Skip to content

מספר ההרוגים בשריפת מפעל הטקסטיל בקראצ'י מזנק

לפחות 195 בני אדם נהרגו בשריפה במפעל טקסטיל בעיר שבדרום פקיסטן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אסון ידוע מראש
אסון ידוע מראש

ה-BBC מדווח שהלהבה פרצה אתמול, שלישי בערב, בשריפה במפעל טקסטיל בבירה קראצ'י שבדרום פקיסטן. לפחות 195 בני אדם נהרגו ורבים אחרים נפצעו, לרבות אחדים שקפצו מחלונות הבניין הבוער.

מוקדם יותר אתמוך נספו 23 בני אדם בשריפה שפרצה במפעל נעליים בלאהור. האש הזאת פרצה כתוצאה מתקלה חשמלית. חובשים אמרו שכמה אנשים מתו מחנק ואחרים נשרפו חיים.

ארבעים כבאיות נדרשו כדי לכבות את הבערה בקראצ'י, והבניין המשיך לעשן הבוקר בעוד צוותי הצלה מחלצים ממנו גופות נוספות. רופא משטרת קראצ'י הודיע לא מכבר שמספר המתים עלה ל-195.

כתב ב-BBC באיסלמאבאד מדווח שזאת יכולה להיות השריפה חמורה ביותר שהתרחשה בפקיסטן בעשור האחרון. מפקד כבאי קראצי' סיפר: "מצאנו אנשים שמתו מחנק מחמת העשן הרעיל מאוד. הם מתו קודם ואחר כך נשרפו גופותיהם באש המשתוללת."

לפועלים היה זמן קצר מאוד להימלט מהבניין בן ארבע קומות – רבים יכלו לעשות זאת רק בקפיצה מהחלונות. לפחות 65 פועלים שברו כך את עצמותיהם. מלוא אימת הלהבות נחשפה בלילה, קרובי משפחה זועקים ובוכים של הפועלים הלכודים נאבקו עם המשטרה בשעה שעובדי חילוץ נאבקו להציל אנשים שנחשבו עדיין לכודים בבניין.

אחד הפועלים סיפר בבית החולים על הפאניקה והבלבול לנוכח האש המתפשטת. "זה היה נורא, לפתע התמלאה כל הקומה אש ועשן והחום היה כה רב עד שרצנו אל החלונות, שברנו את סורגי הפלדה ואת השמשות וקפצנו החוצה."

אחד מעובדי עירית קראצ'י סיפר שממדי ועוצמת הלהבות הקשו מאוד על מציאת המתים וזיהוים: "כמה גופות היו חרוכות לגמרי ואי אפשר היה לזהותן… אפשר יהיה לזהות אותם רק בבדיקות DNA. זה היה מפעל בגדים גדול שהרבה אנשים עבדו בו. לכן קשה להעריך כמה נמלטו בשלום וכמה נלכדו בתוכו.

גופות נלקחו לכמה בתי חולים, והמשטרה עדיין עורכת רשימות נפגעים מדויקות, וחוששת שעוד גופות נמצאות בבניין. לדברי מכבי האש למפעל המאוורר בקושי לא היו יציאות חירום או דרכי הימלטות אחרות ורוב המתים נחנקו מהעשן הרעיל. חלונות המפעל היו חסומים בסורגי מתכת והוא היה דחוס חומרים דליקים לרבות ערימות אריגים וחומרים כימיים.

כבאים על מנופים מנסים להיכנס בעד חלונות הבניין החרב כדי לחלץ ניצולים לכודים, שכולם סובלים בכוויות ומשאיפת עשן.

סיבת השריפה אינה ברורה עדיין, אבל הפועלים אומרים שאפשר שגם היא נגרמה בגלל גנראטור מקולקל. בגלל מערכת החשמל לאומית הבלתי אמינה של פקיסטן מפעלי טקסטיל ברחבי המדינה נאלצים להפעיל גנראטורים משל עצמם.

התעשייה הזאת חיונית לכלכלתה הרופפת של פקיסטן. על פי נתוני הבנק המרכזי שלה היא תרמה 7.4% לתוצר הלאומי הגולמי בשנת 2011 העסיקה 38% מכוח האדם של המגזר היצרני בה, ותרמה 55.6% ליצוא ממנה.

כתב ה-BBC בקראצ'י, סייד שוהאיב חסאן, אומר שהבעיה אינה מצטמצמת לתעשיית הטקסטיל – מפעלים בכל רחבי פקיסטן מועמדים לאסון. לפעמים זאת התמוטטות של מבנים שנבנו ברשלנות – אבל אש נותרה הבעיה העיקרית. "כללית, הבעיה היא המחלה הפוגעת בכל ענייני הממשל בפקיסטן – אכיפת החוק. סטנדרטים תעשייתיים זוכים להתעלמות ואילו את המפקחים משחדים כדי שיעצמו עיניים.  מפעלי טקסטיל נמצאים בדרגת סיכון גבוהה בגין התערובת הקטלנית של צבעי אריגים כימיים וערימות כותנה המאוחסנות תכופות זו על גבי זו – מה שמבטיח תוצאה קטלנית.

"יציאות חירום – כמו במפעל בקראצ'י – קיימות רק על הנייר, מה שמעלה את מספרי הנפגעים. לעירייה אין די כבאיות לשרת את הצרכים הגוברים של מטרופולין הולכת ומתפשטת. מה שמתחיל לרוב כשגיאה קטנה ובת שליטה, מחמיר בעקבות שנים של התעלמות הרשויות מבטיחות הפועלים. כך מתחוללות טרגדיות שאחר כך מוסתרות, עד שהן חוזרות ונשנות חודשים אחדים אחר כך."

1 Comment

  1. יוסי לוס
    13 בספטמבר 2012 @ 8:03

    הערה ותוספת: "אתמול" במקום "אתמוך"

    המרואיין הפקיסאני ב-BBC אמר דבר מעניין נוסף. לקראת חגי הנוצרים במערב בסוף השנה בעלי המפעלים מגבירים את הייצור כדי לספק את הצריכה הגואה. לכן, הם שוכרים מספר גדול יותר של עובדים מאשר הם מעסיקים במהלך השנה. הם לא פותחים מפעלים נוספים אלא דוחסים אותם לתוך אותם מפעלים (צפופים ממילא?) שפועלים כל השנה. התוצאה היא מספר גדול במיוחד של הרוגים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן