Skip to content

בצה"ל מחלקים ערכת הסברה למניעת חטיפות לתושבי יו"ש

ערכת הסברה הכוללת סרטון ווידאו וחומרים עיוניים מחולקת בימים אלו לאור איום החטיפה. במקביל מתמודדים בפיקוד המרכז עם תופעת שוד הרכבים: "פיגוע המחטף הוא איום ממשי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות איום החטיפה באזור יהודה ושומרון, הוחלט בפיקוד המרכז לחלק פק"לי חטיפה למתיישבים. בימים אלו מחולקת ערכה, שכוללת סרטון הסברה וחומרים עיוניים, לרכזי ביטחון שוטף צבאיים ולראשי המועצות בשטחים, המסבירים על האיום. בצה"ל מקווים שהערכה תעורר מודעות בקרב האזרחים ותשפר את הדו-שיח בין הצבא לאזרחים במידת הצורך.

"פיגוע מחטף הוא איום ממשי ואותנטי, וישנן כוונות ברורות", אמר קצין האג"ם של אוגדת יו"ש, סא"ל עמית ימין. "בערכה יש הסבר על התופעה, כיצד לזהות סימנים מחשידים, מה הדרך הנכונה לפעול באירוע כזה ולמי להודיע אם נחשפת לניסיון חטיפה", הוא הסביר.

לפני יותר מחצי שנה הוחלט לחלק "פק"ל חטיפות" גם לחיילי צה"ל המשרתים בפיקוד המרכז. בפק"ל הוזהרו החיילים מנסיעה בטרמפים והתבקשו לגלות ערנות בעת ההמתנה בתחנות ההסעה. כן, יצא צה"ל בקמפיין שיווקי רחב היקף, כדי להעלות את המודעות של החיילים לסכנת החטיפה.

באגף המבצעים מעידים, כי מאז עסקת שליט התגברה התופעה של ניסיונות חטיפת אזרחים וחיילים לצורכי מיקוח לשחרור אסירים פלסטיניים. רק בחודש מאי האחרון סיכל צה"ל והשב"כ את פעילותה של חוליית טרור מהכפר חיזמא, שניסתה לבצע פיגועי חטיפה. בשלהי חודש מרץ חשף השב"כ, בסיוע של צה"ל ומשטרת ישראל, חוליית מפגעים נוספת שחבריה תושבי רמאללה והסביבה.

שוד רכבים עלול להפוך לטרור

לצד איום החטיפה, מחזקים באוגדת איו"ש את המענה לתופעה חדשה יחסית שתפסה תאוצה בשנה האחרונה: שוד הרכבים. באזור חטמ"ר בנימין, יהודה, עציון ושומרון התגברו ניסיונות של שוד רכבי המתיישבים. בחציון האחרון היו 48 ניסיונות לשוד רכבים, מתוכם רק 17 התממשו. בפיקוד המרכז רואים את התופעה בחומרה, בעיקר עקב הקלות בה הציר הפלילי יכול להפוך לציר טרור. "היכולת לגלוש מאירוע של שוד רכבים לטרור היא גדולה מאוד, ויכולה להפוך בקלות לפיגוע מחטף", הדגיש סא"ל ימין, "זו תופעה מאוד מסוכנת בכל מיני תצורות".

בעקבות התגברות ניסיונות השוד, הוחלט באוגדה ובמחוז ש"י של המשטרה למקד את הפעילות בנושא. "אנחנו עושים מהלכים טקטיים ומודיעיניים. בין היתר נפרשות תצפיות, כוחות יירוט ומכוניות פיתיון", הסביר קצין האג"ם. השודדים מרבים לאותת לעצור בצד, חוסמים רכבים ולעיתים אף מתנגשים ברכב שהם רוצים לשדוד.

גם בנושא הזה רואים באוגדת איו"ש את חשיבות התקשורת היומיומית עם הרבש"צים לחיזוק המודעות בקרב היישוב. "אנחנו מעבירים הנחיות לאוכלוסייה גם בנושא הזה: כיצד לפעול כשרכב לא מוכר עוצר בכביש, וכיצד לנהוג בתחנות ההסעה ובטרמפים", ציין סא"ל ימין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן