלה תלו דגל שחור מראש סולם בתוך המתחם האמריקני. מטח יריות נורה ליד השגרירות בקהיר בשעה שהמון רב התגודד מסביב למתחם, אך לא ברור מי היו היורים.

קלים להיעלב. הדגל האמריקני נרמס בקהיר
קלים להיעלב. הדגל האמריקני בידי המפגינים

ארגונים מצריים מאשימים אתרי אינטרנט אמריקניים, לרבות יו-טיוב, המקרינים קטעים מהסרט. בסדרת סצנות לא מחוברות, מציגים יוצרי הסרט את מוחמד כפדופיל, רודף נשים ורוצח חסר מעצורים.

מזכירת המדינה אמרה: "יש המנסים להצדיק את ההתנהגות הנבזית כתגובה לחומר מסית שהוצג באינטרנט, ארצות הברית מגנה כל מאמץ מכוון לבזות אמונות דתיות של הזולת. מחויבותנו לסובלנות דתית החלה בעצם ראשיתה של אומתנו."

שגרירות מצרים פרסמה אזהרה לכל האמריקנים השוהים במצרים, וביקשה שישמרו מרחק מהתקהלויות "העלולות להתרחש מול שגרירות ארצות הברית, או מבני ממשלת מצרים כגון בנייני אסיפת העם ומשרד הפנים."

"זהו ביטוי לתחושה הנחשבת כעלבון," אמר דובר מטעם משרד החוץ המצרי. "אולם אירועים כגון זה ראויים לכל גינוי. ועלינו להתאמץ להשתלט על הנעשה."

משרד החוץ פרסם הודעה ביום שלישי, ובה התחייבות להגן על שגרירויות ואזהרה מפני השפעות משתקות שעלולות להיות להפגנות על כלכלת מצרים. לאחרונה מגלים ממשל הנשיא אובמה ומדינות מערביות אחרות נכונות לסייע לנשיא מצרים מורסי לייצב ולקדם את כלכלת ארצו.

כמה אנשים נטלו אחריות על ארגון ההפגנות, לרבות המנהיג הסלאפי, ואסאם עבדל-ווארת, שהוא נשיא רשת הטלוויזיה השמרנית חקמה.

מוחמד אל-זוואהירי, אחיו של מנהיג אל-קאעידה, איימן אל-זוואהירי, הוסיף: "אנו קראנו למחאה שלווה של סיעות אסלאמיות שונות לרבות הגי'האד האסלאמי. הופתענו לנוכח מספרם הגדול של המתאספים, כולל אוהדי כדורגל. אני רק רוצה לומר, כיצד היו האמריקנים מרגישים אם סרטים היו מעליבים דמויות נוצריות כמו האפיפיור או דמויות היסטוריות כאברהם לינקולן? הסרט מציג את הנביא באופן מכוער מאוד, ורומז לנושאים כגון מין, שאינם מקובלים."

שגרירות ארצות הברית בקהיר פרסמה הודעה שלפיה היא: "מגנה את המאמצים הנמשכים של אנשים הולכי שולל לפגוע ברגשות הדתיים של המוסלמים – אנו מגנים כל ניסיון לפגוע במאמיני כל הדתות…. "

ההודעה עוררה שערורייה פוליטית בארצות הברית, אחרי שמועמד הרפובליקנים לנשיאות, מיט רומני, ביקר את המסר העולה ממנה וקשר אותו ליריבו בבית הלבן. "בושה וחרפה שתגובתו הראשונה של ממשל אובמה לא היתה גינוי ההתקפות על נציגויותינו הדיפלומטיות, אלא גילוי אהבה לאלה שארגנו את ההתקפות."

אנשיו של אובמה לא איחרו להגיב: "אנו מזועזעים, שבשעה שארצות הברית ניצבת מול מותו הטרגי של אחד מהדיפלומטים שלנו בלוב, המושל רומני בוחר לצאת למתקפה פוליטית," אמר בן לה-בולט, דובר מטה הבחירות של אובמה.

[related-posts title="ידיעה נוספת הנושא:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן