Skip to content

הממלכה הסעודית והשיעים במזרח לקראת פיצוץ

חבל אל-קטיף, העשיר בנפט, במזרח הממלכה הסעודית, הוא גם החבל המאוכלס בשיעים, ומייצר לסעודים לא רק הון רב אלא גם מתיחויות פוליטיות מתמידות. בחודשים האחרונים, בהשפעת "האביב הערבי" עלה מפלס החיכוך והאלימות באיזור זה וגבה גם מחיר בחיי אדם.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חבל אל-קטיף, העשיר בנפט, במזרח הממלכה הסעודית, הוא גם החבל המאוכלס בשיעים, ומייצר לסעודים לא רק הון רב אלא גם מתיחויות פוליטיות מתמידות. בחודשים האחרונים, בהשפעת "האביב הערבי" עלה מפלס החיכוך והאלימות באזור זה וגבה גם מחיר בחיי אדם

מאת סלאמה אבו רביעה

מפגין ממוצא שיעי נהרג ביום שישי האחרון מאש כוחות הביטחון הסעודיים בחבל אל-קטיף, המאוכלס ברובו בשיעים והנמצא בחלקה המזרחי של ערב הסעודית, לחוף המפרץ הפרסי. המפגין, עיסאם מוחמד אבו עבדאללה בן  22, ידה אבנים עם מפגינים נוספים על כוחות הביטחון במהלך הפגנה בעיר אל-קטיף, בירת החבל, נרגמו באבנים ונהרג מהאש שירו הכוחות בתגובה.

הפגנת שיעים בכפר אל-עוואמיה בחבל אל-קטיף, אוקטובר 2011
הפגנת שיעים בכפר אל-עוואמיה בחבל אל-קטיף, אוקטובר 2011

שני  אזרחים נוספים, גם הם ממוצא שיעי, מהכפר אל-עוואמיה שבאזור אל-קטיף, נפצעו לאחר שהרכב שבו נסעו נורה כשעבר בנקודת ביקורת בכניסה לכפר. התקרית לא זכתה להתייחסות רשמית מצד השלטונות הסעודים עד רגע זה.

אזור אל-קטיף הוא ביתה של מרבית האוכלוסיה השיעית, המונה כעשרה אחוזים מסך אזרחי ערב הסעודית, שמניינם כ-19 מיליון בני אדם. השיעים בני האזור מקיימים זה זמן רב הפגנות כנגד הקיפוח והדיכוי שלהם הם זוכים, לטענתם, מצד השלטונות הסעודים בשל היותם בני העדה השיעית. השלטונות הסעודים חושדים בתושבי הממלכה השיעים ומטילים ספק בנאמנותם למדינה הסעודית. יש הרואים בהם, ובייחוד בשורות הממסד הדתי בממלכה, מי שנאמנים לאיראן השיעית ולא לסעודיה.

ההתמרמרות השיעית באזור אל-קטיף, התעצמה בחודשים האחרונים ונהייתה אלימה יותר. תחושות הקיפוח והדיכוי קיבלו ביטוי מובהק עם עריכתן של הפגנות בנוסח "האביב הערבי" שהובילו להפלת משטרים. למרות זאת, המצב בערב הסעודית שונה שכן מרבית המפגינים באזור הזה הם שיעים ואינם זוכים לסולידריות מצד הרחוב הסעודי הסוני, שמנסה, מצידו, להתנער מהם בגלל היותם שיעים המזוהים עם איראן.

מאז נובמבר האחרון, עת נהרגו ארבעה מפגינים בני העדה השיעית כתוצאה מהשתתפותם בהפגנה שהביאה להתנגשויות עם כוחות הביטחון באזור אל-קטיף, עלה מספרן של ההפגנות באזור כנגד השלטונות הסעודים והמתח בין השלטונות והציבור השיעי גובר והולך. מתחילת השנה הנוכחית הוציאו השלטונות הסעודים צווי-מעצר ל-23 בני אדם בהאשמה שהם מסיתים כנגד המדינה ומנסים לעורר פרובקציות באזור.

חבל אל-קטיף הוא מן החבלים החשובים ביותר מבחינה אסטרטגית לערב הסעודית, שכן בו מצויות רבות מבארות הנפט במדינה. הנפט הוא המשאב החשוב ביותר לערב הסועדית ועל הרווחים שהפקתו מניבה מתבססת הכלכלה הסעודית באופן כמעט בלעדי. לכן השלטונות בערב הסעודית מודאגים מהימצאותו של רוב שיעי באזור החיוני הזה ומשליטים עליו פיקוח ביחוני הדוק מחשש שיפרוץ בו מרד שיעי ושמתקני הנפט יפלו בידי מורדים העוינים למדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן