Skip to content

לקראת יום התחבורה הבינלאומי: מה המצב אצלנו

ב-20 בספטמבר 2012, יחול יום התחבורה הבינלאומי. עמותת אור ירוק מפרסמת נתונים המראים כי השימוש בתחבורה הציבורית בגוש דן קטן משמעותית מהשימוש בה במטרופולינים אחרים בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי נתונים של עמותת אור ירוק: בגוש דן משתמשים רק  18%-19% מהתושבים בתחבורה ציבורית, לעומת 30%-40% במטרופולינים הגדולים בעולם. עוד עולה מהנתונים, כי אוטובוסים מהווים כ-3.5% מהנסועה בישראל לעומת ממוצע של כ-12% במדינות שונות באירופה.

עוד עולה, כי כ-38% ממשקי הבית בישראל אינם בעלי כלי רכב פרטי ולכן המשמעות היא שמדובר בפוטנציאל גדול של משתמשים בתחבורה הציבורית. לו הייתה תחבורה ציבורית נוחה וזמינה, נוסעים רבים היו משתמשים בה. 76% מהאנשים שלא משתמשים בתחבורה הציבורית הודו כי היא איננה נוחה להם.

מחקר שנערך על ידי פרופסור ויגודה מאוניברסיטת חיפה, בשנת 2011, בדק את מידת שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בישראל, ומצא שבשנה הזו, חלה ירידה של 11% במידת שביעות הרצון של האזרחים משירות האוטובוסים הציבוריים. כמו כן, נרשמה ירידה של 24% בשביעות הרצון משירותי הרכבת.

מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי 55% נוסעים בכלי רכב פרטי, 33% באוטובוס ו-3% במוניות וכ-70% היו מוכנים להשתמש בתחבורה הציבורית, אם זו הייתה נוחה, נגישה וזמינה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להשקיע משאבים כדי לשפר את התחבורה הציבורית ולעשות אותה יותר נוחה, בטוחה, סדירה ויעילה. ברגע שהנהג הישראלי יעבור מכלי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית – יהיו פחות תאונות, פחות פקקים ונחסוך גם הרבה מאוד כסף."

בעקבות מחירי הדלק הגבוהים, זו הזדמנות מצוינת להגדיל את הנסועה בתחבורה הציבורית בישראל. הנזק הכלכלי הנגרם למשק, כתוצאה מאובדן זמן בפקקי התנועה, נאמד ב- 15 מיליארד שקלים בשנה. מעבר של 10% מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית נאמד ב- 5.5 מיליארד שקלים. שימוש בתחבורה ציבורית יקל על עומסי התנועה בערים, על בעיות החניה, על זיהום האוויר ויחסוך לנהג הישראלי כסף רב. אוטובוס אחד יכול לחסוך יותר מ-50 מכוניות פרטיות מבחינת נפח נוסעים, זיהום, עלויות ורעש.

אוטובוס במקום ג'יפ בעיר (צילום גיגה פרקול)

יש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית באמצעות מספר צעדים:

• הקצאת מסלולי נסיעה מיוחדים, שיקצרו את זמני ההגעה והנסיעה.

• הגברת האכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית.

• מקומות העבודה צריכים לעודד הסעות מרוכזות או הגעה בתחבורה ציבורית.

• תחבורה ציבורית זמינה, זולה ונוחה לשימוש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן