Skip to content

גל המחאה מתפשט למכרות נוספים בדרום אפריקה

שביתות בתביעה להעלאת שכר משתקות יצרנית פלטינה בעוד פקידי ממשל מנסים למנוע מהשביתה המתרחבת להפוך להתקוממות לאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלמה - מנהיג עובדים או עשיר מושחת?
מלמה - מנהיג עובדים או עשיר מושחת?

הניו יורק טיימס מדווח על התפשטות סכסוכי העבודה בדרום אפריקה אתמול, יום רביעי. המהומות כפו על יצרנית הפלטינה הגדולה בעולם לעצור את ההפקה בכמה ממכרותיה במדינה ושומרים ירו גז מדמיע נגד עובדים מפגינים במכרה זהב גדול.

המהומות מתפשטות כגלים באזורי כריית הזהב והפלטינה המקיפים את יוהנסבורג, מאז הרג 34 כורים בידי המשטרה במכרה פלטינה במריקאנה, 140 ק"מ צפונה לעיר, בחודש שעבר, במאמץ לבלום שביתה אלימה ובלתי חוקית של כורים הדורשים את העלאת שכרם. אי-השקט המתפשט מזעזע את אחד מענפי התעשייה החשובים ביותר במדינה, שכלכלתה היא הגדולה באפריקה.

בנאום שנשא לפני כורים במכרה זהב, ג'וליוס מלמה, מנהיגה חוצב הלהבות של תנועת הנוער של מפלגת השלטון, הקונגרס הלאומי האפריקני, קרא לשביתת מכרות כללית עד להעלאת שכר הכורים ל-1,500 דולרים לחודש, כפליים או פי שלושה משכרם הנוכחי.

"איפה המנהיגים שלנו?" רעם מלמה, לבוש חולצה לבנה שרקום עליה הלוגו של המפלגה שממנה סולק, ובארט שחור. "המנהיגים שלנו מכרו את דרום אפריקה לכל המרבה במחיר! המנהיגים שלנו ישנים עם בעלי ההון!"

בתוך המהומה הודיעה חברת Anglo American Platinum,, שמכרותיה מפיקים כ 40% מהפלטינה הנכרית בעולם, על סגירת אחד המכרות שלה סמוך למריקאנה, בגלל איומים נגד עובדיו. "לנוכח המצב הנפיץ הנוכחי באזור רסטנבורג, שם עובדינו, הרוצים לעבוד, מנועים מלעשות כך ומאיימים עליהם באלימות, אנגלו אמריקן החליטה להשהות את העבודה," הודיעה החברה.

אתמול, רביעי, ירו אנשי ביטחון רימוני גז מדמיע על עובדים במהלך שביתה פרועה במכרה זהב בקרלטונוייל, 80 ק"מ דרומה מערבה ליוהנסבורג. ביום ראשון הסתלקו כ-15,000 כורים מעבודתם במכרה.

המכרה במריקאנה, שם התחולל ההרג, הנמצא בבעלות "לונמין," חברה אנגלית, סגור כבר יותר מחודש מאז שמפעילי המקדחים, העוסקים באחת המלאכות הקשות והמסוכנות ביותר, פתחו בשביתה בתביעה להעלאת שכר. רבים מהשובתים הם חברי איגוד עובדים פורש, רדיקלי, שהביעו אי-אמון באיגוד הגדול במדינה, איגוד הכורים הלאומי, שהוא חלק מפדרציית האיגודים הקשורה למפלגת השלטון.

עד כה לא פגעו השביתות כמעט בכלכלת דרום אפריקה, המורגלת לאלימות. אך הן מדגישות את הבעיות שהמדינה מתמודדת איתן: פערי השכר הגבוהים ביותר מבין כלכלות העולם המתקדמות; שיעורי אבטלה המגיעים ל 50% בקרב שחורים צעירים; ומערכת חינוך הפולטת בוגרים חסרי הכשרה למעט המשרות הקיימות. מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני, המגדירה את עצמה כמגנת העניים, נתפסת עכשיו על ידי רבים כמקורבת מדי לבעלי ההון.

"העולם התאגידי אינו מבין עדיין את עומק הפערים החברתיים והכלכליים שעל המדינה להתעמת איתם," אמר פרנס קרוניה, חוקר במכון הדרום אפריקני ליחסי הגזעים, מכון מחקר המייעץ למשקיעים. "תכופות הם חשים שהקשרים הפוליטיים שלהם הם תעודת ביטוח, היכולה לחלץ אותם מהבעיה. אך ציבור הבחורים הגדול ביותר מורכב מאלה שאינם מצביעים. לכן אין טעם להחזיק בדירקטוריון של העסק נציג של מפלגת השלטון."

ג'וליוס מלמה, שנזרק מהקונגרס הלאומי האפריקני בשל זריעת מחלוקות במפלגה, מבקר כורים שובתים במה שנראה כניסיון לזכות בפופולאריות הנחוצה לסלק את נשיא המדינה, ג"קוב זומה, מנשיאות המפלגה. מלמה, הידוע בהכרזותיו הקיצוניות התומכות בהלאמת המכרות במדינה ובהחרמת חוות הלבנים ללא פיצוי, הוא גם נושא לחקירות שחיתות רבות המנסות לברר כיצד הוא צבר את הונו העצום והמסתורי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן