Skip to content

רובין הוד מאנדלוסיה

לא כל אחד מוכן לחיות עם העוול שנגרם לציבור בעקבות מחדלי השלטון והבנקים, חואן מנואל סנצ'ז חורדיו, פוליטיקאי שמאלני למוד קרבות, בוזז סופרמרקטים כדי לחלק אוכל לעניים באנדלוסיה שבספרד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חורדיו בטלוויזיה הספרדית

"זהו השוד הגדול ביותר בהיסטוריה, הבנקים איפשרו יצירת חובות עתק פרטיים, שהפכו לרעילים מבחינתם, ועכשיו הם לוקחים כספי ציבור, זה בדיוק הסיבה לקיצוצים בתקציבי הבריאות והחינוך". הדובר הוא חואן מנואל סנצ'ז חורדיו, שכיהן 33 שנה כראש עיריית מריאנלדה ועכשיו מכהן כחבר בפרלמנט האנדלוסי.

חורדיו מוגדר כיום כפוליטיקאי השמאלני המסוכן ביותר בספרד. הוא מכונה "רובין הוד מודרני", ומוביל ומעודד את ההולכים אחריו לפשוט על סופרמרקטים ברחבי המדינה ואת המזון אותו לקחו לחלק לעניים.

"הימין מציג אותנו כחבורה של פושעים מסוכנים, מעין פנצ'ו ויה מודרני, זו תמיד אותה אסטרטגיה, להכפיש אותך כפושע ואחר כך להיפטר ממך," אומר חורדיו. אבל את חורדיו בן ה-60 זה לא מרתיע, אחרי יותר מששה מעצרים ושלושים שנה של מאבקים למען העובדים האנדלוסים חסרי הקרקע לא יהיה כל כך פשוט לעצור אותו במסע הצלב הנוכחי שלו. בימים אלו הוא נתבע על פשיטה באחד הסופרמרקטים, אחרי שהסכים לוותר על חסינותו: "לא הייתי בסופרמרקט הזה, אבל הם אומרים שהכל נעשה בעידודי". חורדיו, ביחד עם שבעה פעילים נוספים, עומד מול אפשרות של חמש שנות מאסר, אם יימצא אשם.

חורדיו, לא צעיר כאמור, מוביל סדרה של מצעדי עובדים באנדלוסיה, כששורותיו מתעבות על ידי תומכים מכל רחבי ספרד. ככל ששורותיו מתעבות, כך מתעבות שורות שוטרי "משטרת המהומות". חורדיו וסגנו דייגו קנמרו מתעקשים שהפריצה לאחד הסופרמרקטים בעיר אסיה היתה סימבולית: "אנחנו רוצים להראות שיש למשבר פנים אנושיות. אנשים איבדו את בתיהם, עבודתם ולחלקם אין מה לאכול".

בניגוד למטיפים רבים אחרים, לחורדיו יש רקורד של הישגים לא מבוטלים, כמו מאבק מוצלח להעברת אחוזות של אצילים לידיהם של העובדים באנדלוסיה. בשלב זה של מאבקו הנוכחי תפס חורדיו את הכותרות ברמה הארצית והוא מוזמן לתכניות טלוויזיה וראיונות רבים בתקשורת הארצית. "אחוז האבטלה בספרד הוא 25 אחוז. באנדלוסיה, לעומת זאת, הוא 35 אחוז ובמקומות מסוימים 50 אחוז. המצב קריטי ולא נשארו לנו הרבה הזדמנויות לשינוי, המערכת איננה מסוגלת לפתור את הבעיות של הציבור".

תנועתו של חורדיו נתמכת על ידי האינדיגנדוס הלא אלימים, אך הפעילים ביותר, ובעצם המייסדים של תנועות המחאה באירופה. ותומכיו, מודים שהם עוברים סערת רגשות: "ראיתי נשים זקנות בוכות, כשהגענו". כמובן שלא כולם מקבלים את המוחים בשמחה וחנויות ובתי עסק ננעלים וקללות נשלחות לחלל האוויר.

"האנשים הללו אינם אלימים ודרכם איננה אלימה, אבל אם המצב יחמיר, אני בהחלט יכול לראות אחרים נגררים לאלימות," אומר אחד התומכים. נכון לעכשיו ממשיך חורדיו לנוע ברחבי אנדלוסיה עם תומכיו, ואף מחוצה לה, כשעיני הממשל נישאות אליו ומאות שוטרים ניצבים להגנת הסופרמרקטים הנקרים בדרכו.

דובר מפלגת השלטון בפרלמנט אומר עליו: " אינך יכול להיות בו זמנית רובין הוד וגם השריף מנוטינגהם, זה רק מרדף אחרי פרסום".

"אומרים עלי שאני מסוכן, והבנקאים שניהלו את ההונאה, אינם מסוכנים? אלו שלוו באחוז אחד מהבנק המרכזי האירופאי ומכרו את החוב לציבור בעל כורחו בששה אחוזים, זה לא מסוכן?" מסכם חורדיו את הטענות נגדו.

ראיון של ה-TRNN עם חורדיו 

2 Comments

  1. פנינה כץ
    17 בספטמבר 2012 @ 17:05

    אהבתי מאוד את האיש ואת השורה התחתונה בעשייתו.
    נכון שלכאורה זה מרגיש ילדותי, אבל כולנו יכולים להזדהות עם תחושת "החזרת הצדק לכנו", ומי לא? ואני לא אתפלא לשום תופעה קיצונית גם פה.
    כי בדיוק כששטייניץ &ביבי דיברו בבוז ש"הם לא רוצים שנהיה כמו יוון או ספרד"!
    חשבתי עד כמה בור ועם הארץ יכולים להיות מנהיגינו, שאומרים על מדינה כמו יוון שיילדה את הדמוקרטיה ממנה יצאו אישים כמו פיתגורס, היפוקרטס ואריסטוטולס ולא רק טיטוס. או מדינה שעברה טראומה כמו גרניקה ובנתה דמוקרטיה מפאשיזם ומחאותיה בשנתיים האחרונות הן משל ושנינה להבנת הצדק, עלולות להיחשב בעיני הציבור הישראלי כמדינות מפגרות ונחשלות בגלל אותו "טראסט המוחות" העומד בראשה הבז לכל עם ששואף לרווחה והומניות?

    • עמית מנדלזון
      17 בספטמבר 2012 @ 17:17

      אכן בורות אבל למען האמת, זו מורשתם לציבור כולו, וזה מה שהם עושים למערכת החינוך שלנו, בשם הכלכלה והצמיחה כביכול

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן