Skip to content

הקולנוע הישראלי: ההצלחות והכישלונות, ההפתעות והאכזבות

גם השנה לא זכינו באוסקר ו"הסתפקנו" בזכייתה של הדס ירון בפרס השחקנית בפסטיבל ונציה. "העולם מצחיק" הוא הסרט המצליח ביותר ומצטרף אליו הסרט המצוין "המשגיחים". שניהם בולטים על רקע התרסקותם של אחרים. שי שגב על הרגעים החשובים של הקולנוע הישראלי בשנה שחלפה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סרט חשוב. איציק גולן, רועי אסף וגל פרידמן, "המשגיחים"

אז מה היה לנו השנה בקולנוע הישראלי? כשעושים סיכום שנה אפשר לפרט את ההפתעות והאכזבות, הסרטים הכי טובים והכי גרועים, הרגעים הכי מוצלחים, ואפילו התפקידים הכי מלהיבים. להלן סיכום כללי עם קצת מהכול.

אחד מרגעי השיא השנה היה טקס האוסקר בהוליווד. שוב הגענו למועמדות לאוסקר לסרט הזר (עם "הערת שוליים") – וגם הפעם לא זכינו ו"אפילו" הפסדנו לאיראנים, שלקחו את הפרס.

כשמדובר בקולנוע ישראלי המוקרן בארץ הוא אינו מצליח בהשוואה להפקות הוליוודיות עם מיטב הכוכבים הגדולים. חלק מהסרטים הישראליים לא יוצאים כלל לאולמות הקולנוע, על אף שאנחנו שומעים שגרפו איזה פרס בתחרות יוקרתית בחו"ל.

חלק מהסרטים מוקרנים רק בסינמטקים וחלק מקבלים את פרס אופיר (האוסקר הישראלי), מבלי שאיש ראה אותם מלבד חברי האקדמיה לקולנוע. כך למשל "למלא את החלל" עם השחקנית הדס ירון, שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ונציה האחרון. הסרט נחשב בין הסרטים הטובים שיצאו השנה, אבל עדיין לא הוקרן בבתי הקולנוע.

צוחקים בדרך אל הבנק. אלי פיניש, אסי לוי ודני שטאג, "העולם מצחיק". צילום: ורד אדיר. באדיבות משה וליאון אדרי

רוב הסרטים הטובים שנוצרו בארץ חלפו להם מן המסך הגדול תוך שלושה שבועות לערך: "הערת שוליים" עבר להיות מוקרן בערוצי "יס"; הסרט המצוין "לא רואים עלייך" של מיכל אביעד, הופץ לזמן קצר בתקופת החורף ונעלם עם בוא האביב; סרטו האחרון של אסי דיין, "ד"ר פומרנץ", הורד מן המסך כשם שהגיע; "השוטר" של נדב לפיד חלףמהר  כמו גם "פלנטה אחרת" הדוקומנטרי של עידן זעירא, והסרט "ההתחלפות" של ערן קולירין התחלף – אבל במקרה זה, אכן עדיף היה שיתחלף במהירות בסרט אחר.

כמה סרטים בינוניים נוספים, שחלפו חיש מהר מן המסכים היו "פלייאוף" של ערן ריקליס, "סרק סרק" של חיים בוזגלו, "אודם" של יהונתן סגל ו"אורחים לרגע" של מאיה קניג. גם הניסיון ליצור סרט קאלט ישראלי – "חתולים על סירת פדלים", לא צלח ואכזב במכירת הכרטיסים.

הסרט הישראלי "הדילרים" של עודד דוידוף עדיין לא הצליח לכסות את השקעתו, ומוצג בימים אלו בבית הקולנוע. אגב, הסרט זכה ליחסי ציבור נאים, כשבפוסטרים המוצגים בתחנות האוטובוס בירושלים, דאגו להשמיט את הנשים.

אם בהשפלת נשים עסקינן, שני סרטים ביזאריים, שהפכו לשיחת היום בכלי התקשורת ואף הדהדו בחדשות הערב בטלוויזיה, היו "הנותנת" ו"רווקה פלוס", שבשניהם המין הנשי מושפל ומצועצע. בזכות תקשורת שלילית שטענה, כי סרטים אלו מבזים את היוצר ואת כל האג'נדה של המגדר הנשי, האולמות היו מלאים ובחלק מהימים הכרטיסים להקרנות סרטים אלו אזלו.

בזכות התקשורת. הגר בן-אשר וישי גולן, "הנותנת"

לאחר ארבע שנות יצירה יצא הסרט העצמאי והמשעשע "2 בלילה" של ירון ברובינסקי, המוקרן בימים אלו בבתי הקולנוע, עם משחק מצוין של השחקנית קרן ברגר. סיכוי רב שתזכה בפרס השחקנית בפסטיבל הסרטים בחיפה בסוכות. זהו סרט אינטימי מצחיק ומלא חושניות, המתאר זוג תל-אביבי המנסה למצוא חנייה.

הצלחה מגיעה גם לשחקן עודד קנולר, ששיחק בתפקיד הראשי של "הסיפור של יוסי" ובסרט "אנחנו לא לבד". ראוי לשבח גם את משחקה של רבקה גור בסרט "חיותה וברל", שעומד לצאת בימים אלו לאקרנים.

לסיכום, שני הסרטים החשובים ביותר שעלו על המסכים (בלי להזכיר את "למלא את החלל"), הם "העולם מצחיק", הסרט הישראלי המצליח ביותר בשנה, עם למעלה מ-100,000 צופים, ובעל הסיכויים הרבים ביותר לזכות באוסקר הישראלי, והסרט המצוין "המשגיחים" של מני יעיש, אשר פתח בשנה שעברה את פסטיבל קולנוע דרום בשדרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן