Skip to content

תופעה ושמה נורדסיילנד: שינוי שהתחיל בקטן

בין ענקיות היבשת, שיפתחו השבוע את עונת 2012/13 בליגת האלופות, נמצאת קבוצה קטנה ואלמונית - נורדסיילנד, אלופת דנמרק, שתערוך ברביעי הקרוב את הופעתה הראשונה אי-פעם במפעל היוקרתי. אביב בצון מאתר "השישית" על התופעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מי שלא מכיר את ההיסטוריה הקצרה של המועדון הצנוע מפרברי קופנהאגן, יחשוב שעלייתם של ה"נמרים המשוגעים" לפסגת הכדורגל הדנית היא מקרית, ושהזכייה באליפות היא לא יותר מסיפור סינדרלה נחמד. אך לתואר קדמו שני גביעי דנמרק רצופים ב2010 ו-2011, ותהליך מדורג של תשע שנים, שבהן ביססה נורדסיילנד את מעמדה כקבוצת צמרת בדנמרק, והיא צפויה להישאר בטופ עוד שנים רבות – בבעיקר בזכות מחלקת הנוער הנהדרת שלה.

פארום פארק, איצדטיונה הביתי של נורדסיילנד (Photo by Sara Strandlund/EuroFootball/Getty Images)
פארום פארק, איצדטיונה הביתי של נורדסיילנד (Photo by Sara Strandlund/EuroFootball/Getty Images)

עד עונת 2002/2003 שיחקה הקבוצה תחת השם פארום ב.ק. באותה עונה רכש איש העסקים המקומי, אלן ק. פדרסן, את הזכויות על הקבוצה – ושינה את שמה לפ.צ. נורדסיילנד (בשפה המקומית נהוג לומר נורדשילנד), ומאז שם דגש מרכזי על פיתוח מחלקת הנוער של המועדון, שהפכה בשנים האחרונות למובילה בסקנדינביה.

תלמד לחשוב לפני שאתה בועט

ברוכים הבאים לאקדמיית "הספר והכדור", שהוקמה בשיתוף פעולה בין פ.צ. נורדסיילנד לבית הספר הפרטי, בגסווארד. כל חניכי האקדמיה זוכים כמובן ללמוד בבית הספר היוקרתי, הממוקם כעשרה קילומטר ממתחם האימונים של מחלקת הנוער. התלמידים זוכים להסעות, לימודי עזר, גמישות במבחנים ובמועדי הגשת עבודות, שיעורים וירטואליים בימי היעדרות מבית-הספר (למשל כשהקבוצה יוצאת לטורניר או למחנה אימונים) ועוד. המטרה היא כמובן למנוע מהכדורגלנים הצעירים להזניח את הלימודים בגלל הכדורגל, ולהפוך אותם לתלמידים טובים יותר – מתוך ראייה לעתיד.

השלב הראשוני באקדמיה מתחיל במשרדו של רנה קלוק, הסקאוט הראשי של מחלקת הנוער. תפקידו של קלוק הוא לאתר כישרונות צעירים מתחת לגיל 15 ולמשוך אותם לנורדסיילנד, מה שיצר עם השנים שיתוף פעולה פורה עם למעלה מ-50 מחלקות נוער קטנות ברחבי דנמרק. ילדים בגילאי 12-15 מועברים לשרביטו של קרסטן דום, מאמן קבוצת ה"פיתוח", שמכין את הזאטוטים לקראת כניסה לאקדמיה. בקבוצה הצעירה השחקנים מפתחים את עצמם בארבעה מישורים: הטכני, הפיזי, הטקטי והמנטאלי. כל ילד מוערך על ידי דום באופן אישי, ונבנית לו תכנית מיוחדת לפי קצב ההתפתחות שלו.

קספר היולמנד, מנג'ר הקבוצה (Photo by Sara Strandlund/EuroFootball/Getty Images)

התכנית האישית מלווה את השחקן עם כניסתו לאקדמיה. שלוש פעמים בשנה נערכת לכל נער שיחת משוב, בה בוחן הצוות המקצועי את התקדמות השחקן, נותן דגשים לשיפור ולשימור – ובמידת הצורך משנה את תכנית האימונים האישית.

עוד מושג שבאקדמיה שמים דגש גדול עליו הוא "חניכה". במהלך השנה מצטרפים לאימוני הזאטוטים שחקני קבוצת הבוגרים של נורדסיילנד, ומעבירים שיחות ואימונים עם הילדים. הצעד נועד להגביר את המוטיבציה אצל השחקנים הצעירים ולתת להם אפשרות ללמוד מהגיבורים שלהם. הפוקוס הגדול ביותר הולך לצד המנטאלי. פעמיים בשבוע עוברים השחקנים אימוני מנטאליות במטרה לחזק את נפשם, רוחם ומוחם ולהכין אותם לקראת החיים כאנשים בוגרים וכספורטאים. כמו כן מקבלים הילדים כלים להתמודדות נפשית עם המשברים וההצלחות שצפויים להגיע במהלך הקריירה הספורטיבית והחיים האישיים.

לוחמי העילית

השחקנים המצטיינים בכל שנתון נכללים בקבוצת העילית, המכונה "A+". הקבוצה מורכבת בדרך כלל משישה עד עשרה שחקנים שזומנו לנבחרות הצעירות או כאלו שלדעת הצוות המקצועי הגיעו לחוסן מנטאלי מתאים. מאמני הקבוצה הם אחראי הכישרונות של האקדמיה – קנת' ראסמוסן, ועוזר מאמן הקבוצה הבוגרת, פלמינג פדרסן. האימונים בקבוצת העילית אינטנסיביים יותר, עם דגש על פילוסופיית המשחק של הקבוצה הבוגרת, המשחקת במערך 4-2-3-1 אגרסיבי והתקפי.

שנתון 92', הראשון שיצא מתוך האקדמיה, כבר הניב פירות. כל שמונת הצעירים שהרכיבו את קבוצת העילית בשנתון זה עברו בכל הנבחרות הדניות הצעירות ועלו לקבוצה הבוגרת, כשהבולט מתוכם הוא גאוות האקדמיה, ג'וראס אקורה.

הבלם, שנולד בחוף השנהב, היה חלק בלתי נפרד מעונת האליפות ההיסטורית, והיכולת שלו זיכתה אותו בזימון לנבחרת דנמרק בגיל 19 בלבד. אוקורה היה חלק מהסגל הדני לאליפות אירופה שהתקיימה הקיץ בפולין ובאוקראינה, ושיחק גם במשחק הראשון במוקדמות הגביע העולמי מול צ'כיה. הוא חולק את סרט הקפטן בנורדסיילנד יחד עם הקשר בן ה-36, ניקולאי שטוקהולם, ונחשב סמל להצלחת האקדמיה והשראה לכל ילד דני החולם ללבוש את המדים הלאומיים.

ג'וראס אוקורה (מימין). בלם העתיד של דנמרק? (Photo by VI Images via Getty Images)

משקיעים גם בבוגרים

נורדסיילנד הוגרלה לשחק בבית ה' של ליגת האלופות, יחד עם צ'לסי, יובנטוס ושחטיור דונייצק. בשל העובדה ששמגרשה הקטן לא אושר על ידי אופ"א – היא תיאלץ לארח את משחקיה הביתיים בקופנהאגן. אצטדיונה של נורדסיילנד מכיל רק 10,000 צופים, אך הוא חלק קטן מאוד ממתחם "פארום פארק" הענק, הכולל מלון ארבעה כוכבים, מרכז קונגרסים, מגרש אימונים סינטטי, בריכה אולימפית, מגרשי סקווש וטניס, חדרי ספא ועוד.

על התנהלות הקבוצה הבוגרת מפקחים המאמן קספר יולמאנד והמנהל הטכני ג'נואר לאורסן, ותחתם נמצא צוות עמוק הכולל שלושה עוזרי מאמן, מאמן הגנה, מאמן התקפה, מאמן כושר, מאמן שוערים, מאמן מנטאלי, שלושה פיזיותרפיסטים, רופא המועדון ואפילו דיאטן שאחראי על תזונת השחקנים.

הזכייה של נורדסיילנד באליפות וההשתתפות בליגת האלופות עשויה למנף את הפרויקט שהתחיל הבעלים אלן ק. פדרסן לפני עשר שנים. האקדמיה כבר מוכרת בכל רחבי סקנדינביה, שחקניה מציפים את הנבחרות הדניות הצעירות, ונראה שהקבוצה הקטנה בדרך הנכונה להשתלטות על הכדורגל הדני המנומנם, שיכול רק להרוויח מסיפור עלייתה של נורדסיילנד לצמרת.

אולי זה מה שיחזיר את נבחרת דנמרק לימים הגדולים של פטר שמייכל והאחים לאודרופ. "אמנם אנחנו אנדרדוגים בכל משחק שנגיע אליו", אמר היולמנד בתגובה להגרלת שלב הבתים, "אבל אנחנו נישאר צנועים, וננסה לעשות את הטוב ביותר, כמו שעשינו בליגה המקומית". אם זה אכן מה שיהיה, אולי ניאלץ להאמין לו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן