Skip to content

חגים הם לפעמים געגועים לשקט…

רצף החגים הוא לפעמים הזמנה ללחץ אישי ועומס משפחתי. איך מתמודדים?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש השנה בפתח ואחריו בסמיכות מצוינים גם סוכות, שמחת תורה ויום כיפור. היהדות התברכה במקבץ חגים רצוף, אשר יוצר לעיתים מצוקה אישית ולחץ משפחתי הדורש התייחסות מוקדמת. מספר טיפים להתמודדות עם הלחץ בתקופת החגים:

  • ראשית חשוב לדעת כי הלחץ הרגשי בתקופת החגים אמיתי לחלוטין ואינו מהווה רק תחושה אישית. במהלך שנות ניסיוני כיועצת פסיכולוגית פגשתי זוגות שהחליטו להיפרד ממש אחרי תקופת החגים, אשר יצרה עומס של חיכוכים בין זוגיים. מריבות נוצרות על רקע משפחתי מורחב וכוללות אמירות כמו, "אמא שלך אמרה לי שבשנה שעברה נראיתי טוב יותר והשנה השמנתי" או "אחותך תמיד מחמיצה לי פנים גם כאשר אנחנו מתראים אחת לשנה". המפגשים התכופים עם המשפחה המורחבת יוצרים העלאה של כעסים ומריבות נשכחות.

    מפגשים תכופים עם במשפחה המורחבת. שולחן החג
    מפגשים תכופים עם במשפחה המורחבת. שולחן החג
  • צמצמו את המפגש עם המשפחה המורחבת, אם זו גורמת לכם לאי נוחות או סבל. הסבירו זאת לבן הזוג ואם הוא זקוק לזמן נוסף עם בני משפחתו המורחבת, נסו לאפשר לו זאת ובקשו שיפרגן לכם את הקצב המתאים לכם ואת ההפסקות בימים "עמוסי משפחה".
  • גם עבור אנשים שאינם נמצאים בזוגיות מדובר בתקופה עמוסה רגשית באופן מיוחד. לפעמים בתקופה זו מתעצמים רגשות הדכדוך ואנשים מתמודדים עם דיכאון ותחושת בדידות קשה. אם אתם בודדים בחג, נסו להיות בחברת אנשים, גם אם הכי מתחשק לכם זה להיות לבדכם. מצאו את האנשים שקל לכם יחסית לשהות במחיצתם ואלו הרגישים למצבכם.
  • עבור אנשים רבים שלא נמצאים כרגע בקשר זוגי אין שאלה קשה מזו: היכן אתה בערב החג? זוהי שאלה מביכה, שכן התשובה "בבית לבד" גוררת הערות מלאות רחמים שמביכות את שני הצדדים, משאירות את השואל עם רגשות אשמה ורצון לעזור, ואת הבודד בתחושת התנצלות ורצון עז "לעבור לנושא הבא". הימנעות משאלות אלו חוסכת את כל תחושות המבוכה והקושי.
  • קושי נוסף נוצר אצל זוגות, שבתקופת השגרה, בשל העבודה והילדים, כמעט ולא נפגשים ולא משוחחים. החופשה האינטנסיבית הכפויה והשהות בבית מעלים יחד תכנים שבשגרה קל להימנע מהם. במקום שזו תהיה זו תקופת רוגע ושמחה, חווים כולם לחץ, כעס ומריבות אשר יוצרים לפעמים געגועים לשקט. במקרים כאלו, הקפידו ליצור סדר יום של טיולים, ביקורים אצל חברים או קרובים או בילויים אחרים, שמאפשרים לכם ליהנות תוך עיסוק. במקביל ראו זאת כנורה אדומה שמצריכה טיפול משפחתי, בו יידונו תחומי הכעס והתסכול המשותפים.
  • חשוב מאוד שתזכרו כי מדובר בתקופה שיש לה התחלה וסוף. נסו להתארגן לתקופה זו בדרכים שיפחיתו מתח, מצוקה ולחץ ונסו לטפל בקשיים. שהרי החגים הם רק תסמין לתחושות הקשות, אבל בבעיה האמיתית יש צורך לטפל כדי להמשיך לחיים טובים יותר. אז חג שמח ככל שאפשר ושנה טובה ומוצלחת יותר.

ד"ר קגן היא יועצת פסיכולוגית בכירה, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן  

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן