Skip to content

מעניין מה היה קורה אילו היו מסתננים אלינו מצפון אמריקה

אולי במקום לכלוא אותם במחנות הסגר בדרום הארץ, נלמד אותם את השפה, נלמד אותם מקצועות שונים ונעזור להם לעזור לנו. מאת ניר זהבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגזענות היא כנראה מנת חלקה של האנושות כולה, ובעיקר של אלו שסבלו ממנה. הרבה אנשים אומרים שהם בעד שוויון, אבל אם תזרוק אותם בשכונה שמקיפה את התחנה המרכזית בתל אביב בשעת לילה מאוחרת, הם כבר יתחילו לכתוב סמס עם הצוואה. דעה

מאת ניר זהבי

החוק למניעת הסתננות שאושר אמש בשעת לילה מאוחרת שוב מעלה שאלה מוסרית שיוצרת פילוג בעם שלא קיים רק בין חרדים לחילונים. הוא שוב מוציא את הארס מאנשים שחושבים שרק לימנים אכפת ממדינת ישראל, ואילו כל השאר רק מנסים כל הזמן להרטיב את האדמה ובכך להקשות על ההליכה של שאר התושבים לעבר עתיד כביכול טוב יותר. זה כבר קרה פעם, כאשר החלה עלייה גדולה של יוצאי ברית המועצות לשעבר ולאחר מכן בעלייה של האתיופים. גם היום עדיין ישנם אנשים שיגידו שחלק מהעולים בכלל לא יהודים.

לעזור להם לעזור לנו (צילמה: שרית פרקול)

הגזענות היא כנראה מנת חלקה של האנושות כולה, ובעיקר כנראה מנת חלקם של אלו שסבלו ממנה. הרבה אנשים אומרים שהם בעד שוויון ושכל בני האדם נולדו שווים אבל אם תזרוק אותם בשכונה שמקיפה את התחנה המרכזית ה"חדשה" בתל אביב בשעת לילה מאוחרת, הם כבר יתחילו לכתוב סמס עם הצוואה שלהם וישלחו לשם הראשון שיש להם ברשומות בטלפון הסלולרי. מזל שזה בדרך כלל "אבא" והוא יוותר להם על כך שהעירו אותו באמצע הלילה בגלל התקף חרדה. אני לא יכול להגיד על עצמי בפה מלא שאין בי פחד אם אמצא את עצמי במקום שבו האוכלוסיה שונה ממני, דוברת שפה אחרת ובעיקר ענייה, חסרת משאבים וחשה את עצמה נרדפת.

החוק הזה לכאורה אינו גזעני וכביכול אין שום קשר בין המוצא של המסתננים לבין העובדה שאנחנו כמדינה קטנה לא מסוגלים להכיל את כולם כאן. אך מעניין מה היה קורה אילו פתאום היו מתחילים לטפס על הגדרות יהודים מצפון אמריקה, או אפילו מדרומה.

מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית, היא קמה לאחר שכבר היה ברור שלרוב היהודים בעולם אין לאן ללכת. ההשוואה בין השואה שעברו בני דתנו עלולה להיות פופוליסטית, מכיוון שאנחנו לא יודעים מה באמת קורה במדינות שמהן באים המסתננים ו/או הפליטים האפריקנים. יש לא מעט שאומרים בפה מלא שהם באו כדי לחסוך כסף ולשלוח למשפחתם, ולכן אין צורך לעשות השוואות. פשוט צריך להבין מציאות בסיסית יומיומית בחייהם של אנשים, שחבריהם ומשפחתם צעדו חודשים, נאנסו, נרצחו ונקברו בחולות סיני או נורו על הגדר שהייתה אמורה להביא אותם למקום כביכול יותר טוב.

רוב האנשים מעדיפים להעלים עין או שפשוט לא מעניינים אותם המסעות הקשים שעוברים האנשים האלה בדרכם אל עבר ארץ אחרת, שבה יוכלו להרוויח קצת יותר כסף ולחיות בתנאים יותר טובים. אולי רובם לא נרדפים על ידי השלטונות של ארצם, אני מעולם לא הייתי שם ולא חייתי במקומם, ודי ברור שהתקשורת המקומית שלהם לא חושפת את רוב האירועים שקורים שם. אבל המינימום שאני יכול לעשות בתור אזרח ישראלי יהודי, הוא לנסות למנוע ככל האפשר את הסבל שלהם כאשר הם מגיעים לפה.

הם עובדים בעבודות שאף ישראלי-יהודי לא רוצה

"עניי עירך קודמים", יגידו רוב האנשים. יש לנו מספיק בעיות גם בלעדיהם!  ואתם צודקים. יש למדינה שלנו אין סוף בעיות, ויכוחים, עימותים פנימיים וחיצוניים. יש לנו חרדי שיורק על ילדה, חילונית שיורקת על חרדי אחר, שמאלנים קיצוניים שזורקים אבנים על חיילים ליד גדרות וימנים קיצוניים שמקשקשים כתובות נאצה ושורפים מסגדים. המסים שאנחנו משלמים גם ככה כבדים מנשוא, והאפריקנים האלה רק יקחו לנו עבודה, יביאו מחלות, אלימות ופשע ובסופו של דבר עוד נצטרך לשלם על המחייה שלהם פה.

אבל המציאות קצת שונה. בסופו של דבר הם עובדים בעבודות שאף ישראלי-יהודי לא רוצה לעבוד בהן. למה להביא פיליפינים, תאילנדים, סינים וכו' וכו' וכו', אם כבר יש לנו מספיק עובדים פה?  הרי הם רק רוצים לעבוד ולהיעלם ברקע כאילו לא היו כאן מעולם. אומרים שהם כן לוקחים לנו עבודה, משום שהם מנוצלים על ידי מעסיקים, ולכן גם אם מישהו היה רוצה לנקות מדרכות או חדרי מדרגות, הוא לא יקבל את התנאים הסוציאליים והמשכורת שהוא אמור לקבל לפי החוק. אז אולי כדאי שתהיה אכיפה של החוקים על המעסיקים ולא על המועסקים? בארה"ב כל אחד יכול לשלם מיסים, גם מקסיקנים לא חוקיים מבקשים בכל שנה לשלם מיסים מכספם השחור, מפני שהם מקווים שיום אחד זה יעזור להם לקבל אזרחות או לפחות אשרת שהייה חוקית.

אף מדינה בעולם לא ערוכה לקבל כמות כזאת

אז נכון שיהיה לנו מאוד קשה לסדר את העניין הזה, אך אף מדינה בעולם לא ערוכה לקבל כמות מסתננים, פליטים, מהגרי עבודה, או כל שם אחר שנקרא להם. לכל מדינה יש את הבעיות שלה, ונכון שאנחנו אוהבים לנפנף בעובדה שאנחנו הכי מסכנים בעולם מפני שכולם נגדנו וכולם רודפים אותנו. אבל למה שלא נשנה את הלך הרוח הזה? למה שלא נהפוך למה שאנחנו אוהבים להגיד על עצמנו, ל"אור לגויים"?. נראה לעולם ובעיקר לעצמנו ולילדינו איך צריך לנסות ולנהוג בבני אדם.

אולי במקום לכלוא אותם במחנות הסגר בדרום הארץ, נלמד אותם את השפה, נלמד אותם מקצועות שונים ונעזור להם לעזור לנו. הם יעבדו פה, בזול, סביר להניח, ואולי יום אחד לא רק שהם יעמדו לצידנו כשנצטרך אותם, אלא אפילו יוכלו לחזור למדינות שלהם ולפתח גם אותן. אין שום צורך להביא בכוונה עוד מהגרים או פליטים. יש לחזק את הגדרות ולנסות למנוע מהם להגיע לכאן בכל צורה הומנית אפשרית. אם שאר המדינות מסביבנו עסוקות בלירות בהם ליד הגבול, זה לא אומר שגם אנחנו צריכים לעשות זאת.

לפעמים כדאי לנו לנסות להסתכל על עצמנו מבחוץ כדי להבין מה אנחנו באמת עושים לבני אדם אחרים, גם אם לא אכפת לנו ממה שאנחנו עושים, לפחות ננסה להבין איך מה שאנחנו עושים נראה כלפי חוץ.

קריאה נוספת:

מתקן הכליאה של הפליטים יהיה הגדול בעולם מסוגו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן