Skip to content

תעשיית התעופה בארה"ב נגד "מס הפחמן" של האיחוד האירופי

קראה לנשיא ברק אובמה להגיש תביעה באו"ם ובה לדרוש מהאיחוד האירופי לחדול מכפייה של חברות תעופה זרות לשלם עבור פליטת הפחמן ממטוסיהן, לפני מציאת פתרון בינלאומי מוסכם בנושא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תעשיית התעופה האמריקנית קראה ביום ב' השבוע לנשיא ברק אובמה, להגיש תביעה באו"ם ובה דרישה מהאיחוד האירופי – לחדול מכפייה של חברות תעופה זרות לשלם עבור פליטת הפחמן ממטוסיהן. התביעה אמורה להישמע לפני פגישה באו"ם, שבה אמורים לנסות ולהתקדם במציאת פתרון רב צדדי בנושא.

19 קבוצות בתעשיית התעופה בארה"ב קראו לנשיא ליזום את הליך סעיף 84 בארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית – ICAO, של האו"ם, שהמועצה העליונה שלו אמורה להתכנס ב-29 באוקטובר ולקיים דיונים עד 6 באוקטובר.

יציג באו"ם את הדרישה של תעשיית התעופה? אובמה
יציג באו"ם את הדרישה של תעשיית התעופה? אובמה

"הפעלת סעיף 84 תנחה ולא תעכב את יישום הסכם המסגרת הגלובלית לטיפול בפליטת גזי חממה, שמקורם בתעופה. לסעיף 84 יש רקורד מוכח ויעיל של קידום תקנים סביבתיים חדשים", כתבו קבוצות התעופה, שכללה גם את ארגון התעופה בארה"ב למען אמריקה (U.S. airline organization Airlines for America), במכתבם לנשיא.

סעיף 84 בתקנון ICAO, שבו חברות 191 מדינות, הוא מנגנון המאפשר לוועד המנהל של הארגון לקבל החלטות בסכסוכים תעופתיים שאינם נפתרים בין מדינות.

אלטרנטיבה בינלאומית

ארגוני סביבה ומזכ"ל ICAO ריימונד בנימין אמרו, כי הם מתנגדים ללחץ הזמן שכופה עליהם האיחוד האירופי, משום שזה אמור לערער את מאמצי ICAO למצוא דרך משותפת לפתרון הבעיה.

ארגון ICAO נתון תחת לחץ לגבש חלופה בינלאומית תעופתית למנגנון cap-and-trade של האיחוד האירופי לצימצום פליטת גזי החממה, בגלל התנגדות עזה מצד ארה"ב, סין ומדינות נוספות, שגרם לתהליך איטי בקבלת ההחלטות. לפני יותר מחודש מסר בנימין, מזכ"ל הארגון, כי הוא מצפה שהמועצה תכין טיוטת תוכנית עד חודש מרץ 2013 ולא בסוף 2012, כפי שחשב בעבר. "והתכנית הבינלאומית חייבת לקבל את אישור 191 המדינות בכינוס המועצה בסתיו 2013", הוא הדגיש.

מנגנון cap-and-trade

במנגנון cap-and-trade נקבעת לכל אחת מהישויות הכלולות בהסדר מכסה של פליטות גזי חממה לתקופה מסוימת (ישנה גם אפשרות לחלוקת הרישיונות במכרז). ישות המצליחה להפחית פליטות אל מתחת למכסה שנקבעה לה רשאית למכור את יתרת "רישיונות הפליטה" לישות אחרת בהסדר, אשר חורגת מהמכסה שהוקצתה לה. הסחר מאפשר הפחתה יעילה וזולה יותר במערכת כולה ומייצר מחיר שוק לפחמן, כאשר גם עבור שחקנים שאינם נדרשים לקנות רישיונות פליטה, מהווה המחיר "עלות הזדמנותית" ( opportunity cost), אם יש באפשרותם להפחית עוד פליטות בעלות הנמוכה ממחירם בשוק.

בהסדר בינלאומי להפחתת פליטות גזי חממה, מחולקות המכסות למדינות וכל מדינה יכולה לבחור אם לחלק המכסה לרישיונות פליטה לשחקנים השונים בתוכה, להוציאם למכרז, או להשאיר בידה את הרישיונות ולנהל בדרך אחרת את ההפחתה בתחומה (למשל, הטלת מס פחמן). בכל מקרה, המשמעות של כניסת מדינה להסדר של רישיונות וסחר פליטות היא, שמחיר השוק של פחמן מהווה מס פחמן על כל פליטות גזי החממה במשק ומתוסף לעלויות של כל צרכני האנרגיה.

שוק הפחמן האירופי

החל משנת 2005 מתקיים שוק פחמן פעיל במתכונת cap-and-trade בתחומי האיחוד האירופי, במסגרת (ETS – European Union Emission Trading System) המהווה מכשיר מרכזי במדיניות האירופית להפחתת פליטות גזי חממה.

"הפרת ריבונות"

הקבוצות בתעשיית התעופה בארה"ב, כולל איגוד התעופה והחלל, הזהירו, שאם לא תרוסן האכיפה של תכנית מסחר הפחמן, תוטל ותורחב שיטה זו לא רק על חברות התעופה הזרות אלא מעבר לכך. "אם הפרה זו של האיחוד האירופי של הריבונות שלנו על המרחב האווירי והמים הבינלאומיים תשאר ללא מענה, זה יגרום בוודאות לתכניות נוספות מסוג זה, שישפיעו על מגוון רב של מגזרים במשק האמריקני", הן כתבו במכתב לנשיא אובמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן