Skip to content

סודאן: הרשויות חסמו את יוטיוב בגלל הסרט האנטי-אסלאמי

במהלך הפגנות אלימות שנערכו מול השגרירות האמריקנית בחרטום נהרגו שני אזרחים. ארגון רשמי של חכמי דת במדינה קרא “להגן על טוהר שמו של הנביא מוחמד ללא אלימות”
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרוחות בעולם המוסלמי סוערות מאז תחילת ספטמבר עקב פרסום הסרט "תמימות המוסלמים", המציג באופן שלילי את דת האסלאם והנביא מוחמד. הסרט, שהופק ובוים בארצות הברית על ידי באסליי נאקולה, נועד לטענת היוצר "לחשוף את הצביעות שבאסלאם", ופרסומו הצית מהומות ברחבי העולם הערבי; הפגנות התקיימו מול שגרירויות ארצות הברית במדינות ערביות, ובין היתר גם בישראל. במקומות שונים הפכו האירועים לאלימים יותר וגרמו למותם של מפגינים וכן של אזרחים זרים, כפי שאירע בקונסוליה האמריקנית בלוב.

גם בסודאן היכה פרסום הסרט גלים. במהלך הפגנות אלימות שנערכו מול השגרירות האמריקנית בחרטום הבירה ביום שישי האחרון נהרגו שני אזרחים. ארגון רשמי של חכמי דת במדינה קרא “להגן על טוהר שמו של הנביא מוחמד ללא אלימות”, אולם בפגישה של מספר מנהיגים אסלאמיים טענו חלקם שיש לצעוד לעבר השגרירויות של ארצות הברית וגרמניה – בדרישה לגרש את השגרירים מסודאן.

"יש לנו כחמשת אלפים מסגדים בחרטום, וכן שני מיליון מאמינים אשר מגיעים לתפילות יום השישי", טען סלאח אל-דין עוואד, המזכיר הכללי של ארגון חכמי הדת בחרטום. "מחר (יום שישי, 14.09.12 – מ"א) נצעד כולנו כדי להגן על שמו של הנביא מוחמד. נעשה זאת בשלווה אולם גם עם כוח", המשיך עוואד בריאיון לאחר פגישה עם נציג הממשל בחמישי האחרון.

לאחר תפילות יום השישי החלו המפגינים לצעוד לעבר שגרירות גרמניה, שם פרצו מפגינים לבניין והחליפו את דגל גרמניה בדגל שחור. הנביא מוחמד, כך על פי המסורת, היה זה שהניף לראשונה דגל שחור, ומאז הפך הדגל לסמל של זרם השיעה באסלאם וכן לדגל המונף בקרב תנועת הג'יהאד.

אחרי ההפגנה מול השגרירות הגרמנית, המשיכו כחמשת אלפים מפגינים לצעוד לעבר השגרירות האמריקנית, הנמצאת בפרבר Soba – המרוחק כעשרים קילומטרים מחרטום. על פי העיתון הסודני Sudan Tribune, מאות השוטרים אשר הגיעו לאבטח את בניין השגרירות האמריקנית במהלך ההפגנות, הצליחו בתחילה להרחיק ממנו את הקהל. הרוחות במקום התלהטו מכיוון שרכב של המשטרה המקומית פגע באחד מהמפגינים, לאחר שאלה גברו על שרשרת האבטחה והחלו לנוע לעבר השגרירות. אחרי התקרית, הקריאות נגד ארצות הברית הוחלפו בססמאות נגד המשטר המקומי.

עדי ראייה שנכחו במקום מסרו ששלושה מפגינים נהרגו בהפגנה, ותחנת רדיו ממשלתית בשם Omdurman נקבה באותו המספר. משטרת סודן, לעומת זאת, הצהירה על שני הרוגים בלבד. בהודעה רשמית שנמסרה לאחר סיום האירועים מול השגרירות האמריקנית, מסרה המשטרה שכחמישים שוטרים נפצעו וכן שרכב משטרתי נהרס כליל בידי המפגינים.

[related-posts]

לאחר שדבר ההרוגים נודע בקרב המפגינים, הרוחות במקום התלהטו כאשר המפגינים קפצו מעל לחומת השגרירות וכמו בהפגנה הקודמת תלו דגל שחור במקום זה של ארצות הברית. ויקטוריה נולנד, דוברת מחלקת החוץ של ארצות הברית, מסרה כי עקב המצב הביטחוני, מחלקת החוץ הורתה על יציאתם מהמדינות של כל בני המשפחות ואנשי הסגל הלא נחוצים בשגרירויות, וכמו כן הוציאה אזהרת מסע לסודאן עבור אזרחים אמריקנים.

סודאן ידועה כמדינה שהיתה בית לאנשי טרור רבים. אוסמה בן לאדן, למשל, נהג להתגורר במדינה במהלך שנות התשעים, אולם מאז הממשל במדינה התרחק מתנועות ומאישים רדיקליים באסלאם, כדי לשפר את היחסים עם המערב. כדי להתמודד עם האירועים האחרונים, חסם המשטר בסודאן  את אתר שיתוף הסרטים "יו-טיוב" במטרה למנוע את הצפייה בסרט שעורר את המהומות, כך על פי סוכנות הידיעות AllAfrica. כמה מקורות בכירים אישרו את הידיעה לעיתון "Sudan Tribune", ומסרו שמאז יום ראשון נחסם האתר ברחבי המדינה. לחברת התקשורת הלאומית בסודאן, כך נמסר, יכולה לסנן תכנים לא רצויים ברשת.

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג "אפריכאן".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן